Re: Polskie leki w aptekach

From: "piotr" <p...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.farmacja
Subject: Re: Polskie leki w aptekach
Date: Fri, 5 Oct 2001 10:00:09 +0200

Użytkownik AniaT <a...@n...interia.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:9pjnu1$s3r$...@n...onet.pl...

> Porównywalne nie znaczy to samo.

ja mowie zblizone bo uwalnianie np. po 10 min orginalu wynosi 98% a generyka
98,2% to sa tego typu roznice
producent generyka musi udowodnic przed IL ze jest to to samo

Ponadto nie wszystko uda
> sie przebadac przed wprowadzeniem preparatu na rynek i czesc
> jego wlasciwosci wychodzi w badaniach postmarketingowych (w
> Polsce z tego co wiem niestety bardzo ograniczonych )

zgoda ale tylko w przypadku preparatow nieznanych nowych na swiecie i u nas
i nigdy tak dokladnie nie wiadomo czy na pewno lepszych
i tutaj wchodzimy w nastepny temat:
koncerny tak sie spiesza aby wejsc na rynek ze nigdy nie jestesmy pewni czy
lek kogos nie zabije.........po pewnym czasie oczywiscie w niektorych
przypadkach chorob nieuleczalnych na przyklad ma to sens ale przy
Viagrze....... sama sobie odpowiedz
> przypuszczalnie kazdy kto pracuje z pacjentami (lekarz,
> farmaceuta) zetknal sie z sytuacja gdy odpowiedniki tego
> samego leku wywolywaly lepszy lub gorszy efekt leczniczy
>lub
> tak czy inaczej nasilone efekty niepozadane. Sadze, ze
> znaczenie ma w tym wypadku technologia produkcji,

jezeli mamy do czynienia z preparatem o tej samej substancji aktywnej i tych
samych pomocniczych (a tak w przypadku generykow bywa najczesciej) to nie
moze tu byc innej technologii produkcji po prostu nie da sie
a jezeli chodzi o technologie produkcji sub. czynnej to patrz nizej ona na
samym koncu musi odpowiadac wymaganiom ktore sa bardzo scisle

> zanieczyszczenia i ich usuwanie, proporcja izomerow
> optycznych gdy np. aktywny jest tylko jeden, ewentualny ich
> rozdzial.

substancje aktywne musza odpowiadac tym samym wymaganiom np.PhEur
substancje pomocnicze także
dlatego mowa o izomerach (na przyklad) nie ma w tym wypadku sensu
jezeli w monografii jest napisane ze tyle tego tyle tego to tak musi byc
w lekach nic nie jest przypadkiem obowiazuja twarde zasady.....
po to mamy IL zeby to weryfikowawal a tutaj mozemy psioczyc czy nie oni to
robia bardzo dobrze

P.S.
Aniu ja w tym siedze i na prawde nie jest tak prosto wrzucic jakies
substancje niewiadomego pochodzenia do tabletki dac nazwe i sprzedac.
Przeciez wszyscy wiemy ze to nie musztarda czy dzem raz bardziej slodki raz
mniej bo tak sie sypnelo Jozkowi przy produkcji

Pozdrawiam
Piotr