Pomocy- jak oswietlic mlode rosliny??

1. Data: 2004-10-28 15:19:53

Temat: Pomocy- jak oswietlic mlode rosliny??
Od: "rosak" <h...@W...TO.megapolis.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
kupilem kilka dni temu na Allegro kilka roslin owadozernych (rosiczki,
mucholowki itp.). Niestety nie mam w domu miejsca do ktorego docieralaby
wystarczajaca ilosc swiatla slonecznego (parter, zasloniety drzewami) wiec
roslinki zaczynaja usychac..

Od tygodnia chodze po sklepach i szukam odpowiedniego oswietlenia,
dowiedzialem sie juz ze sa lampy sodowe (Allegro) - bardzo drogie, lampy w
zoologicznych, do akwariow o roznej kolorystyce, podobno sie nadaja, jednak
tez nie sa tanie wiec zanim kupie chce sie dowiedziec czy beda dobre dla
moich roslinek, jesli tak- jaki kolor wybrac (oznaczenia w stopniach
Kelwina)??

Z gory dziekuje za pomoc, nie chce aby te sliczne malenstwa poumieraly z
braku swiatla...

Pozdrawiam
Patryk

2. Data: 2004-10-28 16:11:22

Temat: Re: Pomocy- jak oswietlic mlode rosliny??
Od: p...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

Witaj!
Zerkinij tutaj: http://www.namat.pl/Rosiczka/IndexL.html, a dowiesz się
wszystkiego na temat roślin owadożernych.

Pozdrawiam,
Paweł Woynowski
http://www.mikrojezioro.met.pl

3. Data: 2004-10-28 23:26:19

Od: "rosak" <h...@W...TO.megapolis.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wieeeeeeeelkie dzieki ! Tu jest naprawde wszystko, albo i wiecej !!!

A wlasnie mialem isc spac... :)

Pozdrawiam

------
rosak

4. Data: 2004-10-30 16:37:16

Od: "Elfir" <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> wystarczajaca ilosc swiatla slonecznego (parter, zasloniety drzewami) wiec
> roslinki zaczynaja usychac..

To akurat nie jest obaw niedoswietlenia, ile zbyt suchej atmosfery.

> tez nie sa tanie wiec zanim kupie chce sie dowiedziec czy beda dobre dla
> moich roslinek, jesli tak- jaki kolor wybrac (oznaczenia w stopniach

4500 - 5000 K to ilosc swiatla slonecznego w pochmurny dzien. Powinno
starczyc.
Jako oswietlenie proponuje lampe HQL (rteciowa) ze statecznikiem wmontowanym
w oprawke - daje sie wkrecic w normalna oprawe na zarowki. Powinna kosztowac
ok. 50-80 zl. w zaleznosci od ilosci watt.
Ze swietlowek polecam Phillips Aquarelle, Phillips z serii 900 i 800
(940,965,840,), Osram BioLux, Hagen Flora Glo - sa to swietlowki
wykorzystywane do oswietlania akwariow.

Elfir

5. Data: 2004-11-02 21:59:55

Od: "skryba ogrodowy" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Elfir" <e...@p...fm> napisał w wiadomości
> 4500 - 5000 K to ilosc swiatla slonecznego w
> pochmurny dzien. Powinno starczyc.
> Elfir

Nie pleć bzdur. 4500 - 5000 K to nie ilość światła słonecznego tylko
temperatura barwowa światła. Gwoli ścisłości temperatura barwowa światła
słonecznego w pochmurny dzień to od 5600K do nawet 11000K w zależności od
pory roku, pory dnia i stopnia zachmurzenia. Zapamiętać. Albo "w ramkę i nad
łóżko" jak powiadał pewien profesor ASP na zajęciach z fotografii.

Pozdrawiam
skryba

6. Data: 2004-11-07 19:21:52

Od: "Elfir" <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> Nie pleć bzdur. 4500 - 5000 K to nie ilość światła słonecznego tylko
> temperatura barwowa światła.

Masz racje, pomylilam sformulowanie. Ale w kazdym razie jest to temp.
barwowa pochmurnego dnia. Ilosc swiatla oczywiscie bedzie zalezec od rodzaju
i mocy zarowki/swietlowki/zarnika :)
Jednakze temp. 10 000 K to swiatlo calkiem biale - na pewno inne niz w
pochmurny
dzien.

Elfir

7. Data: 2004-11-07 22:03:08

Od: "skryba ogrodowy" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
rodzaju
> i mocy zarowki/swietlowki/zarnika :)
> Jednakze temp. 10 000 K to swiatlo calkiem biale - na pewno inne niz w

Dla Twojej informacji. 10 lat prowadziłem zakład fotograficzny. Jeśli chcesz
w temacie foto zatańczyć ze mną to zapraszam na priwa.
:-)
Pozdrawiam profesjonalnie
skryba

8. Data: 2004-11-07 23:03:12

Od: "Elfir" <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> Dla Twojej informacji. 10 lat prowadziłem zakład fotograficzny. Jeśli
chcesz
> w temacie foto zatańczyć ze mną to zapraszam na priwa.

Dla twojej informacji oswietlenie min. 10 000 K stosuje sie wylacznie do
doswietlania koralowcow miekkich w akwariach morskich, takie oswietlenie dla
roslin slodkowodnych jest zbyt silne (lesne strumienie sa ocienione w
wiekszosci wypadkow przez drzewa). Poniewaz koralowce w naturalnym
srodowisku zyja w idealnie przezroczystej wodzie w silnym naslonecznieniu,
trudno mi przyjac, ze 10 000K to pochmurny dzien.
Zakladam rowniez, ze w przypadku roslin domowych, gdzie brak jest
rozpraszania strumienia swietlnego przez slup wody, 10 000K byloby przesada.

Elfir

PS. Mam pytanie - czy 2 swietlowki po 3100 lumenow daja w sumie 6200 lumenow
czy nadal w sumie jest to 3100l? I jednoczesnie czy 2 swietlowki po 4200 K
daja w sumie 8400 K czy to nadal jest 4200K?

9. Data: 2004-11-07 23:17:02

Od: richo nazca <n...@n...nospam.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Elfir wrote:
> PS. Mam pytanie - czy 2 swietlowki po 3100 lumenow daja w sumie 6200 lumenow
> czy nadal w sumie jest to 3100l? I jednoczesnie czy 2 swietlowki po 4200 K
> daja w sumie 8400 K czy to nadal jest 4200K?

Jeśli zmieszasz czerwoną farbę z czerwoną to otrzymasz... czerwoną ;-)
Te jednostki oznaczają barwę światła wyemitowanego przez ciało doskonale
czarne rozgrzane właśnie do takiej temperatury. Im wyższa tym
chłodniejsze (bardziej niebieskie), ale się nie sumują.

--
richo

10. Data: 2004-11-08 06:28:57

Od: "skryba ogrodowy" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dla twojej informacji oswietlenie min. 10 000 K stosuje sie wylacznie do
> doswietlania koralowcow miekkich w akwariach morskich,

Dzięki uprzejme za info, ale to nie krąg moich zainteresowań. :-)

> trudno mi przyjac, ze 10 000K to pochmurny dzien.

To masz problem, bo bywa nawet 11400K chmurki bielusieńkie a słonko
niewidoczne (w porze górowania oczywiście)

> Zakladam rowniez, ze w przypadku roslin domowych, gdzie brak jest
> rozpraszania strumienia swietlnego przez slup wody, 10 000K byloby
przesada.

Odniosłem się wyłącznie do napisanej pomyłki. :-)

Pozdrawiam
skryba

Park na terenie po cmentarzu ewangelickim
Orchidea
Ogrodnicy S.C.
Datura
Pędraki w kompoście