Re: Powiekszony węzełchłonny.

From: "GazGaz" <g...@w...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Powiekszony węzełchłonny.
Date: Mon, 12 May 2003 21:02:47 +0200

Użytkownik "DArek" <d...@g...pl> napisał w wiadomości
news:b9okvm$22f2$1@foka1.acn.pl...
> Witam,
>
> Mam takie pytanie: od jakiegoś czasu odczuwam lekki ból w pachwinie.
Lekarz
> zdiagnozował małą przepukline ale dla pewności dał skierowanie na USG. Na
> wyniku z badania mam napisane ze pojawiła sie torbiel nasienna (średnica
> powyżej 6mm, na poprzednim rok temu było 5x7mm) oraz powiekszony jeden
węzeł
> chłonny pod koscią łonową - niskoechogeniczny węzeł chłonny o wymiarach
> 26x15mm. Reszta węzłów niepowiekszona.
> Czy jest to powód do niepokoju? Jakie zazwyczaj jest leczenie?
>
> Pozdrawiam
> DArek

Witam
główne przyczyny powiększenia węzłów chłonnych to: reakcja na zmiany w
rejonie, skąd spływa do węzłów limfa, łącznie z samym zapaleniem tych
węzłów, zmiany nowotworowe i nowotworowo-podobne w samych węzłach. W Twoim
przypadku wydaje się, że przyczyna istnieje - torbiel nasienna, w
sąsiedztwie której toczyć sie może zapalenie. Na razie może bez paniki. Co
jest istotne - węzły reaktywne (odczynowe) często są tkliwe, na pewno
ruchome względem podłoża (przesuwalne). Jeśli niebolesne powiększenie węzłów
(albo jednego, jak u Ciebie) utrzymuje się bez widocznej przyczyny, jeśli są
one twarde i niebolesne, w dodatku nieruchome, to wskazane jest
rozstrzygnięcie, co się w nich/im dzieje - najprostsze - biopsja
cienkoingłowa (cienką igłą trzeba pociągnąć trochę z węzła), jakkolwiek nie
zawsze rozstrzygająca. Jeśli mamy do czynienia z odczynowym powiększeniem
węzłów, jak można podejrzewać u Ciebie, to leczy się to przyczynowo - trzeba
zlikwidować zmiany, które wywołują reakcję w węzłach. Węzły, po likwidacji
przyczyny, zwykle same sobie "poradzą" i stopniowo (czasem w cięgu paru
miesięcy nawet) powrócą do normalnej wielkości.
patolog KriKri