Prosze o udzial w krotkim badaniu!

1. Data: 2001-12-02 23:59:41

Temat: Prosze o udzial w krotkim badaniu!
Od: "Wilczek" <w...@i...com> szukaj wiadomości tego autora

W ramach nagrody podam na grupie badz na priva (jak kto woli)
wyniki badania dla kazdego kto sie podejmie :-).

W BADANIU MOGA WZIAC UDZIAL WYLACZNIE OSOBY POMIEDZY 12 a 21
ROKIEM ZYCIA! (prosilbym o podanie wieku)

Test polega na ustosunkowaniu sie do dwoch krotkich historii,
tzw. "Dylematow Heinza i Jana". Badanie ma na celu okreslenie
poziomu rozwoju rozumowania moralnego wedlug 6-stopniowej
skali Kolberga. Prosze o przeczytanie ponizszych tekstow
i udzielnie w kilku zdaniach odpowiedzi na zawarte tam pytania.
Im bardziej wyczerpujaca odpowiedz tym trafniejsze jest
rozstrzygniecie o poziomie rozwoju moralnego.

1. DYLEMAT "HEINZA"

Gdzies w Europie pewna kobieta cierpiala na bardzo powazna chorobe
nowotworowa. Lekarz uwazal, ze istnieje lek, bedacy odmiana
pierwiastka radu, ktory moglby ja uratowac. Lekarstwo to bylo
w posiadaniu aptekarza, ktory za dawke leku kazal sobie placic
dziesieciokrotnie wiecej niz wynosila cena ilosci radu potrzebnego
na przygotowanie leku. Aptekarz ten placil 200 dolarow za rad,
a za lekarstwo kazal placic 2000 dolarow. Maz chorej kobiety
- Heinz, probowal pozyczyc potrzebna kwote pieniedzy u wszyzstkich
swoich znajomych. Udalo mu sie zebrac 1000 dolarow, co stanowilo
polowe ceny lekarstwa. Poszedl do aptekarza i powiedzial, ze jego
zona jest umierajaca. Prosil go, aby sprzedal mu potrzebne lekarstwo
taniej albo pozwolic zaplacic pozniej. Ale aptekarz powiedzial:
"Nie, poniewaz jestem odkrywca tego leku i zamierzam zarobic na tym
pieniadze". Tak wiec zdesperowany Heinz wlamal sie do apteki, aby
ukrasc lekarstwo dla swojej zony.

Czy Twoim zdaniem Heinz postapil slusznie kradnac aptekarzowi
lekarstwo?

2. DYLEMAT "JANA"

Jan znal Ewe od dawna. Zyjac z nia w bliskich stosunkach obiecal, ze
nigdy nie zostawi jej i nie zdradzi z inna kobieta. Ewa zauala mu,
odwzajemniajac zobowiazanie. Zdarzlio sie jednak, ze pewnego dnia Jan
spotkal inna dziewczyne, w ktorej zakochla sie. Nie mowiac o tym Ewie,
po pewnym czasie nawiazal z nowa poznana dziewczyna badzo serdeczne
i bliskie stosunki.

Powiedz, czy Twoim zdaniem Jan postapil slusznie?

Zaznacze ponownie, ze jesli ktos nie chce udzielac odpowiedzi
na grupie moze to zrobic odpisujac mi na priva. Badanie jest mi
potrzebne dla celow naukowych/autodydaktycznych ;-)

--
-=Pozdrowionka=-

Wilczek
w...@w...pl <|> http://www.wr.pl
ICQ: 4017758 <|> GG: 75722

1. Data: 2001-12-03 09:59:52

Temat: Re: Prosze o udzial w krotkim badaniu!
Od: "Aedrin" <m...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Wilczek <w...@i...com> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:9uefb0$n5h$...@k...task.gda.pl...
> [...]
> na grupie moze to zrobic odpisujac mi na priva. Badanie jest mi
> potrzebne dla celow naukowych/autodydaktycznych ;-)

hmmmm
a wiec wiek 21 plec kobieta (chyba o takie dane Ci chodzi ;)

Dylemat Heinza
dobrze zrobil , zycie ludzkie wazniejsze jest niz kradziez
fakt, kradziez jest przestepstwem ale to co ukradziono da sie naprawic
a zycia ludziego naprawic sie nie da
kodeks ludzki mowi "nie kradnij" kodeks boski mowi "nie zabjaj" , "nie
odmawiaj pomocy "(zreszta ludzki tez to mowi -;)
skoro aptekarz zlamal kodeks boski ....a Heinz nie zabil aptekarza tylko
ukradl lekarstwo....
(nie jestem tutaj najlepsza osoba do wypowiadania sie w tej kwestii bo
studiuje prawo i w sumie nie powinnam wydawac takich sadow
ale jednak stoje przy swoim zycie ludzkie jest wiecej warte niz pieniadze)

Dylemat Jana
Jan powinien powiedziec Evie o kims w kim sie zakochal ,
zycie w klamstwie nie ma sensu
zreszta zycie ludzkie niestety jest taki ze to co dzis mozemy obiecac jutro
mozemy sie tego wyrzec ,
dlatego boje sie uzywac slow "zawswze " , "nigdy " itp
jesli poznal inna kobiete powinien jej o tym powiedziec
sprawil by tym Evie bol ale wiekszym bolem moim zdaniem byloby zycie obok
kogos kto cie nie kocha i oszukuje

pozdrawiam
Aedrin

1. Data: 2001-12-03 14:29:10

Od: "Little Dorrit" <z...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wilczek" <w...@i...com> napisał w wiadomości
> [...]
> skali Kolberga. >
>
> Czyżbyś uważał, że rozwój moralny kończy się wraz z przekroczeniem 21 roku
życia?
Dorrit

1. Data: 2001-12-03 14:39:40

Od: "Little Dorrit" <z...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Aedrin" <m...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
> studiuje prawo i w sumie nie powinnam wydawac takich sadow
> ale jednak stoje przy swoim zycie ludzkie jest wiecej warte niz pieniadze)

Wobec tego czy jako studentka prawa nie uważasz, że istnieje tutaj kwestia
relatywizmu moralnego? Czy należy marnować życie złodzieja w więzieniu, bo
ukradł większą czy mniejszą wartość materialna? I skąd u Ciebie te
przeciwstawne skojarzenia: prawo ludzkie i prawo boskie? Prawo jest przecież
także dla ustawodawcy i nie będzie moralne, gdy ustawodawca stawia się ponad
prawem oraz łamie je.
Dorrit

1. Data: 2001-12-03 15:18:57

Od: "Aedrin" <m...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Little Dorrit <z...@c...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:9ug2vb$32a$...@n...tpi.pl...

> [...]
przecież
> także dla ustawodawcy i nie będzie moralne, gdy ustawodawca stawia się

a co ma do tego zycuie zlodzieja ?...;) bo nie za bardzo rozumiem...chodzilo
o kradziez i ratowanie zycia.......tak przynajmniej zrozumialam

hmmm ustawodawca ponad prawem i je lamie....
a co dla Ciebie jest wazniejsze ?
aptekarz i jego dobro majatkowe ?;)
(mowimy o konkretnym przypadku )

co tu na to Doris ?

1. Data: 2001-12-03 15:20:09

Od: "Aedrin" <m...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Little Dorrit <z...@c...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:9ug2v9$32a$...@n...tpi.pl...

> Użytkownik "Wilczek" <w...@i...com> napisał w wiadomości

> życia?
> Dorrit

z tym drugim postem sie zgadzam ]
hmm w sumie ciekawe...zalozyc ze rozwoj czlowieka konczy sie po 21 ....
hehe

1. Data: 2001-12-03 17:00:22

Od: "Wilczek" <w...@i...com> szukaj wiadomości tego autora

> życia?

Szczerze mowiac za duzo chwilo nie uwazam, bo nie mialem czasu tego przemyslec
ani zweryfikowac. Wg orygonalnej teorii Kolberga rozwoj moralny jest pararelny
z poznawczym co sugeruje zakonczenie tego procesu w okolicach 20 rouk zycia.
Pozniej, z powodu braku dowodow empirycznych jak zapewne wiesz czesciowo sie
z tego wycofal. _Osobiscie_ jednak sklaniam sie do teorii, ze rozwoj moralny
moze trwac przez cale zycie.

Zakrese badania jest jednak ograniczony do takiego przedzialu wiekowego m.in
ze wzgledu na tematyke zajec do ktorych sie przygotowuje (adolescencja) :-)

--
-=Pozdrowionka=-

Wilczek
w...@w...pl <|> http://www.wr.pl
ICQ: 4017758 <|> GG: 75722

1. Data: 2001-12-03 19:12:29

Od: "Piotr \"StarEd\" Migdał" <s...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> 1. DYLEMAT "HEINZA"
>
> [ciach]
>
> Czy Twoim zdaniem Heinz postapil slusznie kradnac aptekarzowi
> lekarstwo?

{}Tak
Heinz chciał uczciwe kupić lekarstwo i posunął się do kradzieży dopiero
wtedy, gdy była ona jedyną drogą do pozyskania lekarstwa. Wartość ludzkiego
życia znacznie przewyższa 200 dolarów (tzn. stratę aptekarza) więc Heinz
postąpił słusznie.

> 2. DYLEMAT "JANA"
>
>[ciach]
>
> Powiedz, czy Twoim zdaniem Jan postapil slusznie?

{}Nie.
Jan powinien powiedzieć o swojej nowej miłości na samym początku, nie
powinien oszukiwać osoby, która mu zaufała. Czym dłużej Jan będzie zwlekał z
powiedzeniem prawdy tym bardzej ta prawda zaboli Ewę. Wracając do początku
zdarzenia - słowa "nigdy/zawsze" w przyrzeczeniach dotyczących związków
znaczą "nigdy/zawsze o ile sytuacja się nie zmieni".

PS: Mam 15 lat.

--
Pozdrawiam!
Piotr "StarEd" Migdał

1. Data: 2001-12-03 20:32:01

Od: "Wilczek" <w...@i...com> szukaj wiadomości tego autora

Dziekuje za wszystkie odpowiedzi na grupe i priva do tej pory
ale prosze o jeszcze :-)) Wyniki przedstawie w srode.

--
-=Pozdrowionka=-

Wilczek
w...@w...pl <|> http://www.wr.pl
ICQ: 4017758 <|> GG: 75722

1. Data: 2001-12-04 17:01:34

Od: "Little Dorrit" <z...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> > >

> a co ma do tego zycuie zlodzieja ?...;) bo nie za bardzo
rozumiem...chodzilo o kradziez i ratowanie zycia.......tak przynajmniej

Istotnie. Chciałam rozwinąć dyskusję.

> hmmm ustawodawca ponad prawem i je lamie....
> a co dla Ciebie jest wazniejsze ?
> aptekarz i jego dobro majatkowe ?;)
> (mowimy o konkretnym przypadku )

Cóż, myślę, że ten konkretny przypadek jest oczywisty i raczej
bezdyskusyjny. Mnie się kojarzy nie tyle z dobrem majątkowym i ratowaniem
życia, co kupowaniem płyt pirackich na tandecie: też przestępstwo a
jednak...jakie oszczędnosci w budżecie domowym :).

> co tu na to Doris ?

Jako sędzia bez trudu znalazłabym okoliczności łagodzące. Ale karę musiałby
dostać, chociaż w zawiasach :).
Dorrit

> pozdrawiam

normalna kobieta