Re: Protest w sprawie nowego prawa farmaceutycznego

From: Krzysztof Halasa <k...@i...pm.waw.pl>
Newsgroups: pl.biznes.banki,pl.sci.farmacja
Subject: Re: Protest w sprawie nowego prawa farmaceutycznego
Date: 12 Sep 2001 11:50:59 +0200

f...@p...com (Franz Maurer) writes:

> Po prostu staram sie nie wypowiadac w dziedzinach na ktorych sie
> kompletnie nie znam nazywajac przedstawicieli zawodow maklerczykami,
> gryzipiorkami czy drobnymi bankierami.

No nie wiem - wypowiadasz sie bardzo stanowczo o przyszlych cenach lekow
(zakladajac ze przejdzie ta ustawa, ja zakladam ze jesli tak sie stanie
to kolejnym krokiem bedzie zmiana zasad ustalania cen, moze w ogole
likwidacja urzedowych marzy), a nie wydaje mi sie bys mial jakiekolwiek
podstawy do akurat takich stwierdzen - zwiazanych raczej z ekonomia niz
farmacja.

> Glownie chodzi o lekarzy ktorzy pozakladali sobie apteki.
> Na przyklad znany krakowski ginekolog - 'dokotor' Miroslaw Sz.
> Jeszcze kilka nazwisk?

A widzisz tu jakies nazwisko? Bo ja nie. I wolalbym raczej cos
weryfikowalnego, np. namiary na sprawe sądową czy cos podobnego.

> Np. nijaki Wo..... kiedys wystawal pod krakowskim Pewexem :)
> Dokladnie tak wygladal :))

Mozliwe. Niestety nie znam zadnego Wo :-(

> Wystarczy stworzyc mniej fiskalny system dla polskich obywateli

Na pewno, jestem za. Szkoda, ze wiekszosc Polakow chce raczej wladzy
zwolennikow wiekszych podatkow.

> zamiast dawac zwolnienia i ulgi podatkowe zagranicznym przedsiebiorcom
> ktorzy i tak wykazuja czasmi zerowa rentownosc :)

Fakty: zwolnionym mozna byc z placenia podatku dochodowego (od osob
fizycznych). W przypadku firm, ktore inwestuja, ma to marginalne znaczenie
- wiekszosc z nich wykazuje rentownosc _ujemna_, co jest normalne dla
kogos kto wie w jaki sposob buduje sie przedsiewziecia, w jakis sposob
nalicza sie amortyzacje i zalicza ja w koszty itd.
Wniosek z tego jest taki, ze zwolnienie z placenia tego podatku nie ma
wiekszych konsekwencji dla budzetu.
Z placenia VATu firmy nie sa zwalniane, zreszta zwolnienie z VAT,
z ktorego moga korzystac male firmy (malenkie, obroty do 10 tys. euro
rocznie, czyli w praktyce 0 pracownikow) niewiele daje, bo nie jest
zwolnieniem z placenia VAT, a jedynie z jego naliczania wlasnym klientom.

> Ale zakup telewizora nie jest uzalezniony od recepty

Istnieja jednak inne artykuly na ktorych zakup lub sprzedaz trzeba miec
zezwolenie, i nie ma wymogu by wlasciciel takiego sklepu mial
wyksztalcenie w odpowiednim kierunku.

> i refundowany z
> budzetu panstwa

Zakup lekow rowniez nie jest refundowany z budzetu panstwa. Kasy chorych
nie sa budzetem panstwa i sa zasilane z ZUSu, bedacego firma
ubezpieczeniowa a nie urzedem skarbowym. Inna sprawa ze cala ta sytuacja
jest bardzo chora i bylo to wiadome jeszcze przed ta cala (niby) reforma.

> wiec tylko od woli konsumenta zalezy co sobie kupi i
> jaki miedzynarodowy koncern zasili.

Podobnie jak w przypadku lekow. Wiekszosc lekow chyba jest produkowana
przez roznych producentow? Dokladnie tak samo jak w przypadku innych
produktow.
Co powiesz o sytuacji, w ktorej np. drozsze zagraniczne leki mozna kupic
bez recepty, a ich odpowiedniki polskie (tansze) wymagaja recepty?
Dla mnie jest to zupelnie jednoznaczna sytuacja, i nie upatrywalbym
winy za granica.

> co do tego ze jeden aptekarz moze zalozyc jedna apteke - tak - jest to
> rozwiazanie dziwne, zwlaszcza ze brakuje dokladniejszej wykladni - co
> w wypadku smierci, spadku, cesji po przejsciu na emeryture etc.

Nie tylko to. Chocby sama idea regulacji cen jest z ksiezyca.

Przyklad opisywany juz - przy zakupie drogiego leku i placeniu karta
platnicza prowizja placona przez apteke moze byc wieksza niz maksymalna
marza. Czy to nie absurd?

Takich absurdow jest wiele (w kazdej dziedzinie), ale lekarstwem na
nie moze byc wylacznie ich likwidacja, a nie wymyslanie nowych, jeszcze
wiekszych.
--
Krzysztof Halasa
Network Administrator