Re: Przedwczesne dojrzewanie

From: "Borys Zarzycki" <b...@N...poczta.gazeta.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Przedwczesne dojrzewanie
Date: Thu, 27 Jun 2002 07:58:40 +0000 (UTC)

Marek <m...@l...com.pl> napisał(a):
> Byłem dzisiaj z córką (20 miesięcy) na USG , bo zauważyliśmy
> że ma jakiś guzek koło sutka. Okazało się, że ma powiększony gruczoł . W
> opisie USG lekarz napisał, że może to być "samoistne przedwczesne
> dojrzewanie". Co to znaczy i jakie może mieć konsekwencje dla dziecka? Jak
> ewentualnie taką chorobę leczyć?
> Bardzo proszę o odpowiedź. Może ktoś zna jakieś strony w necie na ten temat?
> pozdrawiam
> Marek

Przedwczesne dojrzewanie płciowe (PDP) jest to pojawienie się wtórnych cech
płciowych przed 8 r.ż. u dziewcząt i 9 r.ż. u chłopców (to jest 2 SD poniżej
średniej wieku w której powinno rozpocząć się dojrzewanie).
Wyróżnia się następujące postacie:
- GnRH zależne (zwane prawdziwym lub centralnym)
- GnRH niezależne (inaczej rzekome lub obwodowe)
Objawia się to zaburzenie:
- rozwojem wtórnych cech płciowych - pojawienie się owłosienia łonowego,
wzrost piersi
- zwiększenie szybkości wzrastania
- przyspieszenie dojrzewania kośćca co w efekcie da niski wzrost końcowy
PDP prawdziwe jest spowodowane nadmiernym wydzielaniem GnRH przez przysadke
co powoduje wzrost wydzielania LH i FSH. Przyczyna to guzy ośrodkowego układu
nerwowoego np. hamartoma.
PDP rzekome jest spowodowane nadmiernym wydzielaniem sterydów płciowych bez
udziału GnRH - np w nowotworach jajników lub zespole McCunaAlbrighta.
Istnieją jeszcze łagodne postacie - tu np. thelarche praecox - izolowane
powiększenie gruczołów piersiowych bez innych objawów. Wystepuje zazwyczaj
miedzy 1 a 4 r.ż. u dziewczynek. U młodszych dziwczynek często cofa się
samoistnie. WYMAGA RÓŻNICOWANIA Z PDP PRAWDZIWYM. KONIECZNA KONSULTACJA Z
ENDOKRYNOLOGIEM PEDIATRA!!!
PDP prawdziwe leczymy analogami GnRH.
Pozdrawiam,
Borys