Przesadzanie drzew

1. Data: 2001-11-23 13:45:46

Temat: Przesadzanie drzew
Od: <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
powiedzcie mi prosze w jakim terminie nalezy przesadzac drzewa gatunków:
sosna, brzoza, modrzew.

Dzieki,
Kamil

2. Data: 2001-11-23 14:37:28

Temat: Re: Przesadzanie drzew
Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> powiedzcie mi prosze w jakim terminie nalezy przesadzac drzewa gatunków:

Jeśli ze szkółki to praktycznie cały rok ale istotniejsze jest to w jakim
wieku maksymalnie mogą one być przesadzone.

> sosna,
Pinus mugo Turra - sosna górska, kosówka
Starsze okazy trudno znoszą przesadzanie ze względu na palowy system
korzeniowy. Najlepiej - rośliny nie starsze niż 3-4 letnie.

Pinus nigra Arn. - sosna czarna
Tak jak wszystkie sosny wytwarza głęboki, palowy system korzeniowy i źle
znosi przesadzanie, najlepiej wysadzać rośliny nie starsze niż 3-4 letnie.

Pinus sylvestris L. - sosna pospolita
jw.

> brzoza,
Betula pendula Roth. (= B. verrucosa Ehrh.) - brzoza brodawkowata
Okazy starsze (ponad 4-5 letnie) , u których na pniu wystąpiła już biała
korowina, przyjmują się po przesadzeniu bardzo trudno. Dlatego na miejsca
stałe wysadzać należy 2-3 letnie siewki wyhodowane w szkółkach, a - nie
jak to się przeważnie robi - drzewek za starych i pozyskiwanych z
naturalnych odnowień (samosiewów). Przez krótką nawet uprawę w szkółce,
młode siewki mają dobrze rozwinięty, obfity system korzeniowy, co zapewnia
ich przyjęcie się po przesadzeniu.

> modrzew.
Larix decidua Mill. - modrzew europejski
Do sadzenia na miejsce stałe stosować należy 2-3 letnie, najwyżej 4-letnie
siewki, uprzednio szkółkowane.

3. Data: 2001-11-23 14:37:28

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

4. Data: 2001-11-23 19:15:34

Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

> Witam,
> powiedzcie mi prosze w jakim terminie nalezy przesadzac drzewa gatunków:
> sosna, brzoza, modrzew.

Jeżeli są to rośliny "z gruntu" (nie z pojemników) to bezlistne (brzoza i
modrzew) sadzimy jesienią lub - gorzej - wiosną. Te którym igły lub liście
nie opadają sadzimy na początku września. Z pojemników możemy wysadzać
przez cały rok, zawsze jak da się wykopać "dziurę".
--
:-) http://ogrod.to.jest.to

5. Data: 2001-11-23 23:06:05

Od: "Wojciech P" <w...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

i ja zapukam do Eas w sprawie jw.,
Jurku.
piszesz z duza stanowczoscia o maxymalnym wieku drzew. prosze - zaopiniuj.
mnie zalezy na posadzeniu sporego lasu na mojej duzej dzialce - prawie
hektar. w poblizu nie ma lasu - wiec cgce miec swoj. mam oferte ze szkolki
sosna okolo 1m50cm - 4-5 letnia Z BRULA KORZENIOWA - cena b.dobra - chce
posadzic tak z 500-600 szt. no i miec niemal od razu las. Ja wiem, zaraz
mnie okrzyczycie, ze ja nowy, to chce miec od razu wszystko gotowe, a tu
trzeba cierpliwosci i obserwacji jak z "uroczej kilkumetrowej istotki juz po
100 latach wyrosnie drzewo" - a jak nie dozyje ? znaczy ja a nie drzewo.
OBIECUJE - jak juz bede mial ten kawalek lasu - to POTEM bede cierpliwy....

to tyle - reasumujac - sa szanse, ze sie przyjmie ???
i a propos brzozy - te wieksze podobno sie przyjma, kiedy przesadza siez
bryla i W TYM SAMYM KIERUNKU SWIATA - jak rosla dotychczas. podobno trzeba
wstazeczka zaznaczyc poludnie i tak samo na poludnie posadzic. To moze byc
prawda??
cieka jestem waszych opinii.
PS widze, ze grupa w ogole nie zapada w sen zimowy!!!! jak nuworysz sie
ciesze!!!

pozdr.
wojtek

6. Data: 2001-11-24 11:08:56

Od: <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jak by to powiedziec żeby nie wyglądało na to że jako szkółkarz tępię
konkurencję.....
Może dam przykład: parę lat temu zaryzykowałam i posadziłam pewną ilość siewek
sosny żółtej oraz s. czarnej austriackiej do gruntu. Jakoś nie było czasu żeby
je przeszkółkować (czyli przesadzić, przynajmniej dwukrotnie w celu uformowania
bryły korzeniowej) wiec w zeszłym roku już jako ok. półtorametrowe drzewa
zostały przesadzone po raz pierwszy. Przyjęło się ok. 20%, reszta padła.
Wracając do Twoich sosen - jeżeli są naprawdę tanie to ( wybacz nieznajomy
kolego po fachu jeśli się mylę) niezależnie od tego co twierdzi sprzedawca
napewno nie były szkółkowane a więc nie mają prawidłowej bryły korzeniowej
(takiej z dużą ilością korzeni drobnych)i raczej się nie przyjmą.
Moja rada - sosny kupować tylko w pojemniku, przekorzenione. Albo zdecydować
się na świerki, które znacznie lepiej znoszą przesadzanie.
Brzoza - jest tak jak pisze Jerzy. Brzoza rośnie szybko więc naprawdę lepiej
sadzić np dwuletnią siewkę (100 - 150 cm) bo starsze egzemplarze przyjmują się
bardzo słabo.
Pozdrawiam, Barbara Guzek

7. Data: 2001-11-24 13:04:23

Temat: Re: Przesadzanie drzew!!!!- odpowiedz Basi
Od: "Wojciech P" <w...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Basiu,
dziekuje za informacje. Wcale nie mnie, nie mnie cieszy, ALE - oto cytat z
mojej korespondencji w sprawie sosen o wys ca 150 cm - 4-5 letnich:
2-letnie sadzonki sosny (siewki) bardzo dobrze przyjmują się jest to
naturalne, występują one z gołymi korzeniami. Natomiast starsze i większe
sosny można przesadzać ale tylko wraz z bryłą korzeniową ( tak jest w naszym
przypadku). Mamy około 90% przyjęcia się roślin.
Przy przygotowywaniu gruntu należy sprawdzić odczyn gleby - musi mieć odczyn
kwaśny - jak wszystkie iglaki. Nie należy pod żadnym pozorek gleby wapnować.
Dobrze jest przygotować dołki w których będą zasadzenia i umieścić w nich
trochę zmielonej kory, trocin lub kwaśnego torfu. Glebę można wcześniej
zaorać.

Basiu,
w moim przypadku to ponad 500 drzew. No i teraz:
Z jednej strony opinia Twoja,
z drugiej Pana x.
Ja wiem, że po jednej stronie mamy sprzedawce, ale nie wychodzmy z
zalozenia, ze wszyscy, co sprzedaja chca nas oszukac!!!!

i co????

wojtek

8. Data: 2001-11-24 13:41:36

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> szukaj wiadomości tego autora

<g...@p...onet.pl> wrote in message
> Moja rada - sosny kupować tylko w pojemniku, przekorzenione

Ale z kupowaniem w pojemniku tez trzeba uwazac. Np. kiedys kupilem
swierka, ktory mi szybko padl. Okazalo sie, ze po prostu korzenie mial
tak przyciete, zeby weszly do pojemnika. Drugi przyladek - forsycja,
ktora w pojemniku rosla za dlugo. Miala straszna platanine korzeni
i tez dlugo nie pozyla. Gwoli sprawiedliwosci musze dodac, ze
pozostale 2 swierki i druga forsycja rosna.

> Brzoza - jest tak jak pisze Jerzy. Brzoza rośnie szybko więc naprawdę lepiej
> sadzić np dwuletnią siewkę (100 - 150 cm) bo starsze egzemplarze przyjmują się
> bardzo słabo.

Im mniejsze drzewko tym lepiej. Najbardziej sie czlowiek przywiazuje
do drzewa, ktore znal od takiego tyciego-tyciego, a moze nawet od
nasienia. Oczywiscie wtedy wymaga to wiecej czasu i cierpliwosci.
Jesli z jakichs wzgledow potrzebny jest szybki efekt - trzeba kupic
wieksze.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

9. Data: 2001-11-24 18:01:02

Temat: Re: Przesadzanie drzew - jesien/wiosna
Od: "Wojciech P" <w...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

n o i to ciekawe......

wielu fachowcow STANOWCZO twierdzi, zeby przesadzac TYLKO jesienia, inni
znowu mowia:
ROWNIE dobrze przyjmuja sie sadzonki marzec - kwiecien, jak zejda mrozy.
co Wy nato???
mozna wiosna - czy nie mozna???
wojtek

10. Data: 2001-11-24 19:30:20

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> n o i to ciekawe......
> wielu fachowcow STANOWCZO twierdzi, [...]
Nazwiska proszę!!!
pozdr. Jerzy

witam wszystkich bardzo !!!
Szkoły florystyczne [OT]
Gratulacje dla Piotra Dudek
Filozoficznie o metodach uprawy różnych badyli
grusza