Przypisy w tekście - jak wstawiać?

1. Data: 2003-04-29 18:25:08

Temat: Przypisy w tekście - jak wstawiać?
Od: "-=Przemek=-" <c...@d...alter.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam takie pytanie - jak powinno się wstawiać przypisy w tekście?
Powiedzmy, że mamy w tekście tekst złożony z trzech zdań, który powstał na
podstawie jakiejś książki:
Ala ma kota. Kot ma Alę. Zuza natomiast nie ma kota.
(cały ten tekst jest napisany na podstawie książki X)
Teraz mam pytanie - czy odnośnik mam wstawić po kropce czy przed kropką
trzeciego zdania?
Czyli:
Ala ma kota. Kot ma Alę. Zuza natomiast nie ma kota.(1
czy
Ala ma kota. Kot ma Alę. Zuza natomiast nie ma kota (1.
?

Z góry dzięki!

2. Data: 2003-04-29 19:33:34

Temat: Re: Przypisy w tekście - jak wstawiać?
Od: "Ewa" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ala ma kota. Kot ma Alę. Zuza natomiast nie ma kota.(1
dobrze
> Ala ma kota. Kot ma Alę. Zuza natomiast nie ma kota (1.
źle

:)
ewa

3. Data: 2003-04-29 19:35:30

Od: "-=Przemek=-" <c...@d...alter.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ewa" <m...@m...pl> napisał w wiadomości
> dobrze
> źle

No i postawiłaś mi wszystko na głowie ;-)
W każdej ksiażce, w której patrzałem było "xxxx (1." - tylko nie wiem, moze
odnosnik dotyczyl tylko jednego zdania?

4. Data: 2003-04-30 07:31:58

Od: "Ewa" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> No i postawiłaś mi wszystko na głowie ;-)
> W każdej ksiażce, w której patrzałem było "xxxx (1." - tylko nie wiem,
moze
> odnosnik dotyczyl tylko jednego zdania?

hmm... wiesz, popatrzyłam po książkach i faktycznie widzę, że jest tak jak
mówisz. Natomiast podałam to cyt. koleżankę - nauczycielkę od techniki
biurowej - ten sam problem "wyskoczył" przy pisaniu prac dyplomowych i ona
twierdzi, że przypis "po kropce" ......
pozdr:)
Ewa

5. Data: 2003-04-30 19:29:34

Od: "-=Przemek=-" <c...@d...alter.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> mówisz. Natomiast podałam to cyt. koleżankę - nauczycielkę od techniki
> biurowej - ten sam problem "wyskoczył" przy pisaniu prac dyplomowych i ona

Tak czy siak dzięki za zainteresowanie.
Jak dal mnie to może i być między dwoma kropkami ;-)

6. Data: 2003-04-30 20:55:23

Od: "Andrzej" <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> mówisz. Natomiast podałam to cyt. koleżankę - nauczycielkę od techniki
> biurowej - ten sam problem "wyskoczył" przy pisaniu prac dyplomowych i ona

Witaj!
Koleżanka ma rację - przypis należy wstawiać po kropce (i ewentualnie
zamykającym cudzysłowie) kończącej cytowane zdanie. Jeśli jaką myśl
"wyrywamy" ze środka wypowiedzi to kończymy ją trzykropkiem i po nim dopiero
znak przypisu.
Niestety wiele wydawnictw, w ramach oszczędności, zwolniło redaktorów
technicznych, wychodząc z założenia, że większość autorów korzysta z
komputerowych edytorów i poradzi sobie z korektą techniczną, gramatyczną i
pisownią. A tak przecież nie jest. Stąd tyle błędów w różnych tekstach.
Najczęściej spotykany to mieszanie stylu "a linea" z "blokowym", ale błędy w
sposobach wstawiania przypisów też nie są rzadkością.
Lepiej nie powoływać się na przykłady z książek a sięgnąć po źródła -
polecam pozycję Bożeny Wanago-Ignaczak "Piszę korespondencję biurową"

--
Powodzenia
Andrzej <a...@p...gazeta.pl>

7. Data: 2003-05-01 08:34:19

Od: "Ewa" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Lepiej nie powoływać się na przykłady z książek a sięgnąć po źródła -
> polecam pozycję Bożeny Wanago-Ignaczak "Piszę korespondencję biurową"

Dziękujemy Andrzeju:)
Przy okazji - bardzo fajna stronka !
pozdrawiam
Ewa

8. Data: 2003-05-01 10:54:37

Od: "-=Przemek=-" <c...@d...alter.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Andrzej" <a...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> zamykającym cudzysłowie) kończącej cytowane zdanie. Jeśli jaką myśl
> "wyrywamy" ze środka wypowiedzi to kończymy ją trzykropkiem i po nim

Ja nie mówię o cytowaniu! Mówię o wstawieniu odnośnika po jakimś fragmencie
napisanym na podstawie pozycji literaturowej. Jeszcze raz mówię - tekst na
podstawie pozycji literaturowej, a nie bezpośrednio skopiowany z tej
pozycji. Wtedy nie ma przecież cudzysłowia. Wtedy też po kropce ostatniego
zdania?

9. Data: 2003-05-01 19:00:12

Od: "Beata" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "-=Przemek=-" <c...@d...alter.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> podstawie pozycji literaturowej, a nie bezpośrednio skopiowany z tej
> pozycji. Wtedy nie ma przecież cudzysłowia. Wtedy też po kropce ostatniego
-----------------
W swojej pracy w takim przypadku wstawialam nad ostatnim slowem pojecia,
ktore poruszalam w zdaniu, a ktore mialo zrodlo w literaturze, na ktorej sie
opieralam. Wymaga wyczucia:-)
Jesli cale zdanie jest przytaczane wg czyjegos stwierdzenia, ale podlegalo
mojej "obrobce slownej", o co - jak mniemam - ci chodzi, przypis
umieszczalam po_ostatnim_slowie przed kropka konczaca zdanie. Prace
doktorska recenzowal mi lingwista, wiec gdyby bylo zle- chyba zwrocilby mi
uwage:-)

pozdrawiam,
b.
r...@g...pl

10. Data: 2003-05-02 15:41:09

Od: "-=Przemek=-" <c...@d...alter.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Beata" <r...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> umieszczalam po_ostatnim_slowie przed kropka konczaca zdanie. Prace
> doktorska recenzowal mi lingwista, wiec gdyby bylo zle- chyba zwrocilby

I o to mi wlasnie chodzilo! Dzieki :)
Przy okazji, skoro masz taki zaszczytny tytul naukowy, to zapytam - czy
pisze sie:
Praca napisana pod kierunkiem dr. Jana Nowaka, dra. Jana Nowaka czy moze dr
Jana Nowaka? :)
Choc wydaje mi sie, ze w tym przypadku kropka musi byc, co? (bo to nie
"doktor", a "doktora")

DKS zaprasza
pól etatu
nowe blogi dzienniki internetowe
matura pisemna z j. obcych a słownik?????
Studia - drugi kierunek - płatny???