Re: Psychologia muzyki

From: Ikselka <i...@w...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Psychologia muzyki
Date: Sun, 20 May 2007 23:11:10 +0200

GenoFefGnoM napisał(a):
> Jak to jest że muzyka, która jest z grubsza tylko seriami powtarzających
> się dźwięków wywołuje u człowieka tak wiele emocji?
> Zna ktoś może jakieś książki na ten temat?
> Albo jakieś odpowiedzi na to zagadnienie?

Mam swoją "prywatną zootechniczna teorię": otóż sekwencje dźwięków w
muzyce działają na ludzi podobnie, jak uporczywie powtarzający się
sygnał godowy u zwierząt - najwyraźniej słyszymy regularność ptasich
treli. Niektóre są nawet baaaardzo regularne. Muzyka - też jest
regularna, tyle że sekwencje dłuższe i bardziej skomplikowane i w
dodatku się powtarzają w różnych układach logicznych. Ale i nasze mózgi
też niczego sobie - to i odbierają te sygnały wspaniale, a i tworzą na
ich bazie coraz to nowe, aby się ciągle pobudzać. Niektóre wpadają nawet
w nałóg - wg mnie umiłowanie muzyki to rodzaj samogwałtu (do którego
sama się chętnie przyznaję - ale tylko klasycznej)- ot i cała filozofia :-)

A, spytasz pewnie: czemu zatem istnieją utwory porywające nas, a inne
smucące - odbierające energię?
No, a czy na każdy sygnał godowy należy odpowiadać pozytywnie?

--
XL wiosenna
Uwaga: to konto jest kontynuacją poprzedniego, którego profil znajdziesz