Pszczółki

11. Data: 2003-11-24 10:24:06

Temat: Re: Pszczółki
Od: "Stefan Siudalski" <s...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Największa ilość pszczół znajduje się w rodzinie
> na początku lata; w tej porze roku bywa ich w ulu
> 40-45 tys., a w bardzo silnych rodzinach nawet 70-80 tys.

Chyba na jedną uliczke trzeba przyjąć 2-3 tysiące pszczół czyli jesłi jest
20 ramek to już jest 40-60 tys a przecież w ulach wielokorpusowych może być
i 40 ramek i więcej t o chyba jednak górna granica będzie 120 -150 tysięcy.
> Jesienią liczebność przeciętnej rodziny pszczelej
> zmniejsza się do 20-25 tys., a wczesną wiosną,
> wskutek normalnego ubytku starych pszczół,
> spada ona do 8-12 tys.

a zgadnijcie jaka temperature utrzymuja pszczoły w kłebie podczas zimy?
SJS

12. Data: 2003-11-24 10:26:32

Od: "Stefan Siudalski" <s...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

> W pełnym sezonie około 40. tys. i jedna matka.
> :-) Bogusław
Typowo - jedna ale bywa tak zwana cicha wymiana i wtedy nawet przez dwa trzy
miesiące są obok siebie dwie -= matka i córka. Są nawet rodziny które maja
skłonność do cichej wymiany i powtarzają ten mechanizm wymiany co dwa trzy
lata
SJS

13. Data: 2003-11-24 11:09:48

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Odganiając szerszenie drągiem? ;-)
>
> Pozdrawiam
> Ewa

No nieee ! Moje owady żyją w przyjaźni
i harmonii.

Pozdrawia boletus-stworów wszelkich
przyjaciel

14. Data: 2003-11-24 17:04:02

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Matka pszczela i trutnie

Spośród trzech postaci pszczół matka ma największe
rozmiary ciała; budowę jej charakteryzuje wydłużony,
ostro zakończony odwłok, którego nie zakrywają
stosunkowo krótkie skrzydła. Długość ciała matki
wynosi 20-25 mm, ciężar (czerwiącej) 250-280 mg.
Życie matki trwa przeciętnie około 3 lat, czasem pięć,
a nawet dłużej.
Matka nie wykonuje żadnych prac w ulu ani też w polu,
w związku z czym jest pozbawiona gruczołów woskowych,
a także koszyczków na trzeciej parze nóg.
Narządy gębowe matki są tak słabo rozwinięte, że nie jest
ona zdolna do wysysania nektaru z kwiatów.
Żądło jej ma nieco odmienną budowę niż u robotnicy;
jest ono zakrzywione, a na jego części kłującej jest mniej
zadziorów. Matka używa żądła jedynie w walce z innymi
matkami.
W odwłoku mieszczą się silnie rozwinięte jajniki, złożone
z licznych rurek jajnikowych (110-220), w których powstają
wielkie ilości jaj (u matki o wysokiej płodności ponad 3500 jaj).
Dojrzałe jaja przez jajowody boczne, potem przez j. wspólny
wędrują do pochwy - do niej to (w górnej części) otwiera
się przewód kulistego narządu, zwanego zbiorniczkiem
nasiennym. W nim przechowywane są w stanie żywym plemniki
dostające się tam w czasie zapłodnienia.

Truteń, nieco mniejszy od matki, za to silnie zbudowany.
Dł. ciała 15-17 mm, ciężar ok. 250 mg. Ma duże oczy,
aparat gębowy równie słabo rozwinięty jak u matki.
Trutnie żyją ok. 3 miesięcy, a kres ich bytowaniu kładą
robotnice, które po skończeniu się obfitego wziątku
nektarowego nie dopuszczają trutni do plastrów z miodem,
a następnie wypędzają je z uli. Jedynie w rodzinach
pozbawionych matek lub z matkami starymi, niepłodnymi,
trutnie są pozostawiane na zimę.
Truteń nie pracuje, nie jest też zdolny do samodzielnego
zdobywania pożywienia. Jest pozbawiony żądła, gr. woskowych
i koszyczków do gromadzenia pyłku, jego gr. ślinowe
i żuwaczkowe są słabo rozwinięte, a gardzielowe w prawie
zupełnym zaniku.
Rola trutnia ogranicza się do funkcji rozrodczych.
Jego narządy składają się z perzystych gr. płciowych,
czyli jąder, przewodów nasiennych, gr. śluzowych
i narządu kopulacyjnego o skomplikowanej budowie.
Jądro składa się z 200 łagiewek nasiennych, w których
rozwijają się plemniki (ich liczba w jądrach wynosi 10 mln).
Po zapłodnieniu matki truteń natychmiast ginie w następstwie
oderwania się narządu kopulacyjnego.
W naturalnych warunkach liczba trutni w rodzinie wynosi
od kilkuset do paru tysięcy; w pasiece ogranicza się ich ilość
ze względu na to, że wychów i wyżywienie samców pochłania
znaczne ilości pokarmu.
Stwierdzono jednak, że przy zupełnym braku trutni w okresie
wiosenno-letnim pszczoły gorzej pracują.

Pozdrawia męski ród boletus

15. Data: 2003-11-24 17:24:13

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"boletus" <b...@o...pl> wrote in message
> [...]

> zdobywania pożywienia.
ogranicza się ich ilość
> ze względu na to, że wychów i wyżywienie samców pochłania

Ciekawe, ciekawe...:-)

Pozdrawiam, Basia.

P.S. Dzisiaj widziałam bzykacze na jałowcach(???) i kwitnących
ciemiernikach. Purpurowy odpuścił sobie kwitnienie jak zwykle:-(

16. Data: 2003-11-24 18:11:29

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Kto jest autorem tej książki?
> SJS

Trenuję pisanie na klawiszach.

Pozdrawia z głowy boletus

17. Data: 2003-11-24 18:40:07

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Plastry budowane przez pszczoły zwisają pionowo,
równolegle do siebie. Wolne przestrzenie między nimi
nazywa się uliczkami. W ulu ramowym pszczoły budują
plastry w drewnianych ramkach, co pozwala łatwo
je wyjmować, przewieszać i przenosić do innych uli.
Wydzielanie wosku przez pszczoły i budowa plastrów
przypada w zasadzie na okres wiosenno-letni, gdy do ula
obficie dopływa świeży nektar i pyłek. Początek produkcji
wosku przejawia się tak zwanym pobielaniem plastrów.
Pszczoły nadbudowują wtedy świeżym, jasnym woskiem
górne krawędzie komórek, przeważnie w górnej części
plastrów. Przystępując do ich budowy gromadzą się
w wolnej przestrzeni gniazda szczepiając ze sobą pazurkami
odnóży w rodzaj zwisających łańcuszków. W tym tzw.
kłębie budującym znajdują się pszczoły produkujące wosk,
a także te dostarczające im pożywienia i utrzymujące
w kłębie dość wysoką temperaturę niezbędną przy tej pracy.

O szczegółach następnym razem.

Pozdrawia boletus

Ps. Ani się obejrzycie, jak upłynie zima:-)

18. Data: 2003-11-25 11:37:52

Od: "Halina" <k...@n...pf.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "boletus" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
> Matka pszczela i trutnie

> Po zapłodnieniu matki truteń natychmiast ginie w następstwie
> oderwania się narządu kopulacyjnego.

Chyyyyyy!!!! :x.

--
Pozdrawiam Halina
pisząc na priv usuń nospam.

19. Data: 2003-11-25 12:19:16

Od: "Halina" <k...@n...pf.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Jesienią liczebność przeciętnej rodziny pszczelej
> zmniejsza się do 20-25 tys., a wczesną wiosną,
> wskutek normalnego ubytku starych pszczół,

Dziecię całe osłupiałe, ale dziękuje za ciekawe info.
--
Pozdrawiam Halina
pisząc na priv usuń nospam.

20. Data: 2003-11-25 12:51:32