Pszczółki

21. Data: 2003-11-25 13:36:55

Temat: Odp: Pszczółki
Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Halina <k...@n...pf.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:bpvh45$4s9$...@a...dialog.net.pl...

> Użytkownik "boletus" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

Nawet greccy poeci tego nie wymyślili....
Pozdrawiam :-)
Janusz

22. Data: 2003-11-25 15:00:54

Temat: Re: Pszczółki
Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:bpvh46$4s9$2@absinth.dialog.net.pl Halina
<k...@n...pf.pl> napisał(a):

> Dziecię całe osłupiałe, ale dziękuje za ciekawe info.

Hejka. A jak dziecię zareagowalo na to:
"Po zapłodnieniu matki truteń natychmiast ginie w następstwie
oderwania się narządu kopulacyjnego o skomplikowanej budowie."
Pozdrawiam wstrząśnięty i zmieszany Ja...cki

23. Data: 2003-11-25 19:53:57

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Budowa plastra zaczyna się zawsze od góry. Robotnica,
u której w "kieszonkach" na odwłoku uformują się
łuseczki woskowe, przesuwa się ku miejscu budowy,
wyjmuje je kolejno za pomocą szczoteczek na tylnych
odnóżach, a następnie ugniata każdą łuseczkę żuwaczkami
i przylepia grudkę miękkiego wosku w odpowiednim
miejscu budowanego plastra. Za pomocą żuwaczek
robotnice nadają potem kształt ściankom komórek
i wygładzają ich powierzchnie. Komórki plastra
powstają jednocześnie z obu jego stron.
Budowa plastra przebiega dość szybko; w ciągu doby
rodzina pszczela może zbudować ponad 1800 cm2.
Wśród komórek o przekroju sześciokątnym są mniejsze
o odległości między równoległymi ścianami wynoszącej
5,4 mm. Noszą one nazwę pszczelich i służą do wychowu
pszczół robotnic oraz do magazynowania miodu i pyłku.
Komórki nieco większe, tzw. trutowe, o odl.m.śc.równol.
6,8 mm, służą do wychowu trutni.
Grubość plastra w tej części, gdzie rozwija się czerw,
wynosi 22-25 mm. Tam, gdzie magazynowany jest miód
grubość plastra dochodzi do 40-50 mm. Odległość
między środkowymi ścianami sąsiednich plastrów
wynosi 35-38 mm. Uliczki międzyplastrowe mają szer.
ok. 12 mm, a tam, gdzie plastry pogrubione, są one
węższe.
Do wychowu matek pszczoły budują specjalne komórki,
tzw. mateczniki - większe o zupełnie innym kształcie.
Nie wchodzą one w skład plastrów, ale są do nich
dobudowywane. Zaczątek matecznika stanowi miseczka
o śr. około 9 mm; dopiero po wykluciu larwy, pszczoły
przedłużają ku dołowi ścianki matecznika. Po zasklepieniu
ma on kształt wydłużonego naparstka dł. 20-25 mm.
Świeżo zbudowany plaster ma barwę prawie białą.
Z czasem kolor ulega zmianie na żółty, potem brązowy.
Bardzo stary jest już czarny. Cdn.

Pozdrawia boletus

24. Data: 2003-11-26 08:32:03

Od: "Halina" <k...@n...pf.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dirko" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> oderwania się narządu kopulacyjnego o skomplikowanej budowie."
> Pozdrawiam wstrząśnięty i zmieszany Ja...cki

Pytasz o oderwanie się narządu czy o skomplikowaną budowę ;D?

--
Pozdrawiam Halina
pisząc na priv usuń nospam.

25. Data: 2003-11-26 10:58:32

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:bq1q37$6qn$3@absinth.dialog.net.pl Halina
<k...@n...pf.pl> napisał(a):

> Pytasz o oderwanie się narządu czy o skomplikowaną budowę ;D?

Hejka. Jedno łączy się z drugim.;-) Chyba skomplikowany narząd trudniej
oderwać jak prosty.:-)
Pozdrawiam łącznie Ja...cki

26. Data: 2003-11-26 13:19:01

Od: "Halina" <k...@n...pf.pl> szukaj wiadomości tego autora

> W wiadomości news:bq1q37$6qn$3@absinth.dialog.net.pl Halina

> Hejka. Jedno łączy się z drugim.;-) Chyba skomplikowany narząd
> [...]

A próbowałeś kiedyś złapać świnię? A co dopiero łeb jej ukręcić?
W prostocie siła!

--
Pozdrawiam Halina
pisząc na priv usuń nospam.

27. Data: 2003-11-26 14:00:14

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:bq291i$2sm$1@absinth.dialog.net.pl Halina
<k...@n...pf.pl> napisał(a):

> A próbowałeś kiedyś złapać świnię? A co dopiero łeb jej ukręcić?
> W prostocie siła!

Hejka. Oby nie w prostactwie.:-(
Pozdrawiam zaskoczony Ja...cki

P.S. Cum dixeris quae volueris, audies quae nequaquam velis.

28. Data: 2003-11-27 08:09:30

Od: "Halina" <k...@n...pf.pl> szukaj wiadomości tego autora

> W wiadomości news:bq291i$2sm$1@absinth.dialog.net.pl Halina

> Hejka. Oby nie w prostactwie.:-(
> Pozdrawiam zaskoczony Ja...cki
>
> P.S. Cum dixeris quae volueris, audies quae nequaquam velis.

No nie. Mężczyzna to wszystko przeinaczy.
Zrozum człeku, że na moim wymownym przykładzie winieneś pojąć, że właśnie
te skomplikowane ustrojstwa najłatwiej przetrącić.

Aha i proszę o tłumaczenie postscripta, bo u nas na wiosce wielebny wziął
się był urlopował;)

29. Data: 2003-11-27 09:08:01

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:bq4bn7$5e3$6@absinth.dialog.net.pl Halina
<k...@n...pf.pl> napisał(a):

> No nie. Mężczyzna to wszystko przeinaczy.

Hejka. Ach ta męska logika.;-)

> Zrozum człeku, że na moim wymownym przykładzie winieneś pojąć, że właśnie
> te skomplikowane ustrojstwa najłatwiej przetrącić.

Postaram się pomimo wymowności (pewnie tylko dla mnie) przykładu. Z dużą
przyjemnością czytam Twoje posty a w tym coś mi zazgrzytało. Pewnie za
krótko się znamy (internetowo) a i percepcję pewnie powinienem sobie
podostrzyć.:-)

> Aha i proszę o tłumaczenie postscripta, bo u nas na wiosce wielebny wziął
> się był urlopował;)

To kto w takim wypadku posługę duszpasterską sprawuje? :-)
"Jeżeli będziesz mówił, co zechcesz, usłyszysz, czego byś nie chciał"
(należy zważać na słowa, które wypowiadamy, ponieważ możemy się spotkać z
niemiłymi uwagami pod własnym adresem). To oczywiście łacińska maksyma,
którą znalazłem w pięknie wydanej książce (prezent od żony) Jerzego Syjuda
"Sentencje łacińskie", wyd. Videograf II Katowice.
Pozdrawiam deszczowo Ja...cki

30. Data: 2003-11-27 19:06:12

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Układ gniazda pszczelego

Czerw oraz zapasy pokarmu ułożone są zazwyczaj
w gniezdzie pszczelim w pewnym określonym
porządku. Na plastrach położonych naprzeciw
wylotu ula, a więc zwykle w środkowej części gniazda,
znajduje się czerw. W górnej części gniazda plastry
są przeważnie zajęte przez miód. Pszczoły wolą gromadzić
zapasy miodu w plastrach położonych dalej od wylotu,
a więc także w tych, które znajdują się na skrajach gniazda.
Na plastrach z czerwiem, zwłaszcza na znajdujących
się bliżej skrajów gniazda, komórki ponad kolistą
powierzchnią czerwiu bywają w okresie gromadzenia
wziątku zapełniane pierzgą. Nazwą tą określa się pyłek
kwiatowy zmagazynowany przez pszczoły w plastrach.
Obnóża pyłkowe zrzucane przez zbieraczki do komórki,
młode pszczoły ubijają starannie żuwaczkami, dodając
do nich jeszcze nieco miodu. Zmagazynowany w komórkach
pyłek ulega fermentacji, stając się przez to pokarmem
łatwiej strawnym. Jeśli pierzga zostanie zalana w komórce
warstewką miodu, przechowuje się w ulu przez całą zimę
nie psując się.
W górnej części plastra z czerwiem ponad komórkami
z pierzgą znajduje się zazwyczaj szerszy lub węższy
pasek komórek zapełnionych miodem. Takie prawidłowe
rozmieszczenie czerwiu i zapasów uważane jest za cechę
dodatnią rodziny pszczelej.
Dążenie pszczół do gromadzenia zapasów miodu w górnej
części gniazda oraz na jego skrajach wykorzystuje się
w gospodarce pasiecznej do uzyskania plastrów
z samym miodem w stawianej na gniazdo nadstawce
bądz też w tzw. magazynach miodowych tworzonych
po bokach gniazda. Cdn.

Pozdrawia boletus

Fałszywa wiosna
Cornus kousa