RTG cyfrowy lepszy?

1. Data: 2005-06-20 10:17:01

Temat: RTG cyfrowy lepszy?
Od: " jacek" <j...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Radiolog zaproponował mi zrobienie zdjęcia zatok aparatem zwykłym albo
cyfrowym. Nie wiem co robić, bo podobno zdjęcia rtg cyfrowe nie są lepsze
od tych klasycznych. Proszę o wasze opinie.

2. Data: 2005-06-20 13:48:43

Temat: Re: RTG cyfrowy lepszy?
Od: ika <i...@s...wody> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 20.06.05, około 12:17, jacek bulgocze

> Radiolog zaproponował mi zrobienie zdjęcia zatok aparatem zwykłym albo
> cyfrowym. Nie wiem co robić, bo podobno zdjęcia rtg cyfrowe nie są lepsze
> od tych klasycznych. Proszę o wasze opinie.

Bo nie są. Mają minus taki, że obraz taki jak z kliszy jest już
przetworzony komputerowo. I mają plus taki, że obraz taki jak z kliszy
jest już przetworzony komputerowo ;) - i dalej można go obrabiać.
Dla Ciebie, jako pacjenta, to żadna różnica (chociaż nie wiem jak jest z
wydawaniem dokumentacji w przypadku zdjęć cyfrowych), niech lepiej
zdecyduje ten, kto ma je później oceniać - jak mu wygodniej.
Ja nadal wolę zdjęcie klasyczne, chociaz nie powiem, żeby mnie cyfraki nie
urzekły :)

--
ika - umop apisdn

3. Data: 2005-06-20 18:46:48

Od: Michal <m...@n...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
jacek wrote:

> Radiolog zaproponował mi zrobienie zdjęcia zatok aparatem zwykłym albo
> cyfrowym. Nie wiem co robić, bo podobno zdjęcia rtg cyfrowe nie są lepsze
> od tych klasycznych. Proszę o wasze opinie.

Pracuję w szpitalu w rentgenie jako technik. Mamy cyfrówkę i klasyczny
rentgen nie jest wstanie konkurować z cyfrówka pod żadnym względem.
Po pierwsze wygoda i szybkość. Zdjęcie gotowe jest po paru sekundach.

Jakość. Zdjęcia są wyraźniejsze, bardziej kontrastowe i lepiej widać
frakturę kości itp.

Podczas podglądu i oceny można zmienić kontrast zdjęcia - pomaga to bardzo w
ocenie zdjęcia.
Zdjęcie skopane przez złą ekspozycję można często naprawić - dla pacjenta
lepiej bo nie jest narażany na powtórne działanie promieniowania.

A zdjęcia które są robione prywatnie (bez opisu) "drukujemy" na kliszy
termoczułej (podobnie jak przy badaniach tomograficznych.

Cyfrówka pozwala zaoszczędzić kasę na kliszach, wywoływaczach i
utrwalaczach.

Dla pacjenta jednak nie ma za dużego znaczenia czy zdjęcie jest w formie
cyfrowej czy klasycznej. Pacjent nie opisuję sam zdjęcia tylko lekarz.
Ilość promieniowania jakie pochłonie pacjent jest podobna.

Pozdrawiam
Michał margines

4. Data: 2005-06-20 20:23:35

Od: "RobertSA" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

d96s5k$5vm$...@n...news.tpi.pl,
Michal <m...@n...net.pl>:

> Dla pacjenta jednak nie ma za dużego znaczenia czy zdjęcie jest w
> formie cyfrowej czy klasycznej.

Udostepniacie pacjentom kopie? Jesli, to na jakich nosnikach?
Tak z ciekawosci pytam.

--
Robert

5. Data: 2005-06-20 23:02:23

Od: Michal <m...@n...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

RobertSA wrote:

> d96s5k$5vm$...@n...news.tpi.pl,

> Udostepniacie pacjentom kopie? Jesli, to na jakich nosnikach?
> Tak z ciekawosci pytam.

Jeżeli zdjęcia są robione prywatnie to dostają wydruk na kliszy termoczułej.
Zdjęcia robione pacjentom szpitalnym nie są wydawane (tzn w niektórych
przypadach są - przekazanie pacjenta do innej placówki i itp.). Wydanie
kopi było by możliwe na płytce DVD/CD (wszystkie zdjęcia są na bieżąco
archiwizowane na DVD). Więc technicznie nie ma przeszkód ale praktycznie
tego się nie robi (nie wyobrażam sobie wypalania każdemu pacjentowi płytki
- dziennie robi się 60 zdjęć minimum). Zresztą pacjentowi samo zdjęcie do
niczego się nie przyda - (chyba tylko na pamiątkę) - zdjęcie jest dla
lekarza który musi postawić diagnozę. Pacjent chyba (nie jestem pewny jak
wyglada procedura-bo to już nie mój biznes) dostaje opis który dołączany
jest do karty pacjenta.

Pozdrawiam
Michał margines

6. Data: 2005-06-21 05:26:25

Od: "RobertSA" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

d97b4p$ncr$...@n...news.tpi.pl,
Michal m...@n...net.pl:

> się 60 zdjęć minimum). Zresztą pacjentowi samo zdjęcie do niczego się
> nie przyda - (chyba tylko na pamiątkę) - zdjęcie jest dla lekarza
> który musi postawić diagnozę.

No chyba nie do konca, po pierwsze pacjent moze wtedy udac sie lekarza w
przyszlosci i ma dokumentacje, po drugie wynik badania obrazowego nalezy do
pacjenta, bo za to badanie zaplacil (przez NFZ), wiec ma prawo otrzymac -
tak ja to rozumiem. Myle sie?

--
Robert

7. Data: 2005-06-21 07:29:19

Od: Krzysztof Rudnik <r...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Michal wrote:

> Wynik dostaje w formie opisu, więc ma dokumentację choroby i to lekarzowi
> w zupełności wystarcza. Prawda jest taka że mało który lekarz potrafi
> opisać zdjęcie RTG - od tego jest lekarz radiolog. Czasami, w zależności
> od przypadku zdjęcie pacjentowi zostanie wydane.

Tak, ale zawsze jak bylem na CT radiolog prosil by przyniesc poprzednie
zdjecia, tak by mogl porownac. Trudno w opisie slownym zawrzec
precyzyjnie stopnien jakiegos zjawiska, by mozna bylo np. stwierdzic
czy sytuacja jest stabilna, pogarsza sie czy polepsza. A zdarza sie
ze pomiedzy kolejnymi badaniami uplywaja lata i placowki ktora robila
poprzednie zdjecia moze juz nie byc.

Krzysiek Rudnik

8. Data: 2005-06-21 07:55:34

Od: "dino" <d...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

U nas wydaja na CD, ale co z tego, skoro nie wiadomo, na jakim programie je sie
odczytuje - ja na swoim kompie nie dałem rady, mój lekarz także nie :((
pozdrowienia <dino>

9. Data: 2005-06-21 08:15:03

Od: Michal <m...@n...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witaj

10. Data: 2005-06-21 12:43:08

Od: "RobertSA" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

0...@n...onet.pl,
dino <d...@i...pl>:
> U nas wydaja na CD, ale co z tego, skoro nie wiadomo, na jakim
> programie je sie odczytuje - ja na swoim kompie nie dałem rady, mój
> lekarz także nie :(( pozdrowienia <dino>

Zajrzyj do archiwum grupy, bylo pare lat temu o tym i wskazowki, skad
sciagnac oprogramowanie do ogladania.

--
Robert

nadciśnienie - leki
Pieczenie w nadbrzuszu i krew
Laserowa korekcja wzroku - wady, zalety, opinie - CZY WARTO?
powiększony wezeł chłonny u 4 latka
Krew utajona w kale