Romantyzm

1. Data: 2003-04-10 16:09:04

Temat: Romantyzm
Od: "baciu" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Oj proszę powiedzcie czym jest dla was romantyzm? ;)

i czymś więcej niż to co widać...

a może tu chodzi o szkiełko i oko? ;)

1. Data: 2003-04-10 16:11:20

Temat: Re: Romantyzm
Od: "patrycja." <p...@K...pl> szukaj wiadomości tego autora

"baciu"
> a może tu chodzi o szkiełko i oko? ;)

niee... tu właśnie _nie_chodzi o szkiełko i oko :)

cieplutko,
dziewczynka :)

1. Data: 2003-04-10 17:01:26

Od: "baciu" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "patrycja." <p...@K...pl> napisał w wiadomości
> "baciu"
>
> niee... tu właśnie _nie_chodzi o szkiełko i oko :)

No właśnie, ale nikt nie potrafi powiedzie o co, wzamian mówią
o rzeczach bardzo zewtnątrznych jak kwiaty i świece...
jak szkiełko i coś co można zbadać...

1. Data: 2003-04-10 17:11:04

Od: "patrycja." <p...@K...pl> szukaj wiadomości tego autora

"baciu"
> No właśnie, ale nikt nie potrafi powiedzie o co, wzamian mówią
> o rzeczach bardzo zewtnątrznych jak kwiaty i świece...
> jak szkiełko i coś co można zbadać...

wiesz, tak to już jest że każde słowo ma wiele znaczeń.. jeśli chodzi Ci o
epokę... no to wiesz ;)

a jeśli Ci chodzi o "romantyzm" /romantyczny sposób bycia i wszystkiego/ to
IMHO, każdy ma własne poczucie/wyobrażenie romantyzmu, dlatego nie
otrzymujesz satysfakcjonującej odpowiedzi

wiosny.. wiosny... ociupinę wiosny mi dajcie !

1. Data: 2003-04-10 18:01:15

Od: "baciu" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> a jeśli Ci chodzi o "romantyzm" /romantyczny sposób bycia i wszystkiego/
> IMHO, każdy ma własne poczucie/wyobrażenie romantyzmu, dlatego nie
> otrzymujesz satysfakcjonującej odpowiedzi

Nie wiem tylko jedna osoba powiedziała coś o swoim sposobie postrzegania
nicku "puesto".
A reszta przyznała że chodzi o te gesty.

1. Data: 2003-04-10 19:15:00

Od: "baciu" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziękuję za wszelkie przemyślenia

Ja to widzę tak:

Romantyzm jest dla mnie sposobem patrzenia na świat. Czymś
delikatnym, trudno opisać to słowami, nawet słowo wrażliwy może być
różnie rozumiane. Dla mnie to sposób odczuwania przyjemności.
Miłość jest delikatna i wrażliwa. Dlatego mogę
powiedzieć, że romantyzm jest tym co reprezentuje miłosne spojrzenie
na świat. "Spojrzenie zakochane". Można przechodzić ulicą i nic nie
zauważyć, tylko szarość i pustkę, gonitwę, albo własny brak czegoś i
rozpocząć gonitwę za tym (widząc przed sobą żal że czegoś nie ma).
Widzę romantyzm jako spojrzenie zakochania, w którym dostrzega się
rzeczy małe, cieszy się z nich. Jest to zakochanie w świecie, radość
z tego co przynosi, na tej ulicy można zauważyć wiele rzeczy, wiele
barw, można poczuć siłę wiatru, ciepło słońca, rozmarzyć się w
chmurkach. Przez romantyczne spojrzenie nie pragnie się, bo to
wszystko się już ma, tym wszystkim co nas otacza już wystarczy się
po prostu cieszyć.

"Spróbuj choć raz
odsłonić twarz i spojrzeć prosto w słońce
zachwycić się po prostu tak
i wzruszyć jak najmocniej
Nie bój się bać gdy chcesz to płacz
idź szukać wiatru w polu
Pocałuj noc w najwyższą z gwiazd
zapomnij się i tańcz"

Romantyzm ceni delikatność rzeczy drobne wątłe, kruche, ulotne. To
coś spontanicznego, coś co zabijają zasady, ogólnie przyjęte normy,
ani też nie świadczą o nim gesty lecz intencje, sposób postrzegania.
Wyraża istotę miłości bo jest miłosnym spojrzeniem, wdzięcznym,
dostojnym, kocha dzieła Boże za to że są, pokazuje ich radosną moc i
piękno, tutaj nie trzeba posiadać czegoś by się tym cieszyć, bo świat
sprawia radość przez samo istnienie. To spojrzenie w żadnej mierze
nie jest chciwe ani zachłanne.

1. Data: 2003-04-10 20:32:11

Od: "tycztom" <t...@N...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

baciu wrote:
> Oj proszę powiedzcie czym jest dla was romantyzm? ;)

Romantyzm czerpie swe źródła z różnych dziedzin życia, słowniki podają:
- prąd literacki i artystyczny rozwijający się w Europie pod koniec XVIII w.
i w pierwszej połowie XIX w., stojący w opozycji do klasycyzmu'
- 'skłonność do marzeń, idealizowania rzeczywistości; nadmierna uczuciowość
'
- 'malowniczość, fantastyka, niezwykłość'

Nie wiem skąd się bierze podział który chciałbym zastosować, a mianowicie:
- romatnyzm
- romantyczność

Romatntyzm kojarzy mnie się z czymś bardzo oficjalnym i 'ramowym', szkolnym
np. epoka literacka - bohater romatntyczny. Przykład: biedny Wokulski jedną
nogą stoi w pozytywiźmie, ale jako romantyk daje się wodzić za nosek pięknej
i 'zreformowanej' Arystokratce. Izabelka marzy o Wokulskim w kategoriach
'pieska do pogłaskania':

Cyt. [rozmyślanie Izabelki]
-------------------------------
Przypomniała sobie, że na obiedzie ma być Wokulski, i mimo woli wzruszyła
ramionami. Galanteryjny kupiec po Rossim, którego podziwiał cały świat,
wydał jej się tak śmiesznym, że po prostu ogarnęła ją litość. Gdyby Wokulski
w tej chwili znalazł się u jej nóg, ona może nawet wsunęłaby mu palce we
włosy i bawiąc się nim jak wielkim psem czytałaby tę oto skargę Romea przed
Laurentym (...)
---------------------------------

Pozytywizm daje bohaterowi wykształcenie (znajomość jęz. francuskiego itd.),
"ciekawskość" rodzi marzenia o perpetum mobile itd., a 'romantyzmowość'
nieubłagalnie wsysa do grobu. Zniknięcie Stanisława owiane jest
'romantyzmową' tajemnicą - Staś pociąga za sobą całą gamę innych,
'romantyzmowych' Bohaterów.

Romantyczność, to w moim postrzeganiu chęć pełniejszego obcowania z drugą
osobą... nie wiem czy to się przekłada również na pary kochające 'inaczej' -
nie próbowałem. Romantyczność, to moim zdaniem
filozoficzno-marzycielsko-niecielesne apogeum zrozumienia mechanizmów
obcowania z np. płcią przeciwną. Myślę, że romantyczność, podobnie jak
szczęście 'siedzi' w nas - wyzwolenie 'interfejsu' przekazu powoduje
uzewnętrznienie "niezwięrzęcych" ciekawostek świata. Z jednej strony
potrzeba "kolacji przy świecach" nie musi permanentnie lub bezwzględnie
"przyświecać" idei romantyczności (każdy człowiek, każda para ludzi może
mieć inne wyobrażenia tej romantyczności), z drugiej strony nawet
zwykła/niezwykła "kolacja przy świecach" nadaje tej międzyludzkiej
komunikacji blask - może to być delikatny i zmysłowy blask sygnalizowania
chęci głębszej analizy ich samych... (zaspokojenia werbalnych, emocjonalnych
i innych niecielesnych potrzeb). Nawet jeżeli romantyczność potraktujemy w
ekstremalnych kategoriach "zmierza do jednego" i nawet jeżeli ta
romantyczność zakończy się "brutalnym" /w tym lepszym rozumieniu/ seksem, to
i tak IMHO nie można traktować pierwszego (np. seksu) jako substytutu
drugiego (np. romantyczności). Takie podejście wydaje się prowadzić do
ludzkiej tragedii.
Jak wyrażać swoją romantyczność? Myślę, że to kwestia wyczucia - wczucia się
w tę drugą osobę - partnera czekającego na to 'zjawisko'. Pozostaje jeszcze
kwestia namolnej i niewskazanej romantyczności - taka może się kiepsko
skończyć... ale "kto szuka ten znajdzie", a w przyrodzie unikatem jest stan
równowagi - romantyczny twardziel - to jest to? Romantyczna i
przedsiębiorcza? :D

--
Pozdrawiam Serdecznie
Tomek Tyczyński

**
"Przy utrzymaniu obecnego tempa wymiany personelu
pewnego dnia ludzie będą okazami równie rzadkimi jak ptaki dodo."

1. Data: 2003-04-10 20:48:49

Od: Silvio_Manuel <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik baciu napisał:
> Dziękuję za wszelkie przemyślenia
>
> Ja to widzę tak:

A ja widzę romantyzm jako coś bardzo osobistego i niepowtarzalnego. To
jest odniesienie danej osoby do pewnych rzeczy w bardzo duchowym ujęciu
i przede wszystkim wrażliwość. Nie ma wzorca albo definicji (jest ale
nie o nią chodzi) romantyzmu. Romantyzm jako taki jest niestety oceanem
folgowania sobie :))

P.S. Sory ale to co opisałeś dla mojego charakteru i temperamentu jest
lekko galaretowate. :)

Silvio_Manuel

1. Data: 2003-04-10 21:03:50

Od: "baciu" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Silvio_Manuel" <s...@p...onet.pl> napisał w
wiadomości news:b74l9v$9kr$1@atlantis.news.tpi.pl...

> P.S. Sory ale to co opisałeś dla mojego charakteru i temperamentu jest
> lekko galaretowate. :)

Ciekawe co to znaczy...

Nie widzisz tego jako zachwyt światem?

1. Data: 2003-04-10 21:09:06

Od: "patrycja." <p...@K...pl> szukaj wiadomości tego autora

"tycztom"
> Nie wiem skąd się bierze podział który chciałbym zastosować, a mianowicie:
> - romatnyzm
> - romantyczność

romantyzm = epoka
romantyczność =romantyczne usposobienie