Roze - klimbingi

1. Data: 2004-02-10 13:20:03

Temat: Roze - klimbingi
Od: "OK" <k...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Postanowilem posadzic roze pnaca 'Sympathie'. Upatrzylem sobie miejsce w
ogrodzie, przygotowalem material do konstrukcji kraty, zeby na wiosne byc
gotowym do dzialania i wlasnie dzisiaj wpadla mi w rece ksiazka Heinricha
Schultheisa o rozach. Czytam w niej, ze 'Sympathie' bez odpowiedniej
pielegnacji szybko ogalaca sie od dolu. Rozumiem, ze pielegnacja polega na
odpowiednim rozpinaniu pedow i ich przycinaniu. Jesli jednak roza ma
tendencje do ogalacania sie od dolu, to czy te zabiegi sa faktycznie
skuteczne ? No i jak wyglada to w przypadku innych klimbingów - nie mam
zadnego doswiadczenia. Czesto widze na dzialkach pnace sie -najczesciej po
lukach - roze, ale sa to ramblery.

Lech

2. Data: 2004-02-10 13:50:40

Temat: Re: Roze - klimbingi
Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"OK" <k...@s...pl> wrote in message news:c0alht$pqv$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
> zadnego doswiadczenia. Czesto widze na dzialkach pnace sie -najczesciej po

Daj pedom zwisac i bedzie wszystko jedno, czy sie ogolaca od dolu.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

3. Data: 2004-02-10 17:11:51

Od: "Marta Góra" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com>
napisał w wiadomości
> "OK" <k...@s...pl> wrote in message

> Daj pedom zwisac i bedzie wszystko jedno, czy sie ogolaca
od dolu.

Sympathie to rambler, nie będzie zwisać. Pędy śą raczej
grube i sztywne. Ja swoją zaniedbałam i nie przypięłam
latem, halny mi ja trochę pokiereszował.
Dość stary krzew tej odmiany rośnie u mojego teścia,
faktycznie ma skłonności by sie ogołacać od dołu.
Zeszłej zimy róża ta wymarzła, trzeba było ściąć całość -
dobrze jej to zrobiło:-)

Po prostu od czasu do czasu jak każdy inny krzew warto ją
odmłodzić.

Pozdrawiam
Marta

4. Data: 2004-02-10 19:46:50

Temat: Odp: Roze - klimbingi
Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Marta Góra <m...@m...pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:c0b3cm$hr3$...@k...task.gda.pl...

No to i ja przy okazji podpytam bo jesienią zapuscilem sobie dwie pnące,
ktore teoretycznie mają mi ozdobić taką pólkolistą konstrukcję o promieniu
ok. 230 cm
Posadzone są oczywiście przy obydwu podstawach.

> Sympathie to rambler, nie będzie zwisać. Pędy śą raczej
> grube i sztywne.

Jakiej długości pędów mogę się spodziewać? Zejdą sie górą?
Te pędy jakos się po drodze rozkrzewiają czy idzie jeden badyl, a z niego
cfiety?
Bo sadzonki miały po 3-4 przycięte pędy (rozumiem, ze z każdego coś zechce
odbić?). Zostawić jeden a resztę usunąć czy prowadzić taką wiąchę???
Pozdrawiam :-)
Janusz

5. Data: 2004-02-10 20:04:12

Od: "Marta Góra" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Janusz Czapski" <j...@t...pl> napisał
w wiadomości news:c0bcjl$r30$1@nemesis.news.tpi.pl...

> [...]
> ok. 230 cm
> Posadzone są oczywiście przy obydwu podstawach.

> Jakiej długości pędów mogę się spodziewać? Zejdą sie górą?

Powinny się zejść - literatura podaje że ta odmiana dochodzi
do 3 m.
Moja ma pecha, bo ciągle wędruje w inne miejsce, myślę, że
teraz już ostatecznie trafiła we właściwe.

> [...]

każdego coś zechce
> odbić?). Zostawić jeden a resztę usunąć czy prowadzić taką

Zostaw wiachę i prowadź ją możliwie poziomo, tzn wyginaj to
co z tych przycietych wyrośnie - pędy powinny wypuścić nowe
na których pojawią się kwiaty.
Jesli zacznie od podstawy wypuszczać za dużo nowych pędów
( a to masz jak w banku) to torchę mozesz wyciąć. Róże lubią
dobrą cyrkulację powietrza. Ale to zmartwienie w tym roku
zapewne Cię jeszcze ominie.

Pozdrawiam
Marta

6. Data: 2004-02-10 20:22:50

Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Marta Góra <m...@m...pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:c0bdg0$6ca$...@k...task.gda.pl...
> Powinny się zejść - literatura podaje że ta odmiana dochodzi
> do 3 m.

No to mają przerąbane. Pójdą chyba pod łopatę. Oczywiście jezeli będą się
ksiązek sluchały i będa krotsze jak 3,6 - 3,7m :-((( Bo tyle mi potrzebne!

> Moja ma pecha, bo ciągle wędruje w inne miejsce, myślę, że
> teraz już ostatecznie trafiła we właściwe.

Kompost? :-)

> Zostaw wiachę i prowadź ją możliwie poziomo, tzn wyginaj to
> co z tych przycietych wyrośnie - pędy powinny wypuścić nowe
> na których pojawią się kwiaty.

Mów do mnie jak do człowieka, proszę. :-) Poziomo tzn. po ziemi mam je
puszczać???
Mogłabyś to jakoś przystępniej wytłumaczyć?

> Róże lubią > dobrą cyrkulację powietrza. Ale to zmartwienie w tym roku
> zapewne Cię jeszcze ominie.

Cyrkulacja? :-)
Pozdrawiam :-)
Janusz

7. Data: 2004-02-10 20:37:46

Od: "Marta Góra" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Janusz Czapski" <j...@t...pl> napisał
w wiadomości news:c0bek0$ja5$1@atlantis.news.tpi.pl...

> [...]
jezeli będą się
> ksiązek sluchały i będa krotsze jak 3,6 - 3,7m :-((( Bo

Daj życ;-) Mnie i różom;-)
W innej ksiażce stoi napisane 3m i więcej:-)

że

> Kompost? :-)

Badyle tak, krzew doczekał się odpowiednio mocnej
konstrukcji w końcu.

nowe

> Mów do mnie jak do człowieka, proszę. :-) Poziomo tzn. po
ziemi mam je
> puszczać???
> Mogłabyś to jakoś przystępniej wytłumaczyć?

Nie po ziemi:-)
Nie wiem co wg Ciebie znaczy półkolista konstrukcja:-)
To taka typowa bramka różana? Czy cuś innego?
Dobrze by było by konstrukcja była w miarę szeroka -
normalnie sznur skośny robisz i po sprawie;-) Znaczy
wyginasz pędy na wysokości powiedzmy 40 cm - ten poziom to
umowny jest:-)

zmartwienie w tym roku

> Cyrkulacja? :-)

:-)))

Pozdrawiam
Marta

8. Data: 2004-02-11 01:58:41

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"Marta Góra" <m...@m...pl> wrote in message

> Po prostu od czasu do czasu jak każdy inny krzew warto ją
> odmłodzić.

No tak, nie odmladzane roze pnace wygladaja tak:
http://www.math.iupui.edu/~mmisiure/kwiaty/roza_pn1.
jpg

Pozdrowienia,
Michal

PS. Sztywne pedy tez w koncu zwisna.

9. Data: 2004-02-11 06:12:51

Od: "Marta Góra" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marta Góra" <m...@m...pl> napisał
w wiadomości news:c0b3cm$hr3$1@korweta.task.gda.pl...

> Sympathie to rambler, nie będzie zwisać.

Coś mi się cięzko myśli, to climbing:-(
Ale tendencji do zwisania nie zauważyłam, przynajmniej nie w
takim sensie jak pisze Michał.

Pozdrawiam
Marta

10. Data: 2004-02-11 10:17:08

Od: "JerzyN" <N...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
się
> ksiązek sluchały i będa krotsze jak 3,6 - 3,7m :-((( Bo tyle mi
[...]

Chcesz pobić rekord (winny) i dlatego różom żałujesz miejsca?
Largest Vine
The Great Vine at Hampton Court Palace, Greater London, UK, has a
circumference of 2.16 m (7 ft 1 in) and has branches up to 34.7 m (114
ft) long.
;-)))
--
Pozdrawiam, Jerzy