Rożno?

21. Data: 2005-11-25 10:44:18

Temat: Re: Ro?no? - aaaaaaaaa !!!!
Od: "Misiek" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krysia Thompson" <K...@h...fsnet.co.uk> napisał w
wiadomości news:mljdo15k0dvbs62iho7klpspov8g3f845h@4ax.com...

> A moze ot regionalizm? Od razu mowie, ze na Dolnym Slasku to
> golonka :) pamietam za to, ze jeden pan rodem ze Lwowa mowil
> golonko (takze na marynarke - kurtka i takie tam inne)
>
> Pierz
> K.T. - starannie opakowana

No fsakt Golonka brzmi bardziej swojsko
ale tak na prawde to skad wiemy ktora forma jest poprawna?
Ta golonka czy to golonko??
http://www.google.pl/search?hl=pl&q=golonko&lr=lang_
pl

http://www.google.pl/search?hl=pl&q=golonka&lr=lang_
pl

za prawidlowoscia nazwy "golonka" przemawia:
http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=17180

golonka ż III, CMs. ~nce; lm D. ~nek
<część szynki od kolana z kością goleniową>
Golonka wieprzowa.
Golonka z chrzanem, z musztardą.

hasla golonko tam nie znalazlem

Tak samo w
http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Special%3A
Search&search=golonka

hasla "golonko" nie stwierdzono
wiec chyje czola przed szanownymi Paniami
Golonka ... zdecydowanie golonka
(jednak w wielu przepisach wystepuje to nieszczesne golonko hehehe(

Pozdrawiam
Misiek

22. Data: 2005-11-25 10:46:46

Od: "Misiek" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krysia Thompson" <K...@h...fsnet.co.uk> napisał w
wiadomości news:mljdo15k0dvbs62iho7klpspov8g3f845h@4ax.com...

> Pierz
> K.T. - starannie opakowana

JEST !!!!!!!!!!
Jest i Golonko !!!
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Greenek

Paweł Golonko
a.. E-mail: p...@g...com
b.. JID: g...@j...org
c.. Jogger: http://greenek.jogger.pl
--Greenek 21:26, 28 lut 2005 (CET)

LOL

23. Data: 2005-11-25 11:37:59

Temat: Re: Rożno?
Od: "Robert" <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@c...de> napisał w wiadomości

> obie są poprawne, ale w różnych językach. Kebab pochodzi z arabskiego,
> kebap z tureckiego.

Niestety mylisz się :)
Poprawna nazwa to kebab. Niezależnie od tego czy jest to arab czy turek.

pozdr. Robert

24. Data: 2005-11-25 11:50:46

Od: "Robert" <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "turecky " <t...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> A ja słyszałem, że doner to mięso pieczone na ruszcie pionowym, a shish to
> mięso na ruszcie poziomym, ale może źle słyszałem.

W sumie dobrze słyszałeś, ale...
Mięso opiekane (w płatach) na ruszcie pionowym nazywa się shoarma lub
shawerma (czyt. szałerma).
Mięso mielone opiekane na ruszcie pionowym to jest donner kebab - ale jest
to nazwa używana wyłącznie przez turków i powinna być stosowana tylko do
mięsa mielonego.
Mięso mielone opiekane nad ogniem w pozycji poziomej w formie niedużch
kiełbasek (nadziewane na szpatułki) to jest właśnie oryginalny kebab.
Shish-kebab to dokładnie to samo czyli oryginalny kebab.
Przedrostek shish został dodany przez arabów tylko po to aby odróżnić ich
oryginalny kebab od tego serwowanego przez turków (donner).

pozdr. Robert

25. Data: 2005-11-25 12:34:12

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Misiek wrote:

> JEST !!!!!!!!!!
> Jest i Golonko !!!
> http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Greenek
===
Ja dam więcej:
http://www.google.pl/search?hl=pl&q=golonko+wod%C4%8
5&lr=

waldek
===

26. Data: 2005-11-25 12:35:48

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 25 Nov 2005 13:34:12 +0100, "waldek" <x...@o...pl>
wrote:

>===
> [...]

Najpiekneijsze jest to, ze google sie jeszcze pyta na dole:
"zy chciales wyszukac: golonka woda "

Pierz i coraz zimniej, ale i pan od kaloryferow konczy....
K.T. - starannie opakowana

27. Data: 2005-11-25 15:16:50

Od: Waldemar Krzok <w...@c...de> szukaj wiadomości tego autora

Robert wrote:
> Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@c...de> napisał w wiadomości

> Niestety mylisz się :)
> Poprawna nazwa to kebab. Niezależnie od tego czy jest to arab czy turek.

no to powiedz to turkowi. Kebab po turecku to kebap i tyle. A döner ma
co wspólnego z kręceniem, czyli kręcony kebab. Akurat nie mam tu Turka
pod ręką, ale w poniedziałek będzie ;-)

Waldek

28. Data: 2005-11-25 15:18:21

Od: Waldemar Krzok <w...@c...de> szukaj wiadomości tego autora

Robert wrote:

> [...]

no na pionowej pałce, którą się kręci.

> [...]
> to nazwa używana wyłącznie przez turków i powinna być stosowana tylko do

dokładniej jest to mieszanka mielonego i płatów mięsa mniej więcej 50/50.

Waldek

29. Data: 2005-11-25 16:52:13

Od: "Robert" <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> no to powiedz to turkowi. Kebab po turecku to kebap i tyle. A döner ma

Oj... bo to taka wymowa jest - łatwiej im powiedzieć z "p" na końcu. Każdy,
który przyjechał do polski na początku mówił z p na końcu. A tak poza tym,
to im jest dokładnie wszystko jedno co jest na końcu - p czy b (przynajmniej
tym których znam :).

> co wspólnego z kręceniem, czyli kręcony kebab. Akurat nie mam tu Turka pod
> ręką, ale w poniedziałek będzie ;-)

Tyle, że akurat to danie jest pochodzenia arabskiego. Nad ogniskiem na
patyczkach piekły się kebaby - identycznie jak szaszłyki tyle, że z mięsa
mielonego. Turcy wymyślili aby te same mięso na wzór shoarmy piec pionowo i
stąd zapewne donner :)

pozdr. Robert

30. Data: 2005-11-26 10:08:43

Od: "Nixe" <n...@f...peel> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości <news:dm6ptv$cai$1@polsl.pl>
Misiek <p...@p...onet.pl> pisze:

> ale tak na prawde to skad wiemy ktora forma jest poprawna?

Golonka.
To zdrobnienie od goleni.
A skoro mówi się TA goleń, więc i TA golonka, a nie TO golonko.

--
PozdrawiaM

Re: Rożno?
baranina,peklowanie?albo cos innego?