Rwa kulszowa

1. Data: 2002-05-01 04:25:04

Temat: Rwa kulszowa
Od: "andyro" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam, jestem laikiem i po raz pierwszy mi sie to trafilo, tydzien w lozku i
trzeci tydzien bol uda i lydki, moze znacie jakies sposoby na szybsze
wyjscie z tej "bolesnej sytuacji", zbliza mi sie urlop zaplanowany w gorach.

2. Data: 2002-05-01 13:02:20

Temat: Re: Rwa kulszowa
Od: "WaldiM" <w...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "andyro" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> trzeci tydzien bol uda i lydki, moze znacie jakies sposoby na szybsze
> wyjscie z tej "bolesnej sytuacji", zbliza mi sie urlop zaplanowany w

Rwa kulszowa spowodowana jest jak zapewne wiesz uciskiem krazka
miedzykregowego na korzonki nerwu kulszowego... no tak w skrocie...
1. nalezy zmniejszyc ucisk lub go calkowicie zniwelowac... w tym celu
nalezy:
a) lezenie jak najwiecej w pozycji krzeselkowej (tak jak bys siedzial na
krzesle tylko na plecach na podlodze...) a pod glowe poduszka...
b) wiszenie na drazku, trzepaku lub czyms podobnym...
c) cieple kapiele najlepiej z dodatkiem soli do kapieli
d) jak masz dostep do masazysty to tez rewelacja...

2. stan zapalny spowodowany uciskiem trzeba leczyc...
a) leki przeciwzapalne

3. profilaktyka naprzyszlosc....
a) duzo plywania na basenie...
b) cwiczenia miesni kregoslupa "na sucho"

to tak mi sie na biegu napisalo...
pewnie mozna jeszcze 1550 roznych rzeczy... ale ja sam sobie tak radze...

WaldiM

http://www.antykoncepcja.pl
http://www.londyn.org

3. Data: 2002-05-02 12:02:38

Od: "Marek Bieniek" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Hej,

Użytkownik "WaldiM" <w...@a...pl> napisał w wiadomości

> 2. stan zapalny spowodowany uciskiem trzeba leczyc...
> a) leki przeciwzapalne
>
> 3. profilaktyka naprzyszlosc....
> a) duzo plywania na basenie...
> b) cwiczenia miesni kregoslupa "na sucho"

Wszystko to jak w zasadzie prawda. Tylko kilka uwag...
Do lekow dodam miorelaksanty - poniewaz dysk uciska - mamy odruchowy skurcz
miesni przykregoslupowych, ktory dlugo trwajac sam daje / nasila bol.
Dlatego stosuje sie leki rozluzniajace miesnie.
Plywanie jak najbardziej, ale TYLKO stylami, w ktorych bardzo malo pracuja
nogi. "Najulubienszy" to grzbietowy prawie "bez nog". Delfin odpada.
Wyczynowy crawl i zaba tez.
Do metod leczenia dorzuce jeszcze fizykoterapie - poza masazem i ew
kapielami bardziej "medyczne" sprawy, takie jak diadynamik, niebieski
sollux, jonoforezy. Co do wiszenia na drabince (taki odpowiednik wyciagow)
zdecydowanie odradzam, o ile nie bylo zrobionego zdjecia kregoslupa celem
wykluczenia kregozmyku i mostow kostnych w przypadku zmian zwyrodnieniowych.
Leczyc toto powinien lekarz POZ, a jesli nie ma poprawy - neurolog. Zdjecie
kregoslupa powinien zrobic lekarz POZ.

Pozdrawiam

m.

4. Data: 2002-05-02 19:18:10

Od: "Vicky" <b...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> trzeci tydzien bol uda i lydki, moze znacie jakies sposoby na szybsze
> wyjscie z tej "bolesnej sytuacji", zbliza mi sie urlop zaplanowany w

Pyknij sobie zdjęcie odcinka ledźwiowo krzyżowego. Idź z tym szybciutko do
neurologa a on pewno przepisze Ci jakieś zabiegi (diadynamik, solux,
masaże). Jeśli stan masz zaawansowany to niestety szybko Ci to nie minie,
ale jest szansa że po 3-4 zabiegach ból zacznie odpuszczać. Podobno po
laserze ustępuje natychmiast - ale lekarze nie polecają. Poza tym ćwiczenia
odciążające kręgosłup i może uda Ci się wyjechać w góry bez dolegliwości. :)

Pozdrawiam
Vicky

5. Data: 2002-05-03 11:17:07

Od: <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Podobno po
> laserze ustępuje natychmiast - ale lekarze nie polecają.
Tak, pomaga. Czemu nie polecaja? Bo sie na tym w POlsce nie znaja.
ret

6. Data: 2002-05-03 16:08:08

Od: "Vicky" <b...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> Tak, pomaga. Czemu nie polecaja? Bo sie na tym w POlsce nie znaja.
> ret

Nie wiem czemu. Może są jakieś skutki uboczne. Mnie lekarz powiedział że
jeśli chce mieć kiedyś dzieci to odradza. Więc pewno coś w tym musi być.

Pozdrawiam
Vicky

7. Data: 2002-05-04 13:23:52

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On 3 May 2002 r...@p...onet.pl wrote:

> Tak, pomaga. Czemu nie polecaja? Bo sie na tym w POlsce nie znaja.
> ret

Mysle, ze przy rwie kulszowej najpierw trzeba stwierdzic czy nie ma
objawow ucisku na rdzen kregowy, potem zastanawiac sie nad ewentualnym
leczeniem w tym rehabilitacja

P.
----
Piotr Kasztelowicz <P...@a...torun.pl>
[http://www.am.torun.pl/~pekasz]

8. Data: 2002-05-06 13:43:54

Od: "Marek Bieniek" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Hej,

Uzytkownik "Piotr Kasztelowicz" <p...@a...torun.pl> napisal w wiadomosci
.am.torun.pl...

> Mysle, ze przy rwie kulszowej najpierw trzeba stwierdzic czy nie ma
> objawow ucisku na rdzen kregowy, potem zastanawiac sie nad ewentualnym
> leczeniem w tym rehabilitacja

W rwie kulszowej nigdy nie ma ucisku na rdzen kregowy:)
Rwa kulszowa to stan, w ktorym na skutek dylokacji jadra miazdzystego
dochodzi do ucisku korzeni nerwow rdzeniowych. Na wysokosci L5-S1 i w
okolicy, gdzie z reguly dochodzi do takich wypadniec z objawami rwy nie ma
juz rdzenia kregowego, sa tylko korzenie.

Schemat diagnostyki i leczenia w rwie powinien wygladac mniej wiecej tak
(zastrzegam, ze zakladam umiejetnosc podstawowego badania neurologicznego
przez lekarza POZ, co niestety nie zawsze jest prawda, a takze zastrzegam,
ze jest to moja prywatna opinia)
1. Lekarz POZ bada pacjenta z bolem i stwierdza objawy rwy kulszowej (objawy
korzeniowe, oslabienie lub zniesienie odruchow, zaburzenia czucia w
topografii odpowiadajacej typowemu 'dyskowi' - najczesciej korzen L5 i/lub
S1):
-> jesli sa objawy ubytkowe - niedowlady lub zaburzenia zwieraczy - kieruje
do szpitala
-> jesli nie ma - wykonuje RTG kregoslupa L-S
2. W RTG:
-> prosta 'dyskopatia' - lezenie, NLPZ, potem fizykoterapia (zwlaszcza lubie
diadynamik), pozniej rehabilitacja
-> destrukcja kosci kregoslupa, kregozmyki, inna tego typu patologia -
skierowanie do szpitala lub do neurologa / neurochirurga
3. Po cyklu leczenia i zabiegow o ile brak poprawy (w ciagu miesiecy) - jest
to 'bol nie reagujacy na leczenie' i stanowi wzgledne wskazanie do
interwencji neurochirurgicznej, czyli operacji dysku. Do neurologa /
neurochirurga lub do szpitala.
Badania obrazowe w takiej sytuacji maja sens w celu:
-> wykluczenia sprawy objawowej
-> przygotowania do operacji.
O ile pacjent z rwa nie chce sie operwowac, to nie ma sensu go obrazowac
Jesli lekarz POZ stwierdzi objawy ucisku rdzenia, zespolu stozka /
nadstozka, czy tez zespolu ogona konskiego - powinien skierowac do neurologa
/ neurochirurga lub szpitala.

Zaznaczyc tu nalezy z cala moca, ze zaburzenia zwieraczy i niedowlady
(najczesciej typowe opadniecie stopy) na tle 'dysku' powinny byc leczone
operacyjnie w trybie pilnym - o ile nie zoperuje sie dysku szybko w zasadzie
nie zdarza sie, ze kontrola nad zwieraczami powraca.

Rozgadalem sie, wiec juz koncze.

Pozdrawiam

m.

9. Data: 2002-05-06 13:57:56

Od: "Marek Bieniek" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marek Bieniek" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> W rwie kulszowej nigdy nie ma ucisku na rdzen kregowy:)
> Rwa kulszowa to stan, w ktorym na skutek dylokacji jadra miazdzystego

Oczywiscie mialo byc dyslokacji - przepraszam za literowke.

m.

10. Data: 2002-05-06 14:15:06

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 6 May 2002, Marek Bieniek wrote:

> [...]
> operacyjnie w trybie pilnym - o ile nie zoperuje sie dysku szybko w zasadzie
> nie zdarza sie, ze kontrola nad zwieraczami powraca.

oto mi chodzilo :-)

P.
----
Piotr Kasztelowicz <P...@a...torun.pl>
[http://www.am.torun.pl/~pekasz]

Spanie z otwartymi oczami i ustami - co oznacza ?
moze to pomoze
Tajemnice czasu dojrzewania (broszura)
świetlówka ultrafioletowa - szkodliwoś
rozszerzone naczynka