Re: SEKTA -- RELIGIA

From: "Piotrek. M." <p...@k...net.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: SEKTA -- RELIGIA
Date: Wed, 31 May 2000 07:58:39 GMT

Jarecki napisał(a) w wiadomości: <8h1gbe$l73$1@zeus.polsl.gliwice.pl>...
>Czy moze mi ktos wyjasnic w czy tkwi roznica niedzy sekta a religia.
>Po glebszym zastanowieniu dochodze do wniosku ze mozna postawic znak
>rownosci miedzy sekta i religia.
>Co wy o tym sadzicie ?

Naturalnie że tak. Religie jak i sekty wpływają na człowieka ograniczająco.
Prosty mechanizm polega na wywołaniu silnego poczucia winy, co powoduje
związanie z sobą wyznawcę.

Najpierw przez pokolenia wkłada sie ludzia do głowy zasady moralne, które
wskazują jak należy postępować. Te zasady najczęściej dotyczą podstawowych
swer życia człowieka (patrz seks!) i polegają na wprowadzeniu setek zakazów.
Wiadomo, że natura człowieka nie pozwoli nigdy na respektowanie tych
zakazów, więc człowiek je łamie. Łamie i czuje z tego powodu wyrzuty
sumienia. To zmusza go do wejścia na drogę pokuty, spowiedzi itp.... Po
jakimś czasie koło sie zamyka.

Spójżcie na podejście do np masturbacji - ile postów pojawia sie np na
sex.pl / medycyna.pl / itp... Na podejście do antykoncepcji itp.....

Zauważcie, że ludzie deklarujących sie jako niepraktykujący ulegają takiemu
mechanizmowi. np chczą dzieci, biąrą slub kościelny, czy wysyłają dzieci na
lekcje religi --- bo tak wypada, bo presja otoczenia itp...

Tymczasem religie dzięki temu mechanizmowui mają pełne ręce roboty i pełie
kiesy ...

Piotr. M.