SamiSobie-prawo-mam pytanie

1. Data: 2002-08-07 17:31:43

Temat: SamiSobie-prawo-mam pytanie
Od: s...@p...onet.pl (seinoo) szukaj wiadomości tego autora

... a potem nie zapomnij skasować tego ostrzeżenia !!! :)
Oto pismo do ZUS [bez odpowiedzi]

Jestem osobą niepełnosprawną w znacznym stopniu na emeryturze i prowadzę
działalność gospodarczą na ogólnych zasadach - podatkowa księga przychodów i
rozchodów. Nie mogę uzyskać jednoznacznej odpowiedzi w macierzystym ZUS.
Zdania na ten temat wzajemnie się wykluczają, ponieważ jedni inspektorzy
mówią, że jestem zwolniona z opłacania składki zdrowotnej, inni mówią, że
powinnam tę składkę opłacać.

Uprzejmie proszę o pomoc w tej sprawie:

W art. 22, ust. 5 Ustawy z 6 II 1997r. o powszechnym ubezpieczeniu
zdrowotnym {Dz.U. 28 poz 153 z późn. zmianami znajdują się punkt 1 mówiący o
przychodach jakie można uzyskać z prowadzenia działalności gospodarczej,
jeśli się jest osobą niepełnosprawną znacznego lub umiarkowanego stopnia.

Punkt 2 mówi o opłacaniu podatku w formie karty.

Moje pytanie, na które nie uzyskałam odpowiedzi w macierzystym ZUS dotyczą
czy należy spełniać oba wymienione w par. 22, ust. 5 [pkt-1-2] warunki
jednocześnie, tzn. opłacać podatek w formie karty podatkowe i być osobą
niepełnosprawną w jednej z wymienionych grup niepełnosprawności. Czy też
mogę nie opłacać składki zdrowotnej jeżeli spełniam następujące warunki.:
[ par. 22, ust. 5 pkt 1]

- jestem osobą niepełnosprawną zaliczoną do znacznej
niepełnosprawności

- osiągane przeze mnie przychody z tytułu prowadzenia pozarolniczej
działalności gospodarczej są poniżej 50% kwoty najniższej emerytury

- prowadzę działalność na ogólnych zasadach, to jest w formie
podatkowej księgi przychodów i rozchodów

Będę zobowiązana za odpowiedź. Jest to dla mnie ważne, ponieważ osiągam
przychody w wysokości 200 - 300zł. Do tego czasu opłacałam z tego przychodu
składkę zdrowotną ponad 100zł. Sumarycznie nie miałam nie tylko dochodów,
ale nawet ponosiłam straty wynikające z tytułu wynajmu pomieszczenia. Stąd
dla mnie jest to takie ważne jak mam rozumieć ów przepis. Jan

Czy ktoś zna odpowiedź na te pytania

s...@p...onet.pl

2. Data: 2002-08-08 10:30:05

Temat: Re: SamiSobie-prawo-mam pytanie
Od: Jacek Kruszniewski <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

seinoo napisał(a):

> [...]
> ale nawet ponosiłam straty wynikające z tytułu wynajmu pomieszczenia. Stąd
> dla mnie jest to takie ważne jak mam rozumieć ów przepis. Jan

Po pierwsze masz Książkę przychodów i rozchodów a nie Kartę Podatkową
- czyli automatycznie odpadasz.

Po drugie masz dochód 200-300 zł- te 300 zł - a w ustawie jest słowo przychód
a ten jest chyba większy bo masz jakieś koszty prowadzenia firmy
- a to cię eliminuje Cię

Po trzecie nie podałeś ile wynosi twoja emerytura - jeżeli jest ona wyższa
od kwoty najniższego wynagrodzenia to też cię eliminuje :(

Tak że dziwię się ZUS-owi że Ci jeszcze jednoznacznie nie odpowiedział
negatywnie.

Z pozdrowieniami

Jacek Kruszniewski

| http://www.proinfo.pl/jacek.k |