Sos do knedlikow

1. Data: 2003-02-04 12:58:07

Temat: Sos do knedlikow
Od: "Remek" <c...@c...tam.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czesc.
Wreszcie sie zabieram za robienie(eksperymenty) knedlikow. Jaki sos do tego
serwowac ?
Remek www.remig.cad.pl

1. Data: 2003-02-04 16:35:19

Temat: Re: Sos do knedlikow
Od: "Kama" <k...@p...pakiet24.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czyżby kuchnia czeska?
Ja robię knedla (takiego bułczanego) i do tego sosik następujący ok. 30 dkg
piersi z kurczaka kroję na paseczki obtaczam w mące i smażę na oleju na
złoty kolor, kiedy kolor odpowiedni dodaję cebulę pokrojoną w kosteczkę,
paprykę w małe paski, ogórki konserwowe 2 sztuki w kosteczkę, kilka
pieczarek pokrojonych wg uznania - chwilę smażę to wszystko, potem zalewam
bulionem z kostki (1 szklanka), doprawiam solą, pieprzem, papryką i 1-2
łyżeczkami curry. Na koniec dodaję ok. 1/4 litra śmietany i razem gotuję na
małym ogniu pod przykryciem do miękkości mięska.
Miałam właśnie w poprzednią sobotę. Polecam.
Kama

Może podesłałbyś jakiś przepisik na inne knedliki :))))

1. Data: 2003-02-04 17:47:52

Od: "I.P." <i...@g...de> szukaj wiadomości tego autora

"Remek" <c...@c...tam.pl> schrieb im Newsbeitrag
> Czesc.
> Wreszcie sie zabieram za robienie(eksperymenty) knedlikow. Jaki sos do
tego
> serwowac ?
> Remek www.remig.cad.pl
Jezeli to te na slodko, to sos waniliowy mniammm
Ilona

1. Data: 2003-02-04 18:41:56

Od: "Remek" <c...@c...tam.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jezeli to te na slodko, to sos waniliowy mniammm
> Ilona

Tia ale jak go przyrzadzac ?
Juz dziekuje z gory za przepis.
Hej
Remek www.remig.cad.pl

1. Data: 2003-02-04 18:57:56

Od: "Remek" <c...@c...tam.pl> szukaj wiadomości tego autora

--
Użytkownik "Kama" <k...@p...pakiet24.pl> napisał w wiadomości

> Może podesłałbyś jakiś przepisik na inne knedliki :))))

Czy twoj sos jest do ktoregos z tych przepisow ??

Prosze oto przepisy ktore tu wlasnie kiedys dostalem:

1. czeskie knedle
----------------
40 dag maki
2 czerstwe bulki
2,5 dag masla
1 jajko lub 2 zoltka
1 szklanka przegotowanego zimnego mleka lub 1 szklanka wody sosowej
3 g proszku do pieczenia
3 dag tartej bulki
6 dag tluszczu
sol

Bulki otrzyj ze skorki, pokroj w kostke i zrumien na masle. Przesiana make
wsyp do miski, dodaj mleko lub wode sodowa, rozmieszane jajko lub zoltka,
proszek do pieczenia i sol. Mieszaj drewniana lyzka tak dlugo, az powstanie
gladkie ciasto odchodzace od lyzki. Do wyrobionego ciasta wsyp zrumieniona
bulke, oprosz ciacho maka i odstaw na 30 minut (przykryj przedtem jakas
sciereczka). Stolnice wysyp maka i uformuj na niej z ciasta gruby walek,
wloz go do odpowiednio duzego garnka z wrzaca lekko osolone woda i gotuj na
malutkim ogniu przez 30 minut. Po 15 minutach gotowania odwroc knedel
drewniana lyzka. Po wyjeciu z wody pokroj w plastry i polej tluszczem ze
zrumieniona tarta bulka.

2. knedel -gigant
-----------------
4 czerstwe bulki
5 dag wedzonego boczku
8 dag cebuli
5 jajek
pol szklanki mleka
2 lyzki posiekanej natki pietruszki
3 dag masla do wysmarowania serwetki
galka muszkatolowa
pieprz
sol

Bulki pokroj w kostke i zrumien w piekarniku. pokrojony w kostke boczek
stop, a w wytopionym tluszczu podrumien obrana i pokrojona w kostke cebule.
Jajka rozkloc, wymieszaj z mlekiem, dodaj sol, pieprz, galke muszkatolowa.
Wlej do miski, dodaj kostki bulki, zrumieniona cebule z boczkiem i natke,
wszystko razem dokladnie wymieszaj. Czysta, lniana serwetke lekko nasmaruj
stopionym maslem, aby masa nie przywarla do serwety. Ta serweta wyloz miske
(zeby uformowac okragly knedel) i naloz mase. Zbierz rogi serwety i zwiaz
nicmi tak, zeby latwo bylo rozwiazac goraca serwete. Knedel wloz do duzego
naczynia z wrzaca osolona woda i gotuj ok. godziny. Ugotowany zsun z serwety
na polmisek, pokroj w plastry.
"Typowe" knedliki
Najpierw wsypać do miski ćwierć kilo mąki, do której dodaje sie 1/2
szklanki mleka, jajko i jedno deko drożdzy. Wszystko to posolić i
mieszać drewnianą łyżką, aż powstanie gładkie ciasto, które samo
odchodzi od łyzki. Gdy w ciagu następnych 30 minut ciasto urosnie, na
posypanej maka stolnicy należy uformować gruby walek, włozyc go do
wrzącej osolonej wody i gotować przez 20 minut, przewracajac od czasu
do czasu drewniana łyzka. Po wyjęciu z wody pokroić w plastry.

Knedliki z twarogiem
25 dkg krupczatki zagnieść z ćwiartką kostki rozgrzanego masła, 25 dkg
twarogu i mlekiem. Ciasto gotowac 20 min.

Knedliki bułczane (houskove)
30 dkg krupczatki zagniesć z pokrojonymi w kostke i zrumienionymi na
masle 2 duzymi i czerstwymi bułkami, 5 dkg masła, jajkiem i szklanka
zimniego mleka oraz 1 dkg drozdzy, sola i pieprzem. Gotować 25 min.

Knedliki ziemniaczane (bramborove)
1/2 kg ziemniaków puree zmieszać z 25 dkg kaszy manny i maki (po
połowie), dodać jajko, troche mleka i posolić. Wyrobić ciasto. Gotować
25 min.

Knedliki z bułki tartej ze szpikiem (morkove)
30 dkg bułki tartej, 5 dkg szpiku wołowego, 5 dkg masła, 2 jajka
zmieszać ze szkanka mleka, dodac gałke muszkatałowa, nać pietruszki,
sól. Gotować 25 min.

Knedliki w kubeczkach
3/4 pokrojonej bułki paryskiej zmieszać z mlekiem i 5 zółtkami, dodac
sól i cukier, ubite na sztywno białka i zagniesć z tego ciasto. Do 3/4
wysokosci napełnić nim cztery wysokie kubeczki posmarowane wczesniej
tłuszczem i osypane maka, po czym wstawić do garnka z wodą siegajaca
połowy kubeczków. Gotowac pod przykrywka 25 min.

I jeszcze juz nie czeskie, ale knedliki słowackie
(bułczano-wątrobiane)
20 dkg wieprzowej wątróbki przepuscic z cebula przez maszynke,
wymieszać z 30 dkg pokrojonej w kostke bułki, dodać 3/4 szkanki mleka,
jajko i 5 dkg maki, przyprawić do smaku sola i pieprzem. Gotować 15
> [...]

>masle 2 duzymi i czerstwymi bułkami, 5 dkg masła, jajkiem i szklanka
>zimniego mleka oraz 1 dkg drozdzy, sola i pieprzem. Gotować 25 min.
U Halbanskiego: ciasto oprószyć maką, przykryć sciereczką i pozostawić
na 30 min.; na posypanej mąką stolnicy uformowac gruby wałek, wrzucić
do gotujacej sie osolonej wody, gotowac powoli 25 min., obracajac
knedel drewnina łyzką. Po wyjeciu z wody pokrajać na plastry."Knedle
odsmażone na tłuszczu są pyszne!"
>30 dkg bułki tartej, 5 dkg szpiku wołowego, 5 dkg masła, 2 jajka
>zmieszać ze szkanka mleka, dodac gałke muszkatałowa, nać pietruszki,
>sól. Gotować 25 min.
U Halbańskiego, po wymieszaniu wszystkiego (mleko ma być ciepłe!) , ma
to odczekac jeszcze 20 min. przykryte ściereczką.. Potem formuje sie z
masy omączonymi rękami knedle sredniej wielkosci.
> [...]
>wymieszać z 30 dkg pokrojonej w kostke bułki, dodać 3/4 szkanki mleka,
>jajko i 5 dkg maki, przyprawić do smaku sola i pieprzem. Gotować 15
U Halbańskiego mowa jest jeszcze o 3 dkg smalcu, któey należy dodać.
potem wszystko ma pozostać 30 min. w przykrytym naczyniu. Knedle
obtacza sie w mace zemniaczanej, nastepnie gotuje na małym ogniu.

Remek www.remig.cad.pl

1. Data: 2003-02-04 19:37:59

Od: "Kama" <k...@p...pakiet24.pl> szukaj wiadomości tego autora

Żadne z tych - trochę podobne - są bez mąki.
Kama

1. Data: 2003-02-04 21:18:34

Od: "Remek" <c...@c...tam.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Żadne z tych - trochę podobne - są bez mąki.
> Kama

A mozna ten Twoj przepis ?
Remek www.remig.cad.pl

1. Data: 2003-02-04 22:01:34

Od: "Kama" <k...@p...pakiet24.pl> szukaj wiadomości tego autora

jasne - ale tak muszę skorzystać ze ściągi, którą mam w domu - podam jutro
(to już niedługo) - no to rano ok. 10.00
Kama

1. Data: 2003-02-05 08:40:37

Od: "Kama" <k...@p...pakiet24.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam w środę. Więc knedla robię tak: 6 bułek kroję w kostkę, dodaję 1/4
litra mleka, do tego jedna mała przesmażona cebulka (pokrojona oczywiście),
5 żółtek - białka ubić na pianę i dodać do masy, wszystko posolić,
popieprzyć i dodać gałki muszkatołowej do smaku indywidualnie. Z masy
formuję zgrabnego knedla i zawijam w ręcznik (osatnio Makłowicz podawał, że
dobrze ten ręcznik przed zawinięciem posmarować masłem i posypać tartą
bułką - sprawdziłam - faktycznie lepiej odchodzi po ugotowaniu). Knedla
wkładam do wrzątku i gotuję ok. 1 godziny na wolnym ogniu - kilka razy
obracając. Gotowy kroję na plasty i podaję z sosem curry (przepis wyżej).
Kama

1. Data: 2003-02-05 17:11:06

Od: "Remek" <c...@c...tam.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Witam w środę. Więc knedla robię tak: 6 bułek kroję w kostkę, dodaję 1/4

Dzieki!!! beda sprawdzal Twoj przepis.
Remek www.remig.cad.pl

Sklep z przyprawami
mielone