Re: Stewartia

21. Data: 2003-11-12 21:43:05

Temat: RE: Stewartia do Ewy
Od: r...@o...pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

Behalf Of Bpjea
(...)
> Wszystkie znane mi gatunki stewartii maja tego typu kore (nie wszystkie
> znam).
>
> Pozdrawiam,
> Bpjea

W porzadku, chciałem tylko zasygnalizować jak trudno rozpoznac właściwy
gatunek.
Arboretum w Rogowie dostało siewkę z Kórnika. Diagnoza taksoniczna
nastręczała sporo trudności i dopiero w oparciu o bardzo szczegółowe opisy
spośród trzech wchodzących w rachubę gatunków S. serrata, S rostrata i
S.sinensis ustalono że jest to S. serrata ( m.in. naga zalążnia i torebka,
po 2 zalążki w komorze, pąk okryty dwiema łuskami.)
Natomiast co do kory że wszystkie "mają tego typu korę' nie jest prawdą.
Np: kora S.serrata jest lekko chropowata, łuszczy się bardziej drobnymi i
cienkimi łuskami i jest zupełnie odmienna od 'platanokształtnej' korowiny S.
pseudocamellia.
W.g mnie wszystkie te różnice nie mają znaczenia dla takich amatorów jakimi
My jesteśmy, sadzę że dla kompozycji ogrodu ma to stosunkowo małe znaczenie
:-)
Pozdrawiam miłośników rodziny Theaceae lub Ternstroemiaceae :-)
:-) Bogusław

--
Zaloz prywatne forum:
http://forum.onet.pl

22. Data: 2003-11-12 21:49:44

Od: "Jerzy Wierzchnicki" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bogusław Radzimierski" napisał > UF, proszę o zaliczenie Jurka
W. 100 postów za jeden tak pogmatwany :-) a
> jednak wyjaśniający wszystko :-)

Rewelacja!!!!!!
Zaliczone 101 postow ;-)))
Pozdr. Jurek

23. Data: 2003-11-12 21:56:02

Od: r...@o...pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

(...)
> Wszystkie znane mi gatunki stewartii (...)
> Pozdrawiam,
> Bpjea

Moim zdaniem najbardziej dekoracyjnym gatunkiem jest S.pseudocamellia
najmniej ozdobną S.monadelpha, mam na myśli kwiaty, to tak jak z kolekcją
Trillium, najbardziej ozdobne , oczywiście z kwiatów, to Trillium
grandiflorum, reszta ma tylko wartość kolekcjonerką, kwiaty małe prawie nie
zauważalne, Basia robiła dziwne miny jak zobaczyła Trilium viridescens w
moim ogrodzie, dla niej to był tylko kaprys kolekcjonerski-zgadzam się
całkowicie- :-)
Ale wracając do tematu S.pseudocamellia, pełna mrozoodporność,łatwość uprawy
oraz cechy ozdobne predysponują ten gatunek do uprawy w naszym klimacie.
Pozdrawia z Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich.
Bogusław Radzimierski.
www.ogrod-botaniczny.pl

--
Zaloz prywatne forum:
http://forum.onet.pl

24. Data: 2003-11-12 22:03:25

Od: r...@o...pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

Nie chciał bym zanudzać wywodami na temat Stewartii, ale sadząc trzy gatunki
S.pseudocamellia S.monadelpha i S.serrata mamy okres kwitnienia od połowy
czerwca do prawie końca sierpnia.
Duża odporność mrozowa -obserwacje Hofkera z okolic Mużakowa nad Nysą, z
ostrej zimy 1916/ 1917 kiedy temperatura spadła poniżej 33,0 C.

25. Data: 2003-11-12 22:10:19

Od: r...@o...pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

> (...)

A czemu nie Stuartii ( John Stuart 1713- 1793, opiekun i orędownik
botaniki) zauważony przez Linneusza,
:-) Bogusław

--
Zaloz prywatne forum:
http://forum.onet.pl

26. Data: 2003-11-13 02:57:31

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"Bogusław Radzimierski" <r...@o...pl> wrote in message
-botaniczny.pl...

> A czemu nie Stuartii ( John Stuart 1713- 1793, opiekun i orędownik
> botaniki) zauważony przez Linneusza,

Bo to po lacinie?

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

27. Data: 2003-11-13 07:14:01

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

r...@o...pl (Bogusław Radzimierski) wrote in
-botaniczny.pl:

> Jestes pewna nazwy :-)

Jestem pewna metki :-)
A pseudocamelia jest na pewno pseudocamelia.
Czy sinensis jest sinensis to sprawdze dokladnie, jak zakwitnie, a jak bede
miala chwile i bedzie mi sie chcialo, to sprawdze, ktora nazwa jest
poprawna kodeksowo. W kazdym razie Teresa dostala dwa rozne gatunki, oba
zimujace, kwitnace i rosnace w naszym O.B. przynajmniej jakies 10 lat i juz
:-)

> W 1901 roku Wilson zebrał w prowincji Hupeh w Chinach okazy stewartii

(ciach)
Większoœć gatunków roslin była opisana kilkakrotnie i stad tyle synonimow.
Obowiazuje najstarsza nazwa opublikowana waznie.

> Natomiast Spongberg opierajac się na licznych materiałach zielnikowych
> dokonał rewizji rodzaju Stewartia.
> Włączył S.koreana Nakai ex Rehder do S. pseudocamellia a S. gemmmata
> uznął za synonim S. sinensis, uznajac to za pomyłkę uczonych i nazwał
> ją jako nowy gatunek S. rostrata zbiżony do S.serratta a częściowo do
> S. sinensis.

Jezeli uznal S. gemmata za synonim S. sinensis, a nazwa 'sinensis' jest
starsza, to 1) zgodnie z kodeksem obowiazuje sinensis, 2) nazwa S. rostrata
jest niepoprawna. Tez zgodnie z kodeksem :-)

> Twoja to prawdopodobnie S x henryae Li lub
> S.malacodendron która jednak w naszym klimacie nie zimuje.

(ciach)

> jednak wyjaśniający wszystko :-)

Ekhem...
No niewatpliwie :-)
Pozdrowienia - Ewa Sz.

28. Data: 2003-11-13 07:57:39

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Bogusław Radzimierski" <r...@o...pl> wrote in message
-botaniczny.pl...

> [...]
> Duża odporność mrozowa -obserwacje Hofkera z okolic Mużakowa nad Nysą, z
> ostrej zimy 1916/ 1917 kiedy temperatura spadła poniżej 33,0 C.

Rozmnażanie - nasiona na ogół przelegują dwie zimy. Źródła bredzą też coś o
rozmnażaniu przez odkłady. Jak rozumiem, zachęcasz nas do grupowego najazdu
i pobierania u
Ciebie sadzonek w dużych ilościach? :-)))))

A co do Trillium viridescens, to wartość dekoracyjną ma prawie taką jak
Paris quadrifolia;-)

Pozdrawiam, Basia.

29. Data: 2003-11-13 12:18:58

Od: r...@o...pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

Behalf Of Basia Kulesz

(...)
> A co do Trillium viridescens, to wartość dekoracyjną ma prawie taką jak
> Paris quadrifolia;-)
>
> Pozdrawiam, Basia.

Jakby obciąć jeden liść to zupełnie nie do odróżnienia :-)
:-) Bogusław

--
Zaloz prywatne forum:
http://forum.onet.pl

30. Data: 2003-11-13 13:43:41

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Basia Kulesz" <b...@i...pl> wrote in

> A co do Trillium viridescens, to wartość dekoracyjną ma prawie taką
> jak Paris quadrifolia;-)

Tez ma takie sliczne czarnoniebieskie jagody?
Pozdrowienia - Ewa Sz. zaciekawiona

Re: W sen zimowy zapadliście?
Witam serdecznie
Dzień dobry