Swierk serbski - jak sadzic na glinie

21. Data: 2004-06-30 18:39:46

Temat: Re: Swierk serbski - jak sadzic na glinie
Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> "boletus" <b...@o...pl>

> Juz od dawna na grupie powstalo podejrzenie, ze boletus to Ty
> a boletus1 to Twoj klon.
>
> Pozdrowienia,
> Michal

Czy w takim razie Anastazy jest bratem ?

Pozdrawia Don Luciano

22. Data: 2004-07-01 08:34:54

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:ic35e0tuk5grm4eujgkt8a4rclh6vrpvks@4ax.com Anna
Kowalska <a...@p...onet.pl> napisał(a):

> Ja tam bym wiązała ten termin raczej z właściwościami fizycznymi
> gleby niż z jej pochodzeniem :) Definicji fachowej nie znalazłam
> ( a i nie wiem czy istnieje), ale gleba zlewna kojarzy mi się
> raczej z glebą ciężką: gliniastą lub ilastą, gdzie stosunki
> powietrzno- wodne nie są prawidłowe, a układ gleby jest zbity
> bądź zwięzły.

Hejka. Naszukałem się tej zlewności i też nic nie znalazłem.
Widocznie określenie zlewna gleba jest tak oczywiste, że nie trzeba go
wyjaśniać. :-)
Wydaje mi się, że gleby zlewne to takie, które nie wytworzyły
struktury wodoodpornej i pod wpływem opadów łatwo tracą konsystencję i
rozpływają się (przechodzą w płynną zawiesinę) a po wyschnięciu tworzą
skorupę. Wiąże się to z ich właściwosciami fizycznymi: dużą zawartością
części spławialnych (ilastych), słabą przepuszczalnością oraz małą
zawartością próchnicy.
Pozdrawiam intuicyjnie Ja...cki
P.S. Konia z rzędem za definicję. :-)

23. Data: 2004-07-01 10:12:31

Od: "JerzyN" <N...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dirko" <d...@w...pl>
[...]
> P.S. Konia z rzędem za definicję. :-)

Zlewna - gleba ciężka - z której woda długo nie odpływa po deszczu bo
nie ma gdzie i nie przesiąka w głąb bo nie ma jak.

Zresztą zapytaj tutaj:
Polskie Towarzystwo Gleboznawcze
--
Pozdrawiam, Jerzy

-------------------
Znalezione w sieci, cyt.:
1. gleba zlewna, ciężka - można rozluźnić używając do tego celu piasku,
żwiru, kory, kompostów. Pomoże to, przynajmniej w pierwszej fazie,
lepiej ukorzenić się roślinom i ułatwi ich adaptację do nowych warunków.
Jednak już w przypadku stałego lub nawet okresowego, wysokiego poziomu
wód gruntowych wybrać gatunki drzew i krzewów o płytkim systemie
korzeniowym, rozwijającym się powyżej poziomu wody, m.in. odmiany
żywotnika zachodniego, choinę kanadyjską. Mogą to być także gatunki,
których naturalnymi stanowiskami są brzegi rzek, potoków, grzęzawiska,
gdzie rosną w warunkach utrudnionego dostępu tlenu do korzeni. Są to
m.in. odmiany derenia białego, derenia krwistego, porzeczki alpejskiej i
wierzby purpurowej wytrzymujące okresowe zalewanie systemu korzeniowego.
Błędny wybór roślin daje zwykle o sobie znać dopiero po kilku latach,
gdy korzenie wrosną w głębsze, zalewane warstwy gleby. nieodpowiednio
dobrana roślina wytwarzająca np. głęboki system korzeniowy w takich
warunkach skazana jest na śmierć.

Na glebach ciężkich bardzo kwaśny odczyn uniemożliwia utrzymywanie się
gruzełkowatej struktury, gleba staje się zlewna, co utrudnia wzrost i
prawidłowe funkcjonowanie systemu korzeniowego.

WGRYŹ SIĘ W GLEBĘ
Wyróżniamy gleby piaszczyste, gliniaste i uniwersalne. Glebę piaszczystą
charakteryzuje błyskawiczna przepuszczalność wody. Rośliny mają na niej
tendencję do wysychania, a składniki pokarmowe są szybko wypłukiwane
przez deszcz lub podlewanie. Aby poprawić właściwości wodne gleby
piaszczystej należy mieszać ją z torfem odkwaszonym. Żyzność podniesiemy
zaś stosując dodatki kompostu roślinnego i dobrze przefermentowanego
obornika bydlęcego.
Gleba gliniasta jest ciężka, zlewna i nie przepuszcza powietrza, a
rośliny mają w niej tendencję do gnicia. Aby poprawić właściwości
powietrza gleb gliniastych, należy mieszać je z piaskiem, torfem
odkwaszonym oraz głęboko uprawiać na jesieni.
Najlepsza jest gleba będąca połączeniem gliniastej i piaskowej z
udziałem próchnicy, tzw. uniwersalna.

Włókowanie roli za mokrej, a zwłaszcza ciężkiej i zlewnej, powoduje
niebezpieczeństwo zamazywania gleby i utworzenia skorupy, natomiast
zabieg ten wykonany na roli przesuszonej jest nieskuteczny.

Stach, A., 1993: Uwarunkowania i funkcjonowanie procesów denudacji
chemicznej i ich wpływ na morfodynamikę stoków mikrozlewni na obszarze
młodoglacjalym (zlewna górnej Parsęty, Pomorze Zachodnie). Unpublished
PhD thesis (in Polish), Adam Mickiewicz University, Poznań, pp. 1-188.

24. Data: 2004-07-01 10:39:35

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:cc0o3n$1uu$1@nemesis.news.tpi.pl JerzyN
<N...@m...pl> napisał(a):

> Zlewna - gleba ciężka - z której woda długo nie odpływa po deszczu bo
> nie ma gdzie i nie przesiąka w głąb bo nie ma jak.

Hejka. Definicji zlewności gleby brak. Koń z rzędem czeka nadal.
:-)
Pozdrawiam arbitralnie Ja...cki

25. Data: 2004-07-01 10:41:19

Od: Anna Kowalska <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 1 Jul 2004 10:34:54 +0200, "Dirko" <d...@w...pl>
wrote:

> [...]
>skorupę. Wiąże się to z ich właściwosciami fizycznymi: dużą zawartością
>części spławialnych (ilastych), słabą przepuszczalnością oraz małą

O to to, I tym sposobem powstała całkiem zgrabna definicja :) I
jakżeż pięknie powiedziane!

Pozdrawiam,
Anka ;)

26. Data: 2004-07-06 13:47:43

Od: "AgaWa" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"JerzyN" <N...@m...pl> wrote

> Lipa drobnolistna (Tilia cordata) - na glebach lekkich, piaszczystych i
> gliniasto-piaszczystych.

Sorry, ze tak Was mecze o ten teraz juz na pewno lisciasty szpaler,
ale jak juz go posadze, to tak bedzie rosl latami. To w koncu
nie bylina, do wymiany co kilka lat.

Formy kolumnowe graba i buka rosna podobno wolno :-((((((
Tzn. jak wysokie sa drzewa 10-letnie?

Topole mi sie nie podobaja :-(((((

Teraz mysle jeszcze nad ta lipa.
Zdaje sie, ze lipa daje sie formowac,
bo jakies tam przyciecie co jakis czas moze byc konieczne.
Czy rosnie szybko? Co ile m ja posadzic?
Czy ma galezie od samego dolu?

A co powiecie na klon Ginnala jako szpaler przeciwwietrzny?
Co ile m nalezaloby posadzic takie klony? Czy dobrze znosi
on ew. ciecia lekko formujace (tzn. zeby nie wlazil z galeziami
do sasiada za nadto)? Czy rozgalezia sie on od samego dolu?

Mam ksiazke o zywoplotach, ale rozstawu drzew
w szpalerach wolnorosnacych akurat tam nie podano :-((

Pozdrawiam, AgaWa
Strona hodowli collie: www.everest.webpark.pl

dynia - zapylanie
kalafior