Święte skorki

1. Data: 2003-01-08 13:41:02

Temat: Święte skorki
Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Hejka. BoGusław zaraził mnie Jego nowa ideą. Od rana obłożyłem się
książkami i będę Was nękał listami o biologicznych metodach ochrony roślin.
Skorki (Dermaptera). Niewiele owadów cieszy się równie złą opinią i
budzi nieuzasadnioną niechęć, co skorki nazywane również cęgoszami, a
potocznie szczypawkami. Wszystko z powodu obecności szczypiec znajdujących
się na końcu odwłoka oraz powszechnie panującej opinii o możliwości
"wkręcania się do ucha", a przez ucho do głowy. Skorki to przede wszystkim
owady drapieżne, których pokarm stanowią mszyce, jaja owadów oraz małe larwy
i gąsienice. Skorki unikają światła, toteż najłatwiej je znaleźć w
naturalnych kryjówkach, np. w zwiniętych od żerowania mszyc liściach, pod
korą butwiejącego pnia czy pod liśćmi. Często wchodzą do wnętrza,
uszkodzonych przez ptaki lub opadłych na ziemię, owoców. Samice skorków
składają jaja w glebie w specjalnie przygotowanej komorze. Troszczą się o
nie przez cały okres rozwoju embrionalnego, czyszcząc ich powierzchnię z
niepożądanych mikroorganizmów. Po wylęgu dbają o potomstwo dostarczając mu
pokarmu, a po kilku tygodniach zostają zjedzone przez własne dzieci.
"Pożyteczne owady i inne zwierzęta", K. Wiech. Wyd. Medix Plus 1997.

Matki święte, ale te bachory to kanibale;-)
Pozdrawiam Ja...cki

PS. Umiejętność rozpoznawania organizmów pożytecznych wśród innych zwierząt
powinna stać się obowiązkiem każdego, kto ma do czynienia z uprawą
roślin!!!:-)

2. Data: 2003-01-08 14:12:00

Temat: Re: Święte skorki
Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Dirko" <d...@w...pl> wrote in news:avh9p0$qge$1@news.tpi.pl:

> PS. Umiejętność rozpoznawania organizmów pożytecznych wśród innych
> zwierząt powinna stać się obowiązkiem każdego, kto ma do czynienia z
> uprawą roślin!!!:-)

Rozważyłam sprawę. Określiłam kryteria. Przeanalizowałam:
a) spadek biomasy trawnika
b) gwałtowne zzeranie owoców truskawek i poziomek
c) zanik owocow malin, wywołany zżarciem
d) czereśnie i morele j.w.
e) fasola, groch, bób, melony j.w.
f) POMIDORY j.w.
g) i inne pozostałe j.w.
h) niechęć i absolutny sprzeciw wobec zżerania mszyc, liszek, ślimaków itd.
Wniosek - Kol. Małżonek kryteriów organizmu pożytecznego nie spełnia, a
wręcz przeciwnie.
Muszę to powtórnie przemyśleć
Pozdrowienia - Ewa Sz., słomiana wdowa

3. Data: 2003-01-08 14:47:32

Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Ewa Szczęśniak" wrote:

> [...]
> Wniosek - Kol. Małżonek kryteriów organizmu pożytecznego nie spełnia, a

Chcesz zastosować opryski antymężowe, czy ekologicznie?

Krycha z ciekawoscią

4. Data: 2003-01-08 16:27:09

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> się na końcu odwłoka oraz powszechnie panującej opinii o możliwości
> "wkręcania się do ucha", a przez ucho do głowy.
:)
w poznaskim nazywaja je rowniez juchaczami
:)))
z pozdrowieniami i usmiechami
_hehehe

5. Data: 2003-01-08 19:37:13

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:3E1C3A04.37CA6074@people.pl Krystyna Chiger
<k...@p...pl> napisał(a):

> Chcesz zastosować opryski antymężowe, czy ekologicznie?
>
> Krycha z ciekawoscią
Biologiczne zwalczanie :-) w najprostszym ujęciu jest celowym
wykorzystywaniem jednego żywego organizmu przeciw drugiemu. I nie ma tu
żadnego znaczenia fakt czy do zwalczania gąsienicy szkodliwego motyla
wykorzystywany jest preparat wirusowy, pasożytnicza błonkówka, drapieżny
chrząszcz, czy ptak. Mechanizmy regulujące liczebność każdego gatunku
funkcjonują obok nas czy tego chcemy, czy nie. Możemy najwyżej je zepsuć -
niszcząc np. nieprzemyślanym zabiegiem chemicznym misterną sieć powiązań lub
stymulować, dostarczając pożytecznym z naszego punktu widzenia organizmom
miejsc schronienia lub zapewniajac im dostatek pożywienia.
I dalej na poważnie: Budki lęgowe zawieszone w koronach drzew zwabią do
naszego ogrodu ptaki, które odwdzięczą się niszcząc trudną do policzenia
liczbę owadów. Sterta kamieni pozostawiona w rogu ogrodu będzie stanowiła
dogodne miejsce rozwoju łasic wyłapujących gryzonie, podczas gdy
kilkumetrowa tyczka z poprzeczką umożliwi ptakom drapieżnym odpoczynek i
będzie stanowiła dla nich doskonały punkt obserwacyjny. Ochronę organizmów
pożytecznych osiągniemy także powstrzymując się w słoneczny, jesienny dzień
od wypalania liści na działce czy w ogrodzie, w których stertach znajdują
schronienie chrząszcze biedronkowate i biegaczowate oraz szereg innych
zwierząt. Wiele muchówek bzygowatych ginie bezsensownie zabijanych tylko dla
tego, że wyglądem przypominają osy. W podobny sposób, szybko przemierzające
powierzchnię ziemi chrząszcze biegaczowate znajdują śmierć pod butem kogoś
dla kogo owad niezależnie jaki, to "robal, któremu nie należy przepuścić".
Dlatego umiejętność rozpoznawania organizmów pożytecznych jest tak ważna.;-)
Pozdrawiam siarczyście Ja...cki

6. Data: 2003-01-08 19:57:59

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Dirko" <d...@w...pl> wrote in message

> [...]
> kilkumetrowa tyczka z poprzeczką umożliwi ptakom drapieżnym odpoczynek i
> będzie stanowiła dla nich doskonały punkt obserwacyjny.

No chyba że dostarczysz mi te łasice i sokoły osobiście. W przeciwnym razie
w stercie kamieni będą stonogi i ślimaki, a tyczka z poprzeczką posłuży mi
do odstraszania srok metodą Krychy:-)

> [...]
> od wypalania liści na działce czy w ogrodzie, w których stertach znajdują
> schronienie chrząszcze biedronkowate i biegaczowate oraz szereg innych

Jeśli ktokolwiek na tej grupie pali liście jesienią, to %^&%&^%&!

Pozdrawiam, basia.

7. Data: 2003-01-09 00:57:08

Od: "Moon" <r...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jeśli ktokolwiek na tej grupie pali liście jesienią, to %^&%&^%&!

O, przepraszam, a kiedy mam je palić?
W styczniu?

Moon

8. Data: 2003-01-09 01:24:30

Od: b...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

pozdrawia Lucjan

9. Data: 2003-01-09 07:53:46

Temat: slomiana wdowa
Od: "Jlanta Cembrzyńska" <G...@i...sosnowiec.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Wniosek - Kol. Małżonek kryteriów organizmu pożytecznego nie spełnia, a
> wręcz przeciwnie.
> Muszę to powtórnie przemyśleć
> Pozdrowienia - Ewa Sz., słomiana wdowa

Ale nie pożarłaś Go chyba przed przemyśleniem?
Gabi

10. Data: 2003-01-09 08:59:52

Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Moon" <r...@w...pl> napisał w wiadomości

> Użytkownik "Basia Kulesz" <b...@i...pl> napisał w wiadomości

> O, przepraszam, a kiedy mam je palić?
> W styczniu?

W ogóle nie masz ich palić! No chyba że są porażone przez np. szrotówka. To
jedyne usprawiedliwienie.

Pozdrawiam, Basia.

przypomne czym zaistniałam na grupie
a mnie chce sie .......