Szydełko

1. Data: 2002-10-21 10:45:46

Temat: Szydełko
Od: "Ajka" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Po pierwsze mam stałe łącze huuura :-)))
Pewnie będę się częściej pojawiać na grupie.
Mam pytanie: czy technika filet to jest to samo co ścieg siatkowy?

Pozdrowienia
Ajka (Kraków)

1. Data: 2002-10-21 11:51:19

Temat: Re: Szydełko
Od: "wkn" <w...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ajka" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> Po pierwsze mam stałe łącze huuura :-)))
> Pewnie będę się częściej pojawiać na grupie.
> Mam pytanie: czy technika filet to jest to samo co ścieg siatkowy?
>
> --

serwety robione filetem to te, co mają dużo małych krateczek :)

wkn po grzybobraniu

1. Data: 2002-10-21 11:57:01

Temat: Re: Szydełko [OT]
Od: "slonko" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> serwety robione filetem to te, co mają dużo małych krateczek :)
>
> wkn po grzybobraniu

Hihihi, mi sie filet jedynie z ryba kojarzy. Wlasciwie co ma ryba do robotek
;)

Pozdrawiam :)
--
Magda - Slonko (Wroclaw)

1. Data: 2002-10-21 12:44:07

Od: "Ajka" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "wkn" <w...@w...pl> napisał w wiadomości

> serwety robione filetem to te, co mają dużo małych krateczek :)
>
> wkn po grzybobraniu

Mam wzor z Burdy z 95r i tam jest napisane "w starej technice filet"
Mnie to wygląda na scieg siateczkowy.
Ale wzor jest dosc duzy (taka zielonkawa serweta) i chcialabym miec pewnosc
zanim zaczne

Pozdrowienia
Ajka (Kraków)

1. Data: 2002-10-21 15:18:53

Od: "Elżbieta" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> wkn po grzybobraniu

Byly grzyby? I gdzie byly? (jesli)

Elzbieta (przed)

1. Data: 2002-10-21 15:48:48

Od: "wkn" <w...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Elżbieta" <t...@w...pl> napisał w wiadomości

> Użytkownik "wkn" <w...@w...pl> napisał w wiadomości

> Byly grzyby? I gdzie byly? (jesli)
>
> Elzbieta (przed)

byly grzyby w ilosciach srednio zadowalajacych na Kaszubach, ale wczoraj
spadl snieg i wygrzebywalam jakies resztki zdechle wlasnie spod niego. Mimo
niedogodnosci udalo mi sie znalesc 8 kań i 1/3 rekalmóweczki podgrzybków.
Grzybobranie w tym roku zakończyłam, byłam 5 razy po dwie godzinki od
niechcenia i udało mi się zrobić dwie zupy, grzyby duszone w śmietanie, 10
słoiczków marynowanych podgrzybków i dwa słoiki suszonych. No i jeszcze
zeżarliśmy jedną patelnię grzybów z kiełbasą i jajkiem i obdarowaliśmy
znajomych jakimiś 2 kilogramami. Chyba biorąc pod uwagę niedosyt grzybów i
zimnisko w północnej Polsce, to nie tak źle

wkn

1. Data: 2002-10-21 16:07:13

Od: "Elżbieta" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> byly grzyby w ilosciach srednio zadowalajacych na Kaszubach, ale wczoraj
> spadl snieg i wygrzebywalam jakies resztki zdechle wlasnie spod niego.
> zimnisko w północnej Polsce, to nie tak źle

Eeeee, to rewelacyjnie:) Bylam raz (za Wejherowem, bo w okolicach naszego
domku nad J. Ostrzyckim nawet miejscowi nic nie znajdowali) i niestety tylko
2 prawdziwki, podgrzybki, 1 (slownie: jedna) kania i 1 malutka kurka, kilka
maslakow. Suszone tylko do uszek na wigilie, jedna zupa :( Cieniutko:(
Troche przestraszylas mnie tym sniegiem, ale jeszcze raz dam im szanse:)

Elzbieta

1. Data: 2002-10-22 05:26:40

Od: "Gośka z Lublina" <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> znajomych jakimiś 2 kilogramami. Chyba biorąc pod uwagę niedosyt grzybów i
> zimnisko w północnej Polsce, to nie tak źle

To rewelacyjnie. Ale Tobie to dobrze. Ech!!!
Pozdr. - Gośka (Lublin)

1. Data: 2002-10-22 10:03:22

Od: "Gocha" <g...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Mnie to wygląda na scieg siateczkowy.
> Ale wzor jest dosc duzy (taka zielonkawa serweta) i chcialabym miec

Temat filetu prawdziwego i szydełkowego kiedyś był dość mocno wałkowany na
grupie. Wyłuszczę tedy co wiem. Filet to stara technika wykonywania siatki
ze sznureczka (grubej nici) przy pomocy igliczki. Kolejne rzędy roboty idą
po skosie, a więc pracę zaczyna się i kończy na rogu. Technika już mocno
zapomniana i dość pracochłonna. Wykonaną tą techniką siatkę ozdabia się
później zapełniając niektóre oczka przy pomocy tej samej lub innej w kolorze
nici. W ten sposób uzyskuje się wzór. Technika stosowana do wykonywania
głównie firan, ale też obrusów, narzut itp. Nie wiem skąd ta rybia nazwa,
ale coś z rybami jednak ta technika ma wspólnego. Identycznie kiedyś
wytwarzano a obecnie się naprawia sieci rybackie.

Z czasem nazwę filet przejęła technika szydełkowa - siatkowa naśladująca
filet pierwotny. Przy pomocy szydełka wykonuje się siatkę jednocześnie
wykonując wzór. Szydełkowa siatka ma rzędy nie po skosie, ale wzdłuż jednego
z boków. Ograniczeniem w stosunku do pierwotnego filetu jest trudność w
tworzeniu wzorów wielokolorowych oraz jeden tylko rodzaj wypełnienia oczek
siatki -słupki. Urozmaicenie w stosunku do filetu igliczkowego jest
różnorodność w rodzajach samej siatki.
Chętnie bym poparła moje rybie wywody ilustracjami ale nie mam skanera.
Gocha

1. Data: 2002-10-23 10:36:18

Od: "Ajka" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Gocha" <g...@i...pl> napisał w wiadomości

> Temat filetu prawdziwego i szydełkowego kiedyś był dość mocno wałkowany na
> grupie. Wyłuszczę tedy co wiem. Filet to stara technika wykonywania siatki
> ze sznureczka (grubej nici) przy pomocy igliczki. >
Ciach

> Gocha

Wielkie dzieki. Dyskusji nie zauwazylam, moze dlatego ze szydelkiem zajelam
sie dopiero niedawno a wczesniej bylam zatwardziala "krzyzowka" :-))))
To biore sie za robote.

Pozdrowienia
Ajka (Krakow)

Linki do wzorków
Wzór na pilotkę
zapraszam...
Kapelusz
Witrażyki z elementem świątecznym i nie tylko...