TSH i tarczyca

1. Data: 2001-08-30 19:45:27

Temat: TSH i tarczyca
Od: a...@r...com.pl (Michauer) szukaj wiadomości tego autora

Jestem ciekawy jakie jest stezenie TSH w krwi zdrowego czlowieka. Tarczyca
bezposrednio oddzialywuje z tym hormonem i dlatego poprzez pomiar jego
stezenia mozna okreslic czy mamy do czynienia z prawidlowym dzialaniem
tarczycy, czy tez wystepuja jakies zaburzenia. Prawidlowe stezenie TSH
miesci sie w granicach 0.45 - 5.1. Czy jednak wynik 0.61 nie oznacza
nadczynnosci tarczycy i czy powinno sie w takim przypadku rozpoczac
leczenie farmakologiczne?

Dzieki za wszelka pomoc, to dla mnie wazne.

--
Michal Nejman (Michauer)
mailto:a...@r...com.pl

2. Data: 2001-08-30 19:58:04

Temat: Re: TSH i tarczyca
Od: "doctore" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Tu chyba cos nie tak po czesciej o ile dobrze wiem to wystepuje nadczynnosc a nie
niedoczynnosc czyli niedobor tarczycy chyba cos sie pani Ani pomylilo.

Uzytkownik "Ania Nieszkowska" <n...@n...fr> napisal w wiadomosci
1/ "Nadwyzka" TSH to niedobor tarczycy a nie nadczynnosc (bardzo wyjatkowo zdaza
sie na odwrot, ok 1% na oko chorob tarczycy)
2/ Moglbys napisac w jakich jednostkach to jest to stezenie ? Ja niestety nie
mieszkam w Polsce i nie za bardzo wiem jakie sa jednostki ("mg/ml, IU/L"? ) uzywane,
zeby wiedzic czy chodzi o duzy niedobor hormonow tarczycy czy raczej jest to normalne
(5% kazdzj populacji jest troszke "poza norma" laboratoryjna
Michauer a écrit :

[...]
Leczenie o ile wiem rozpoczyna sie ponizej dolnej granicy normy ale nie jestem
endokrynologiem wiec moge sie mylic.
Doctore

3. Data: 2001-08-30 20:03:52

Od: Ania Nieszkowska <n...@n...fr> szukaj wiadomości tego autora

4. Data: 2001-08-30 20:24:17

Od: "doctore" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

JA myślę że jest w porzadku i nie trzeba nic na razie robic mozna jednak
jeszcze oznaczyC T3 i T4 jezeli tu beda nadwyzki to wtedy mozna powiedziec
ze jest nadzczynnosc . Na razie mysle ze jest eutyreoza czyli norma.
Co prawda warto by oznaczyc hormony za jakies 1/2 roku celem ontroli czy nie
dochodzi do nadczynnosci.

Pozdrawiam
Doctore.

5. Data: 2001-08-30 20:27:44

Od: a...@r...com.pl (Michauer) szukaj wiadomości tego autora

30 sie 2001 Ania Nieszkowska wrote:

>1/ "Nadwyzka" TSH to niedobor tarczycy a nie nadczynnosc (bardzo
>wyjatkowo zdaza sie na odwrot, ok 1% na oko chorob tarczycy)

Lekarzem nie jestem ale znalazlem takie informacje:

"TSH jest hormonem produkowanym przez przysadkę mózgowš, kontrolujšcym
działanie tarczycy. Synteza i stężenie TSH wzrasta w przypadku
niedoczynnoœci tarczycy. Odwrotnie, gdy tarczyca zaczyna samodzielnie, poza
kontrolš przysadki wydzielać nadmiar hormonów (nadczynnoœć tarczycy),
stężenie TSH spada. Dlatego stężenie TSH jest czułym wskaŸnikiem czynnoœci
hormonalnej tarczycy i powinno być jako pierwsze oznaczane w przypadku
każdego podejrzenia zaburzeń czynnoœci hormonalnej tarczycy."

6. Data: 2001-08-30 21:18:23

Od: "doctore" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "kpecak" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> Radziłbym oznaczyc FT3 i FT4- ich wartosc diagnostyczna jest lepsza.

Racja zapomnialem ale sie tym nie zajmuje
Poza tym tnij cytaty

Doctore

7. Data: 2001-08-30 21:35:11

Od: "kpecak" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

8. Data: 2001-08-30 21:46:50

Od: Ania Nieszkowska <n...@n...fr> szukaj wiadomości tego autora

W zupelnosci sie zgadzam: teraz bym uzupelnila bilan przez T3 i T4 i zrobilabym
za kilka miesiecy kontrole. Dobrze by bylo jednak zobaczyc lekarza zeby ocenil
cala rzecz klinicznie badaniem przedmiotowym (poszukal objawow ewentualnej
nadczynnosci tarczyct: przyspieszonej akcji serca, potow itd....) i obmacal
szyjke pacjeta (Basedow...)
Niestety przez internet to nie wychodzi
Pozdrowienia
Ania

9. Data: 2001-08-30 22:51:33

Od: Ania Nieszkowska <n...@n...fr> szukaj wiadomości tego autora

Oczywiscie masz racje. Przeczytalam w jak pijackim widzie 6.1 zamiast
0.61 tak ze z mozliwej nadczynnosci zrobila sie niedoczynnosc.
Sorry
Ania

10. Data: 2001-08-31 06:00:22

Od: "Tomasz Bandurski" <d...@a...gda.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> cala rzecz klinicznie badaniem przedmiotowym (poszukal objawow ewentualnej
> nadczynnosci tarczyct: przyspieszonej akcji serca, potow itd....)

O wlasnie, zwroc uwage na objawy kliniczne (ale bez hipochondrii): jak wyzej
+ poczucie ciaglego nieprzyjemnego napiecia, trudnosci ze spaniem, uczucie
kolatania serca, utrata kondycji fizycznej, drzenie rak (wyciagnij rece prze
siebie i lekko roztaw palce) biegunki. Oczywiscie dobrze byloby wykonac
oznaczenie FT3 i FT4 i przy okazji powtorzyc TSH. Wynik TSH ewentualnie
powtorzyc za ok. 3 miesiace. W razie watpliwosci nic nie zastapi wizyty u
lekarza.

T. Bandurski

Pytanie o recepty za granica
Potajemne ekspertymenty Pfizer