Termometr za 180 zł

1. Data: 2004-10-15 09:39:53

Temat: Termometr za 180 zł
Od: "CDI" <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Kupiłem ostatnio dla dziecka termometr Brauna ThermoScan dokonujący pomiaru
temperatury w ciągu kilku sekund po włożeniu do ucha. O ile u mnie pomiar
jest w miarę stabilny - róznica 2-3 kresek przy 3-krotnym pomiarze w tym
samym uchu przy w zasadzie różnej temperaturze w drugim uchu wahającej się
przy 3 pomiarach także w granicy 2-3 kresek, o tyle u dziecka w wieku 2 lata
8 miesięcy temperatura wynosi 35,5°C w obu uszach a chwilowe wahania
dochodzą do 5 kresek. Czy to jest normalne, czy też termometr może wymagać
skalowania? Jest nowy a w instrukcji twierdzą, że skalowanie jest zbędne.
Zastanawiam się skąd takie rozbieżności, może ktoś miał podobne
doświadczenia - przyznam że wynuiki pomiaru tym termometrem są dla mnie mało
wiarygodne ...

Dodam tylko, że pomiaru dokonywałem na brzdącu o subiektywnie dobrym
samopoczuciu.

pozdrawiam
xeres

2. Data: 2004-10-15 10:19:56

Temat: Re: Termometr za 180 zł
Od: fidyash <f...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mój ojciec ma standardową temperaturę ciała 37 stopni. Temperatura to
coś bardzo osobistego. Możesz w prosty sposób sprawdzić termometr, czy
jest dobrze wyskalowany wstawiając go do szklanki z wodą i pokruszonym
lodem - powinien wskazywać 0 stopni. Do wrzącej wody nie radzę wsadzać
bo po pierwsze możesz go uszkodzić a po drugie temperatura wrzenia nie
jest zależy od ciśnienia, więc nie będziesz miał adekwatnego pomiaru.
Najlepszym stabilizatorem temperatury jest w tym przypakdu człowiek -
wsadź go pod pachę przy uprzednim zweryfikowaniu temperatury zwykłym
termometrem.

AW

3. Data: 2004-10-15 10:53:00

Od: Robert Pyzel <r...@g...Bez.Spamu.pl> szukaj wiadomości tego autora

fidyash wrote:

> [...]
> jest dobrze wyskalowany wstawiając go do szklanki z wodą i pokruszonym
> lodem - powinien wskazywać 0 stopni. .....

Czy Ty czytasz posty na które odpowiadasz?
a) nawet Eskimosi nie mają "osobistej" temperatury 35,5 C.
b) sprawdź o jakim termometrze mowa i jaka jest jego zasada działania, zanim
go wsadzisz do wody z lodem. To nie cechowanie termopary :-)

--
"Ćwiczenie Tai Chi jest doskonałym treningiem szybkości. Mający 90 lat
mistrzowie Tai Chi, poruszają się równie szybko jak młodzi początkujący."

4. Data: 2004-10-15 11:07:48

Od: "L&N lab" <l...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

>a po drugie temperatura wrzenia nie jest zależy od ciśnienia, więc nie
>będziesz miał adekwatnego pomiaru.
Odchylenia temperatury wrzenia wody przy wahaniach ciśnienia atmosferycznego
są tak niewielkie, że przyjmuje się temperaturę 100 °C, ale lepiej nie
wkładać do wrzące wody.

pzdr
LN

5. Data: 2004-10-15 14:52:09

Od: "L&N lab" <l...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> b) sprawdź o jakim termometrze mowa i jaka jest jego zasada działania,
> zanim
> go wsadzisz do wody z lodem. To nie cechowanie termopary :-)

Termometry typu termopara mierzą temperaturę na przykład w odniesieniu do
0°C. Natomiast termometry np. rtęciowe, półprzewodnikowe, oporowe itp.
koryguje się w odniesieniu do 0°C i 100°C.
W uproszczeniu taka procedura jest poprawna.

Sensownie jednak w warunkach domowych odgrzebać medyczny termometr rtęciowy
i podgrzać wodę do jakiejś temperatury z jego zakresu - np. 37° i do takiej
wody wsadzić końcówkę phillipsa. Sprawdzić - jeśli odchył większy niż 0.2 °C
to zaniósłbym do serwisu. Trzeba to zrobić w miarę szybko i nie
przedłużając, bo woda zacznie się ochładzać a przecież medyczny termometr
posiada blokadę zwrotną słupka Hg (dlatego trzeba wstrząsać).

Do kitu są te elektroniczne ;) Lepsze Hg, ale dla sprawnych i
odpowiedzialnych ludzi.

pzdr
LN

6. Data: 2004-10-15 19:12:36

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 15 Oct 2004 16:52:09 +0200, L&N lab wrote:

> [...]
> wody wsadzić końcówkę phillipsa. Sprawdzić - jeśli odchył większy niż 0.2 °C

??

Sie mi zawsze wydawało, ze te douszne (czyli odczytujące z blony
bębenkowej) to na podczerwień działają, a nie kontaktowo...

> Do kitu są te elektroniczne ;) Lepsze Hg, ale dla sprawnych i
> odpowiedzialnych ludzi.

Masz na myśli sfigmomanometry, prawda? ;)

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)

7. Data: 2004-10-15 20:53:08

Od: "CDI" <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "L&N lab" <l...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
atmosferycznego
> są tak niewielkie, że przyjmuje się temperaturę 100 °C, ale lepiej nie

Właśnie dokonałem próby ze szklanką wody i pomiarem temperatury dwoma
termometrami - rtęciowym i braunem.
Wyniki 3 pomiarów są takie:

rtęciowy: 38,9 braun 40,0
rtęciowy: 38,7 braun 39,5
rtęciowy: 38,5 braun 39,0

rtęciowy leżał na dnie a braun mierzył po wierzchu (bo mi ręka do szklanki
nie wchodzi :)) - może stąd ta różnica.
Potem zmierzyłem temperaturę sobie.

rtęciowy 36,5
braun lewe ucho 36,6
braun prawe ucho 36,4

czyli OK. Producent podaje w instrukcji fabrycznie dopuszczalny błąd
0,2-0,3°C.
Zakres pomiaru od 34,0-42,2°C - także żadnych lodów nie będzie :)

Myślę że chyba dziecko ma zbyt mały otwór w uchu i stąd pewnie te dziwne
wyniki.
U mnie kapturek wchodzi do ucha prawie cały a u niego ledwie zanurza się
czubek.
W każdym razie dzięki wszystkim za odzew - termometr jest chyba sprawny.

pozdrawiam
xeres

8. Data: 2004-10-15 20:59:55

Od: "L&N lab" <l...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Sie mi zawsze wydawało, ze te douszne (czyli odczytujące z blony
> bębenkowej) to na podczerwień działają, a nie kontaktowo...
A skąd ja mogę to wiedzieć ?? ;-)

> Masz na myśli sfigmomanometry, prawda? ;)

Co to są?

pzdr
LN

9. Data: 2004-10-15 21:00:38

Od: "L&N lab" <l...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> W każdym razie dzięki wszystkim za odzew - termometr jest chyba sprawny.

Jest sprawny.

pzdr
LN

10. Data: 2004-10-15 21:13:56

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 15 Oct 2004 22:59:55 +0200, L&N lab wrote:

> A skąd ja mogę to wiedzieć ?? ;-)

Założyłem, że wiesz, skoro proponujesz kalibrację wodą:)

> Co to są?

Do mierzenia ciśnienia takie cosie:)

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)