Re: Test na prawdomownosc

From: "PowerBox" <p...@w...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Test na prawdomownosc
Date: Thu, 13 Apr 2006 19:42:30 +0200

Użytkownik "Grzegorz Prędki" <n...@s...com> napisał w wiadomości
news:e1jn8q$nbr$1@nemesis.news.tpi.pl...
> Witam
> Czy ktos moze mi podac jak wyglada przykladowy test na prawdomownosc?
> Czy wogule taka rzecz mozna zbadac zadajac pytania testowe (pisemnie)?

Tym zajmuje się psychometria. Jest ileś dziwnych, pozornie bezsensownych
pytań, na które "każdy" normalny człowiek mówiący prawdę odpowiada tak samo
np: "czy czasami myślisz o śmierci". To jest wymyślone przeze mnie pytanie -
ale te prawdziwe mają podobny charakter. Zbiera się takich specyficznych
dziwnych pytań powiedzmy 20 i to stanowi zbiór sprawdzający rzetelność
odpowiedzi na jakiś test. Testy zasadnicze składają się z kilku grup pytań
(np po 20 w grupie) i jest takich grup kilka/kilkanaście zależy co się
mierzy. Są też pytania totalnie bez sensu, które się ignoruje przy
sprawdzaniu - ale wypełniający nie wie które to są. Powiedzmy jakiś test ma
razem 500 krótkich pozornie bezsensownych pytań i wszystkie pytania ze
wszystkich grup są przemieszane losowo. Odpowiadając nie wie się do jakiej
grupy należy pytanie i jeżeli ktoś coś kręci to w pytaniach na prawdomówność
odpowie inaczej niż "wszyscy". Oczywiście są jakieś naturalne odchyły i
dlatego pytań w grupie jest kilkanaście a nie jedno. Jeśli komuś wyjdzie
18/20 to znaczy mówi prawdę w reszcie testu - jeśli 5/20 to znaczy
kombinował coś i reszta testu to na 100% bzdury. W każdym teście tego typu
jest profil za pomocą którego się sprawdza rzetelność wypełnienia
zasadniczego testu. Profesjonalne testy tego typu są bardzo dokładne i
przerażająco dużo można się z nich dowiedzieć o człowieku - od tego czy
można powierzyć tajemnicę i broń poprzez różne predyspozycje skończywszy na
tendencjach do odchyłów psychicznych. Strach...