Re: Tętno 35

From: tomek wilicki <t...@w...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Tętno 35
Date: Sat, 18 Oct 2008 05:51:13 +0200

STranger wrote:

> Gratuluję. To oznaka świetnej kondycji. :)

> Zgadza się. Każdy człowiek regularnie uprawiający sporty
> wytrzymałościowe ma niższe tętno niż ludzie nie ruszający się zbytnio.
> Też się pochwalę, że mam czasami niskie tętno 42-55. Zwykle jest tak
> wieczorami gdy siedzę i odpoczywam i nic mnie chwilowo nie stresuje :)
> Czuję się dobrze z taki tętnem. Oczywiście w każdej chwili tętno może
> skoczyć na 100 gdy zrobię nagle powiedzmy 10 przysiadów ;)
> Ciekawe z czego wynika niższe tętno u sportowców... Czy z większej siły
> wyrzutowej serca (siły skurczu przedsionków) i z ogólnie większego
> [...]

głównie faktycznie z budowy serca (ale które szczegóły to nie powiem), ale
nie tylko. Dodatkowo - hematokryt, on czasem potrafi skoczyć nawet na 52.
No i ukrwienie tkanek, ale co do niego to nie jestem pewien, czy
przypadkiem nie zawyża wartości.

Ciekawostką jest, że niektórzy "sportowcy" stosują doping polegający na
zmuszeniu organizmu do produkcji większej ilości krwinek, hematokryt skacze
im pod sufit. Efektem tego jest to, że w czasie snu tętno spada im tak
nisko, że... umierają. Następują zmiany w mózgu i "sportowiec" się
przekręca.

W praktyce każdy ma podłączony automat do mierzenia tętna, jeśli spadnie
poniżej pewnej krytycznej granicy - pobudka, kilka okrążeń wokół domu, spać
z powrotem. Wprowadzono to po kilkunastu wypadkach śmiertelnych wśród
olimpijczyków.

Taki doping jest w zasadzie niewykrywalny.