Re: Trądzik młodzieńczy

From: "chairon" <c...@i...SKASUJ-TO.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Trądzik młodzieńczy
Date: Thu, 12 Oct 2006 16:05:02 +0200

Java napisał(a):

> Ja swego czasu po wieloletniej walce z tradzikiem przy pomocy
antybiotykow
> tez trafilam na dermatologa, ktory ponoc cuda dzialal z pomoca
> Roaccutane. Nie zdecydowalam sie, bo w przypadku kobiet iles tam lat od
> odstawienia nie mozna bylo zachodzic w ciaze, a to jednak nigdy nic nie
> wiadomo :)

To prawda Roaccutane jest wysoce teratogenny (powoduje poważne wady
rozwojowe płodu) i pani dermatolog, u której ja się leczyłem istotnie
przyznała, że gdybym był kobietą, to by się nie zdecydowała na taką
kurację. Według ulotki antykoncepcję należy zachować przez miesiąc po
odstawieniu leku, ale ze swojego doświadczenia wiem, że efekty jego
działania utrzymują się nieco dłużej i np. w przypadku peelingów
chemicznych zaleca się przynajmniej 6 miesięczną przerwę po zakończeniu
kuracji Roaccutanem zanim można wykonać peeling.

> Ja zdecydowałem się wtedy na kuracje hormonami, no ale tego Tobie nie
> polece :) Znajdz lekarza ktory Ci da Roaccutane, bo z bliznami bedziesz
> potem walczyl latami, jak ja...

To prawda, sam teraz walczę z bliznami i jest to o wiele bardziej
uciążliwa i kosztowna kuracja niż leczenie Roaccutanem. Każdy peeling
kwasem TCA wyłącza mnie na 5 dni z normalnego funkcjonowania i tak co 2
tygodnie. To istny koszmar! W czasie trwania kuracji Roaccutanem uciążliwa
jest suchość warg (nienatłuszczone po prostu pękają) oraz oczu (w moim
przypadku nie było bardzo uciążliwe i nie stosowałem sztucznych łez).
Najważniejszą rzeczą są częste badania krwi. Na początku kuracji miałem 2
w miesiącu celem sprawdzenia poziomu cholesterolu we krwi, bo ten ulega
znacznemu podwyższeniu w czasie stosowania tego leku. Poza tym ważne są
też jakieś parametry wątrobowe, ale już teraz nie pamiętam co to było.

Jak wspominałem lek jest drogi, ale już po 2 tygodniach od rozpoczęcia
terapii następuje stopniowe wysuszanie krost (od wewnątrz). Ponadto wysyp
nowych zostaje całkowicie zahamowany. Pamiętam, że po ok. 2 miesiącach od
rozpoczęcia leczenia nie miałem już żadnych krost na twarzy, a nowe też
się nie pojawiały, ale kurację miałem jeszcze kontynuować przez 4
miesiące. Ze względu na koszty kontynuowałem tylko przez 2, ale i tak
swój skutek to odniosło, bo do tej pory nie mam problemów z trądzikiem.
Niestety walczę z przebarwieniami i to jest 100 x gorsze. Pani dermatolog
powiedziała, że źle się złożyło, że leczenia Roaccutanem nie rozpocząłem
znacznie wcześniej, zanim trądzik zadomowił się na dobre i wyrządził tyle
"spustoszenia".

Jest wiele negatywnych opinii o tym leku. Po przeczytaniu informacji o
działaniach niepożądanych w ulotce można co najmniej dostać zawału, ale u
mnie jedynym działaniem niepożądanym była wspomniana suchość. Uważam, że
ten lek jest wspaniały, bo żaden antybiotyk ani żadne smarowidła
wysuszające nie były w stanie mi pomóc.

Tak więc zachęcam do wizyty u dermatologa i wypytanie o możliwość kuracji
Roaccutanem. Lek jest drogi, ale pamiętaj, że lepiej zapobiegać niż
leczyć, a w tym wypadku oznacza to zahamowanie wysypu nowych krost bo w
przyszłości leczenie tego, co one po sobie pozostawią będzie znacznie
gorsze.

chairon