Trawnik

1. Data: 2004-11-15 18:16:12

Temat: Trawnik
Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Spójrzmy uważnie na nasz trawnik lub inne miejsce
porośnięta trawą. Gdybyśmy zwinęli - niczym dywan -
któryś z trawników, ujrzelibyśmy, jak bogate jest życie
pod jego powierzchnią. Wśród trawy rosną często poziomki,
fiołki i mniszki, gdzieniegdzie wyrastają różne grzyby, które
dają schronienie pewnym gatunkom muchówek i chrząszczy,
żywiących się nimi i mieszkających w cieniu ich kapeluszy.
W gąszczu trawy spotkać można pasikoniki, które odżywiają
się źdźbłami, a spłoszone umykają nam spod nóg. Korzeniami
traw żywią się larwy komarnic. Owady te, po przepoczwarczeniu,
wylatują na powierzchnię i wieczorami tańczą swój godowy taniec.
Na trawniku możemy też dostrzec podobne do małych górek
kopczyki zasłaniające wejście do mrówczych gniazd. Pod tymi
niepozornymi kupkami ziemi kryją się rozległe podziemne labirynty
korytarzy. Rozchodzą się od nich wydeptane przez mrówki
ścieżki, którymi owady wędrują w poszukiwaniu pokarmu.
W glebie trawników żyją liczne dżdżownice. Drążą one swe
tunele płytko pod powierzchnią, zjadając trawkę oraz szczątki
materii organicznej. Ich odchody przypominają małe czekoladowe
granulki. Działalność dżdżownic przynosi korzyść wszystkim
roślinom, ponieważ ryjąc w glebie i przepuszczając ją przez
swe przewody pokarmowe, rozluźniają jej strukturę, ułatwiając
dostęp powietrza i wody do korzeni. Wynoszą też ku powierzchni
niezbędne roślinom substancje mineralne, które wraz z wodą
wsiąkły w głąb gleby. W glebie starego trawnika można czasem
znaleźć kamyki, które zatonęły w miękkiej, spulchnionej przez
dżdżownice ziemi.
Wieczorem nad trawnikiem latają małe, podobne do duszków
ćmy, odbywające swój lot godowy. Wiosną spotkać też można
chrabąszcze majowe, które buczą wśród drzew, jak zabłąkane
samoloty. Również i ptaki przepadają za trawnikami, ponieważ
na ich równo przystrzyżonej powierzchni z łatwością znajdują
pożywienie. Zwykle można tam spotkać drozdy i kosy, szpaki
i pliszki.
Przedstawiłem tę lepszą stronę koszonego medalu, by nie pognębić
całkowicie zwolenników zielonego szaleństwa.

Pozdrawia z przyrodą na ty boletus

2. Data: 2004-11-15 18:33:31

Temat: Re: Trawnik
Od: "Dirko" <d...@5...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:cnarqp$ifq$1@atlantis.news.tpi.pl boletus
<b...@o...pl> napisał(a):
> Spójrzmy uważnie na nasz trawnik lub inne miejsce
> porośnięta trawą. Gdybyśmy zwinęli - niczym dywan -
> któryś z trawników, ujrzelibyśmy, jak bogate jest życie
> pod jego powierzchnią.

Hejka. W tym miejscu, skoro w tekście nie ma wzmianki o kretach,
należałoby trawnik rozwinąć z powrotem. ;-)

> [...]
> na ich równo przystrzyżonej powierzchni z łatwością znajdują
> pożywienie. Zwykle można tam spotkać drozdy i kosy, szpaki

A żaby? Wystarczy odrobina deszczu albo zraszacz, żeby żaby zaczęły
skakać po trawniku. :-)

> Przedstawiłem tę lepszą stronę koszonego medalu, by nie pognębić
> całkowicie zwolenników zielonego szaleństwa.

Trawnik ma tylko dobre strony. :-)
Pozdrawiam perseweracyjnie Ja...cki

3. Data: 2004-11-16 00:09:58

Od: "Moon" <l...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

boletus wrote:
> [...]
> traw żywią się larwy komarnic. Owady te, po przepoczwarczeniu,
> wylatują na powierzchnię i wieczorami tańczą swój godowy taniec.

właśnie mi przypomniałeś.
czas skupować "Raid", na wiosnę.

moon

Apeluję o ciepełko:)