Re: Trzy bramki ... Dlaczego ?

From: "Maciej Woźniak" <m...@w...pl>
Newsgroups: pl.sci.filozofia,pl.sci.psychologia
Subject: Re: Trzy bramki ... Dlaczego ?
Date: Sun, 15 Apr 2007 08:39:29 +0200

news:evr75s.8tk.1@poczta.onet.pl...

> Co mam udowodnić? Przecież tu nie jest mowa o jakimś
> wyimaginowanym teleturnieju! Mowa jest o teleturnieju
> który dział się w rzeczywistości i był bardzo popularny
> w latach 1963-1977. Teleturniej nazywał się tak:
> "Let's Make a Deal" a jego prowadzący nazywał się
> właśnie Monty Hall. I stąd nazwa "problem montiego halla".
> Poczytać sobie o nim możesz w wikipedii:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Let%27s_Make_a_Deal

Poczytałem. I pamiętam polską wersję, choć nie pamiętam
tytułu. Nie. Teleturniej, o którym mowa, wyglądał inaczej.
Nie mówimy o rzeczywistym teleturnieju. Mówimy o
wyimaginowanym. Może Ci się zdawać, że różnice są
nieistotne; teoretykom zawsze się zdaje, że to, co
pomijają, jest zupełnie nieistotne. A ja dobrze
pamiętam, że czasami samochód się pokazywał
właśnie w tej bramce, którą prowadzący odsłaniał.
Zdaje mi się, że prowadzący odsłaniał zawsze
pierwszą z brzegu, ale za to nie ręczę.

Nie mówimy o realnym teleturnieju, toteż ponawiam
pytanie. Czy uważasz, że teleturniej zrobiony WEDŁUG
TWOICH ZAŁOŻEŃ będzie ciekawy?

> Treść zadania jest esencją matematyczną wyjętą
> z kontekstu teleturnieju... Poczytaj z linku wyżej.

Bardzo słusznie. Treść zadania jest uproszczonym,
teoretycznym modelem. Bardzo uproszczonym,
rażąco uproszczonym, bezsensownie uproszczonym.
Gdzieś w tych uproszczeniach wcięło realny problem.
Co zostało, nie ma sensu ani praktycznie, ani
teoretycznie.