Re: Typ monitora a zdrowie

From: "Marcin 'Cooler' Kuliński" <m...@p...gazeta.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Typ monitora a zdrowie
Date: Sat, 16 Nov 2002 13:31:43 +0100

Użytkownik "Roman" <r...@r...com> napisał w wiadomości
news:ar5b1b$pqh$1@news2.tpi.pl...
> Mam pytanie z zakresu ergonomii. Jestem programista i spedzam przy
> komputerze minimum 8 godzin dziennie. Pracuje w rozdzielczosci 1024x768.
> Chcialbym kupic nowy monitor i zastanawim sie, czy lepszy dla zdrowia
> bedzie:
>
> 15-calowy monitor LCD, ktory jak wiadomo nie wydziela zadnego
promieniowania
> i chyba az tak nie meczy oczu,

Wszystko zalezy od charakteru Twojej pracy. Panele lcd maja te przykra
wlasciwosc, ze ich szybkosc czasu reakcji na zmiany w obrazie rzadko
przekracza 30 Hz, przez co zauwazalne jest wyrazne smuzenie przy szybkich
zmianach na ekranie. Szczegolnie dokuczliwe i meczace jest to w przypadku
obrazu kontrastowego, np. biale tlo i czarny tekst (praca z
edytorem/procesorem tekstu). Nie nalezy jednak mylic tego zjawiska z
czestotliwoscia odswiezania monitorow crt - obraz "w spoczynku" jest na
panelu doskonale stabilny i nie podlega procesowi odswiezania.

> czy
> 19-calowy, typowy monitor kineskopowy (CRT), na ktorym tekst bedzie
wyraznie
> wiekszy, a wiec latwiejszy do odczytania.

Za cene przecietnego lcd 15 cali (1500 do 2000 zl) powinienes kupic
doskonalej jakosci crt 17", ktory bedzie dawal ostry obraz w 1024x768 przy
sensownym odswiezaniu, np. 100 Hz (bez przeplotu oczywiscie...). Wazne jest
jedynie sprawdzenie konkretnego egzemplarza przed zakupem, gdyz zdazaja sie
niestety drastyczne roznice w jakosci obrazu w obrebie jednego modelu :/ 19
cali to juz chyba troche overkill dla tej rozdzielczosci, ale w sumie czemu
nie? Wieksze rozmiary nadaja sie jedynie do zadan specjalnych, gdzie
parametrem krytycznym jest powierzchnia ekranowa - ze wzgledu na katowe
rozmiary obszaru ostrego widzenia czlowiek nie jest w stanie kontrolowac w
danej chwili calej zawartosci ekranu. To troche tak, jakbys usiadl przy
"pietnastce" w odleglosci 20 cm. Poza tym istnieje pewna graniczna wielkosc
rozmiaru czcionek (rowniez ekranowych), powyzej ktorej tekst jest do
odczytania trudniejszy - maleje szybkosc rozpoznawania znakow i wyrazow.

Pozdrawiam,
Cooler