Uciążliwy ból głowy

11. Data: 2009-01-05 19:37:16

Temat: Re: Uciążliwy ból głowy
Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 5 Jan 2009 19:32:26 +0100, agusia wrote:

> Mój lekarz rodzinny też tak twierdził a jak zobaczył wynik to szybko zmienił
> zdanie [...]

Słowo klucz brzmi "niektórych".
A o prof. Prusińskim proponuję poczytać, a na początek sprawdzić sobie
ile książek i publikacji w indeksowanych czasopismach - zwłaszcza na
temat bólów głowy - opublikował.

> Dla większości moich znajomych i dla mnie też , pierwszą oznaką
> przychodzącego rzutu jest okropny ból głowy, którego nie łagodzą żadne
> dostępne bez recepty preparaty.

Cóż - ból głowy w przebiegu stwardnienia rozsianego jak najbardziej
zdarza się (można dywagować na temat tego skąd może się taki brać w
rzucie, ale nie o to tu chodzi), acz opisuje się go jako objaw niezbyt
częsty. Natomiast biorąc pod uwagę dostępne mi dane nie jest to na pewno
objaw typowy dla początku choroby - przynajmniej w typowych przypadkach.

m.
--
Marek Bieniek (mbieniek na epic kropa pl)
Na newsach jestem prywatnie i wyrażam tu swoje prywatne opinie.

12. Data: 2009-01-05 20:01:16

Od: "Dr.Endriu" <n...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> zdarza się (można dywagować na temat tego skąd może się taki brać w
> rzucie, ale nie o to tu chodzi), acz opisuje się go jako objaw niezbyt

Tak dla ciekawostki opowiem jeszce jedną wg mnie ciekawą historię, która
miałą miejce dosyć niedawno, a która dosyć mocno nawiązuje do dyskusji.

Otóż bliska mi osoba (65 lat) która przechodziła m.i.n dosyć poważne kłopoty
sercem, od kąd zaczęła brać tabletki na serce (cały zestaw między innymi
Acard), zaczeła się skarżyć na częsty i nawet silne bóle głowy (które nigdy
wcześniej jak okiem sięgnąć nie miały u niej miejsca).

Ból pojawiał się cyklicznie przez około jakiś rok, aż do czasu gdy w/w osoba
doznała (dosyć ciężkiego) urazu głowy na wskutek wypadku (stłuczenie głowy).
Gdy przewiezioną w/w osobe na rezonans (albo tomografię dokładnie nie wiem)
oprócz stłuczenia krwotocznego mózgu (które było w 100% skutkiem wypadku )
zdiagnozowano równiez całkowicie nie związanego z upadkiem .... włókniaka na
mózgu.

Gdyby osoba ta nie doznała wypadku, zapewne o włókniaku który zapewne
towarzyszył jej zapewne już od jakiegoś czasu (czasami nie wiadomo czy od
młodości) nigdy by się nie dowiedziała .....

Nie wiadomo też na 100 % czy w/w ból głowy pochodził akurat od tegoż
włokniaka, niemniej jednak ......

Dr.Endriu

13. Data: 2009-01-06 20:31:30

Od: "agusia" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> zdarza się (można dywagować na temat tego skąd może się taki brać w
> rzucie, ale nie o to tu chodzi), acz opisuje się go jako objaw niezbyt
Odkąd choruję poznałam bardzo wielu chorujących na SM i dla wszystkich
normalne jest rzut = 100% ból głowy + coś jeszcze (inne objawy
neurologiczne)

>Natomiast biorąc pod uwagę dostępne mi dane nie jest to na pewno
> objaw typowy dla początku choroby - przynajmniej w typowych przypadkach.

A skąd lekarz wie że ma doczynienia z typowym przypadkiem albo nie typowym?
Pacjent ma to gdzieś wypisane?

14. Data: 2009-01-06 20:54:02

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 6 Jan 2009 21:31:30 +0100, agusia wrote:

> Odkąd choruję poznałam bardzo wielu chorujących na SM i dla wszystkich
> normalne jest rzut = 100% ból głowy + coś jeszcze (inne objawy
> neurologiczne)

Właśnie te inne objawy neurologiczne stanowią o rzucie SM, bo definiuje
się go jako pojawienie się nowych deficytów lub nasilenie się starych
(przy wykluczeniu fenomenu Uthoffa, przy odpowiednio długim okresie
stabilizacji klinicznej wcześniej etc.)
Nie neguję Twoich obserwacji, może Ty tak masz, może Twoi znajomi tez,
ale bardziej ufam np. Merrittowi, czy dowolnemu innemu podręcznikowi
neurologii, niż Tobie. Twój punkt widzenia jest specyficzny, bo wynika z
Twojej choroby, która zmieniła Twoją percepcję wielu rzeczy; podobnie
mój punkt widzenia jest specyficzny, bo musiałem swego czasu nauczyć się
kilku podręczników neurologii.

Po co się przekomarzam? Po to, żeby z całą mocą podkreślić, że w razie
pojawienia się bólu głowy SM jest jedna z ostanich rzeczy, o jakich
należy myśleć.

> A skąd lekarz wie że ma doczynienia z typowym przypadkiem albo nie typowym?
> Pacjent ma to gdzieś wypisane?

Nietypowe przypadki są nietypowe i wtedy z reguły rozpoznanie SM stawia
się w toku diagnostyki tego, na co ten przypadek "wyglądał" -p na
przykład guza mózgu.

m.

15. Data: 2009-01-07 18:43:17

Od: "agusia" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nietypowe przypadki są nietypowe i wtedy z reguły rozpoznanie SM stawia
> się w toku diagnostyki tego, na co ten przypadek "wyglądał" -p na
> przykład guza mózgu.

No fakt lepiej usłyszeć SM niż zanik móżdżka

Pozdrawiam
Aga

Dentysta - środki
Poduszka magnetyczna