WINOROŚL

1. Data: 2003-11-26 12:20:44

Temat: WINOROŚL
Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Rodzaj Vitis(winorośl) obejmuje ponad 50 trudnych
do rozróżnienia gatunków, z których wszystkie mają
swój naturalny obszar rozprzestrzenienia na półkuli
północnej. Większość gatunków rośnie w Ameryce Płn.,
mniej występuje w Azji, przede wszystkim w Chinach.
Tylko winorośl właściwa(Vitis vinifera) ma swoją
ojczyznę w zachowanych reliktowo lasach liściastych
na obszarach wschodnich krajów śródziemnomorskich
i Azji Południowo-Zachodniej. Poprzez ciepłolubne łęgi
znad Renu i Dunaju roślina dociera do Europy Środkowej.
Gatunki z rodzaju Vitis mają zielone latem, rzadko tylko
wiecznie zielone ulistnienie i pną się za pomocą naprzeciwległych
liściom, rozgałęzionych lub nierozgałęzionych wąsów.
Ze starszych pędów taśmowato złuszcza się kora; cecha ta
jest wraz z budową wąsów uwzględniana przy wewnętrznym
podziale rodzaju. Liście są albo proste, wcięte, ząbkowane,
albo rzadziej pierzaste. Kwiaty gatunków dzikich funkcjonują
zazwyczaj dwupiennie, podczas gdy większość gatunków
uprawianej winorośli ma kwiaty obupłciowe.
Wyłącznie żeńskie kwiaty zaobserwowano dotąd tylko
u nielicznych odmian. Osadzone są w naprzeciwległych liściom
wiechach, których oś jest często przedłużona w wąs.
Pięć płatków zrasta się szczytami i jest w trakcie kwitnienia
bocznie zepchnięta przez pręciki albo odpada jako pięciozębna
czapeczka. Soczysta jagoda o miękkim miąższu dzieli się na dwie
komory i zawiera 2-4 pestkowatych nasion o kształcie
drobnej spłaszczonej gruszki. Cdn.

Pozdrawia boletus

2. Data: 2003-11-26 12:44:45

Temat: Re: WINOROŚL
Od: "Agent 0700" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Rodzaj Vitis(winorośl)

I co?

Jacek

3. Data: 2003-11-26 13:38:48

Od: "Jerzy Nowak" <w...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Agent 0700 <k...@w...pl> napisał(a):

> I co?

Cicho, przecież napisał, że cdn.
:-)))
pozdr. Jerzy

4. Data: 2003-11-26 15:42:14

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Winorośl właściwa (Vitis vinifera) tworzy zdrewniałe
pędy, których długość może osiągnąć 10-20 m;
egzemplarz, który w 1768 roku został zasadzony
w cieplarni pod Londynem i dostarczał owoców
dla dworu angielskiego, miał osiągnąć ponoć dł. 45 m.
Łodyga winorośli jest kształtowana w sposób sympodialny,
rozwija nowe gałązki dwojakiego rodzaju: długo- i krótkopędy.
Na pędach długich zakładających się parami u nasad liści
dolnych tworzy się do 40 liści krzyżowo-naprzemianległych,
z których pachwin wyrasta pęd krótki. Tworzy 3-5 liści
i zaczyna formować wąsy. Na kwitnących długopędach
zamiast wąsów powstają kwiatostany. Wąsy są dwuramienne;
w miejscu rozwidlenia po stronie zwróconej do podstawy
pędu znajduje się łuskowaty listek będący elementem
wspierającym dolnego, dłuższego ramienia wąsa. W trakcie
formowania krzewów na plantacjach ważną rzeczą
jest zachowanie relacji między masą krótko- i długopędów;
te ostatnie dadzą początek łodygom owocującym
w następnym roku.
Cztero-, pięcioklapowe liście są okrągło-sercowate,
przy czym grubo ząbkowane klapy często zachodzą na siebie,
ogonki mogą osiągnąć dł. do 10 cm.
Żółtawozielone, wspaniale pachnące kwiaty, o których
Pliniusz mawiał, iż zapachu ich nie przewyższa żaden aromat
świata, są zebrane w wiechy.
Owocami mogą być okrągłe albo podłużne jagody
w kolorach od zielonego do ciemnoniebieskiego
i o dość zróżnicowanej wielkości. Cdn.

Pozdrawia boletus

5. Data: 2003-11-26 16:45:42

Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

"boletus" <b...@o...pl> wrote in message

> Żółtawozielone, wspaniale pachnące kwiaty, o których
> Pliniusz mawiał, iż zapachu ich nie przewyższa żaden aromat
> świata, są zebrane w wiechy.

Tobie (albo Pliniuszowi) chyba coś się pomyliło z tym zapachem:-)

Pozdrawiam, Basia.

6. Data: 2003-11-26 21:03:14

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Rozróznia się następujące podgatunki:

subsp. sylvestris, którego obszar rozprzestrzeniania
rozciąga się przez Europę Środkową i Południową,
zachodnią Azję Mniejszą, Palestynę i Afrykę Płn.-Zach.
i który przypuszczalnie jest formą macierzystą pewnych
starszych podgatunków uprawnych;

subsp. caucasica, trudny do odróżnienia od poprzedniego
podgatunek kaukaski, rozprzestrzeniony od płd. Ukrainy
poprzez Azję Mniejszą, Kaukaz, Iran, Turkiestan
aż po Kaszmir, od niego pochodzi prawdopodobnie
większość form uprawnych;

subsp. vinifera, obejmujący wszystkie formy uprawne.
Przypuszczalnie ponad 5000 odmian uprawnych,
których usystematyzowaniem i charakteryzowaniem
wg kryteriów morfologicznych i fizjologicznych
zajmuje się osobny dział nauki, ampelografia.

O uprawie winorośli zaświadczają już obrazowe
przedstawienia starożytnych Egipcjan.
Winorośl obok zbóż należy do najstarszych roślin
pozostających w służbie człowieka.
Jej owoce zjadane są w stanie świeżym, natomiast
wysuszone jagody wykorzystywane w cukiernictwie
i przy wypieku różnych ciast oraz w deserach,
także spożywane na surowo.
Suszone jagody winorośli tworzą kilka asortymentów
handlowych:
1. rodzynki - uzyskiwane z odmian o jasno zabarwionych
owocach;
2. sułtanki - które są nieco mniejsze od rodzynek i pochodzą
od jasnych, pozbawionych pestek owoców;
3.koryntki - wysuszone bezpestkowe i niebieskoczarne
owoce wielkości grochu, produkt specjalnej odmiany
var. apyrena, dawniej uprawianej zwłaszcza w okolicy Koryntu;
4. cybeby - rodzynki duże, suszone bezpośrednio
na roślinie, zawierające pestki.
Największe znaczenie jagody winorośli mają dla produkcji
wina, wina musującego, bezalkoholowego soku z winogron
i octu winnego.
Zasada wyrobu wina......

O tym w następnym odcinku.

Pozdrawia boletus

7. Data: 2003-11-27 10:11:43

Temat: Sułtanki
Od: "Paweł L." <l...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Przypomniało mi się jak latem, przez około miesiąc można było kupić w
sąsiednich delikatesach sułtanki z Turcji.
Nikt tego nie kupował, bo były pewnie za małe, niewiele większe od
porzeczek. Ja raz kupiłem za namową ekspedientki.
Ludzie, poezja........ .
Tak niesamowicie słodkie, lekko kwaśne, oczywiście beznasienne i jedyne
3,99zł/kg. Nie wiem ile tego zjedliśmy w sumie ,ale najmniej 30 kilo.
Szkoda, że u nas nie można.
Paweł L.

8. Data: 2003-11-27 10:35:53

Temat: Odp: Sułtanki
Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Paweł L. <l...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:bq4imh$2aq$...@n...news.tpi.pl...
> [...]
> Tak niesamowicie słodkie, lekko kwaśne, oczywiście beznasienne i jedyne
> 3,99zł/kg. Nie wiem ile tego zjedliśmy w sumie ,ale najmniej 30 kilo.

A kto Ci powiedział, że nie można????????? :-)))))))))
Pozdrawiam ;-)
Janusz

9. Data: 2003-11-27 10:42:28

Temat: Re: Sułtanki
Od: "Paweł L." <l...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Interesuje mnie wyłącznie uprawa w gruncie, zimne podkarpacie. Czy to
odmiana Thompson seedles ?
Jak można?
Paweł L.

10. Data: 2003-11-27 11:41:52

Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Paweł L. <l...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:bq4ke0$7n4$...@a...news.tpi.pl...
> Interesuje mnie wyłącznie uprawa w gruncie, zimne podkarpacie.

Podkarpacie zimne? Jest relatywnie ciepłe. :-)))

Czy to > odmiana Thompson seedles ?

Oryginalne sułtanki robione są z odmiany Sultanina=Thompson Seedless
U nas niestety tylko w ogrzewanej szklarni (mrozoodporność ok -16C, SAT
2750 )

> Jak można?

Ale można przeciez bardzo zbliżone albo i lepsze robić z innych odmian
beznasiennych. Choćby Lakemont, Interlaken Seedless, Einset Seedless,
Reliance, Canadice itp.
Nie zżerać wcześniej, dać im porządnie dojrzeć ( by zgromadzily możliwie
dużo cukrów) , wysuszyć... i mieć do pogryzania w długie zimowe wieczory !
:-)))
Pozdrawiam :-)
Janusz

karagana