Re: Wąż rozciągliwy elastyczny x-hose

Newsgroups: pl.rec.ogrody
From: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>
Subject: Re: Wąż rozciągliwy elastyczny x-hose
Date: 08 Jun 2020 10:47:49 GMT

Jest Mon, 8 Jun 2020 11:28:31 +0200, Jarosław Sokołowski pisze:
> Sam na wstępie zapytałem o zalety takiego sprzętu. Choć już je poznałem,
> to nadal nie doceniam -- nie wzbudziły one we mnie chęci posiadania.
> Praktyki nie poznam, pozostała mi teoria. Potrafię sobie wyobrazić wąż
> całkiem pozbawiony sztywności. Konstrukcje mieć powinien segmentową
> (kręgowiec), o takiej geometrii przegubu, że niezależnie od kąta zgięcia,
> objętość wewnętrzna pozostanie taka sama. Da się zrobić, choć trywialne
> to nie będzie. Wtedy wewnętrzne ciśnienie nie wytworzy sił prostujących.

Jeżeli dobrze zrozumiałem koncepcję, to muszę przyznać, że nie widziałem
na rynku węża o podobnych właściwościach (ale ekspertem od wężologii
stosowanej nie jestem). Pytanie jednak, czy koszt tej konstrukcji nie
przesunąłby tegoż segmentowego węża do segmentu dóbr luksusowych?

Natomiast słyszałem wiele pozytywnych opinii o wężach strażackich (tych
od sika^H^H^Htrumiennic) używanych w ogrodach po zakończeniu służby.

> W wężu harmonijkowym ciśnienie powoduje wydłużenie, ale też usztywnienie
> (w sensie dążenia do prostolinijnego ułożenia). Czy to zjawisko nie mąci
> w jakimś stopniu przyjemności podlewania?

Jak najbardziej zachodzi tu proces usztywnienia naturalnego. I jest to
jedna z zalet tego węża, gdyż dzięki temu nie przechodzi on w stan
splątany. Tradycyjny wąż mający taką właściwość musi być sztywny
niezależnie od tego czy jest wypełniony cieczą, czy nie. Co za tym idzie
jest dużo cięższy i trudniejszy w zwijaniu. Odpowiadając na pytanie:
moja skromna praktyka wskazuje, iż zjawisko usztywnienia nie umniejsza
przyjemności podlewania, a nawet nieco ją wzmaga...

k.