Re: Wiara tylko dla plebsu.

From: "Chiron" <i...@g...com>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Wiara tylko dla plebsu.
Date: Sat, 7 Sep 2013 20:12:05 +0200
<l03kri$j43$1@node1.news.atman.pl> <l058ll$i6c$1@news.icm.edu.pl>
<l05a2f$9v8$2@node1.news.atman.pl> <l05cda$pvn$1@news.icm.edu.pl>
<l05go2$srb$1@node2.news.atman.pl> <l05j02$v2n$1@node2.news.atman.pl>
<s...@4...net>
<l05rlq$7gs$1@node2.news.atman.pl>
<s7qrlaqwyvpa$.1qr7q04dcwa9t.dlg@40tude.net>
<l0cgs4$gf7$1@node2.news.atman.pl>
<1d6u15glf85xs.10rc8oyxiku28$.dlg@40tude.net>
<l0dep1$k08$1@node1.news.atman.pl> <l0dg7t$khr$4@news.icm.edu.pl>
<79w8le3b1pq0$.1qea9dv3vitqh$.dlg@40tude.net>
<l0fpmh$ccp$1@news.icm.edu.pl>

news:l0fpmh$ccp$1@news.icm.edu.pl...

> Kiedy właśnie Hitler działał w takich wyjątkowych okolicznościach, w
> okresie głębokiego kryzysu gospodarczego w Rzeszy. Owszem, przekonał do
> siebie większość (wykorzystując uprzedzenia tłumu), ale nie wszystkich.
> Byli też tacy, którzy widzieli w nim to, co powinni, czyli
> zakompleksionego, zamkniętego w sobie niemalże paranoika. NB świetny
> serial dokumentalny (3 odcinki) o Hitlerze na TVP2 we wtorki, pierwszy
> odcinek już był.

Tu jeszcze działa jeden czynnik- bardzo ważny: izolacja. "Wyjęty" z
normalnego życia człowiek zostaje otoczony przez ludzi, którzy zgodnie mu
mówią coś, czego nie znał. Zachowują się całkiem inaczej, niż do tej pory
jego otoczenie. Ilu się oprze? Adekwatna wydaje mi się wypowiedź Lema, że
wystarczy tylko metodycznie postępować, a nawet konklawe można doprowadzić
do ludożerstwa

,,Kto rządzi przeszłością, w tego rękach jest przyszłość; kto rządzi
teraźniejszością, w tego rękach jest przeszłość."
G. Orwell

Chiron