| « poprzedni wątek | następny wątek » |
11. Data: 2009-10-08 09:34:44
Temat: Re: Pięć Mądrości"Yelo vel Redart" <r...@c...op.pl>
news:haicd7$1lp$1@news.onet.pl...
> "Robakks" <R...@g...pl>
> news:ha872b$kk2$1@inews.gazeta.pl...
>> [...]
> Opowiem cosik jeszcze.
> Zgodnie z tym, co mówią Twórcy takiego 'modelu mądrości'
> pierwsza mądrość ma związek z 'szerokością spojrzenia'
> na wszelkie zjawiska. Jest pewną podstawą dla pozostałych
> mądrości, zawiera aspekt przestrzeni. Natomiast 'rozpoznawanie
> różnicy' - niezaleznie od tego, czy dotyczy ona zjawisk 'zewnętrznych',
> czy 'wewnętrznych', dotyczących własnego 'ja' - to mądrość
> rozróżniająca.
> Na kwestię podziału na podmiot i przedmiot, tego, kto postrzega
> i tego, co jest postrzegane - rzuca nieco światła definicja mądrości
> podobnej zwierciadłu. Mówi ona, że umysł, czyli podmiot - jest
> jak lustro - potrafi wszystko zobaczyć, odbić a pozostaje przy tym
> nienaruszony, bez rysy, nie oceniajacy obrazów. Lustro nie odrzuca
> tego, co się w nim odbija. I tak, jak mówisz - jest to istotna cecha
> 'nauczyciela' - o czym niżej.
> Mówi się, że umysł odbija nawet narodziny i śmierć, pozostając
> nienaruszonym.
>
> Twórcy tej koncepcji wiążą z pięcioma mądrościami pięć trucizn/zaciemnień
> i w ten sposób podpowiadają, jak rozpoznać swoje ograniczenia
> i przeszkody w rozwijaniu mądrości.
>
> Można też spotkać klasyfkację tych mądrości na trzy grupy:
> Mądrość wszechprzenikajaca daje przestrzeń, podstawę do manifestowania
> się pozostałych mądrości. Mądrość ta daje człowiekowi mądremu głębię
> spojrzenia i spokój - że rzeczy są na właściwych miejscach.
>
> Mądrość rozróżniająca i mądrość równości powodują, że człowiek
> mądry odczuwa wewnętrzną radość, błogość - czerpie satysfakcję
> z rzeczywistości niezależnie od tego, co ona przynosi.
>
> Mądrość podobna zwierciadłu i mądrość doświadczenia dają
> człowiekowi mądremu środki do tego, by dzielić się mądrością
> z innymi. Dzięki mądrości podobnej zwierciadłu nie odrzuca
> uczniów ani ich nie faworyzuje - dzięki temu dociera do wielu
> istot bez odwoływania się do chorej ambicji i skłonności
> do porównywania się - uczniowie pozostają skupieni na
> włąsnej indywidualnej, niepowtarzalnej kondycji, nie na
> zewnętrznych pozorach. Mądrość doświadczenia zaś
> daje mądremu człowiekowi głębokie zrozumienie ograniczeń
> i potencjałów wynikajacych ze zmysłów, intelektu itp. cech
> fizycznego ciała - dzięki czemu potrafi docierać do istot
> pomimo swoich i ich ograniczeń.
OK. :-)
Na wstępie zacytuję Ducha:
|| Mam wrazenie ze stajemy spoleczenstwem Teoretycznej Madrosci,
|| z ogromna wiedza teoretyczna,
|| a w praktyce nie potrafimy zdzialac nic.
|| Co wiecej - teoretyzowanie jest zaslona dla naszej nieudolnosc!
|| Duch
Teraz zacytuję swoje tłumaczenie:
|| tłumaczenie:
|| Człowiek mądry rozpoznaje różnicę pomiędzy tym na co patrzy
|| a tym co postrzega - treść i forma, substancja i kształt (1).
|| Postrzeganym obiektom, rzeczom i relacjom nadaje unikatowe
|| nazwy rozróżniające, poznaje ich cechy i właściwości (2).
|| Odbiera sygnały od innych ludzi i stwierdza: sam mogę niewiele
|| - wspólnie możemy więcej (3)
|| Uczy się więc od innych co dobre i co złe sam będąc także
|| nauczycielem. (4)
|| Swoją wiedzę, którą posiadł wykorzystuje praktycznie (5)
|| Wszystko to jest możliwe gdy jest przytomny i świadomy.
|| Mądrość jest w nas. (0)
||
|| Edward Robak* z Nowej Huty
a teraz zapytam:
Czy wykazywanie różnicy pomiędzy teorią a praktyką - jest mądrością?
pozdrawiam, :-)
Edward Robak* z Nowej Huty
~>°<~
miłośnik mądrości
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
Zobacz także
12. Data: 2009-10-08 09:56:44
Temat: Re: Pięć Mądrości
Użytkownik "Robakks" <R...@g...pl> napisał w wiadomości
news:hakbnm$h23$1@inews.gazeta.pl...
> Czy wykazywanie różnicy pomiędzy teorią a praktyką - jest mądrością?
> pozdrawiam, :-)
> Edward Robak* z Nowej Huty
> ~>°<~
> miłośnik mądrości
Wykazywanie - nie jestem pewien ...
Ale rozumienie - chyba tak ;)))
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
| « poprzedni wątek | następny wątek » |