Wycięcie drzewa

1. Data: 2010-10-31 07:51:43

Temat: Wycięcie drzewa
Od: "Andrzej Ćwikliński" <a...@u...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!
Na moim ogródku jest jesion - samosiejka.
Jakie są wymogi, aby bez zezwolenia wyciąć takie drzewo?
Pozdrawiam
Andrzej Ćwikliński

2. Data: 2010-10-31 18:34:05

Temat: Re: Wycięcie drzewa
Od: "katz" <małpa@malpa.pl> szukaj wiadomości tego autora

Na stronie sejmu, ustawa o ochronie przyrody, zajrzyj pod "Tekst
ujednolicony" i wyszukaj art.83
Generalnie jeśli młodsze niż 10 lat - można ciąć!
A poza mnóstwo aktów prawnych na ten temat:
http://isap.sejm.gov.pl/KeyWordServlet?viewName=thas
O&passName=ochrona%20przyrody

pozdrawiam

3. Data: 2010-10-31 18:35:40

Od: "katz" <małpa@malpa.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zapomniałem o linku
0880

4. Data: 2010-11-02 06:39:12

Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-10-31 08:51, Andrzej Ćwikliński pisze:
> Witam!
> Na moim ogródku jest jesion - samosiejka.
> Jakie są wymogi, aby bez zezwolenia wyciąć takie drzewo?

Ciekawie zadane pytanie.
Aby wyciąć jesion bez zezwolenia, musi on być owocowy ;-)

________MAT_______

5. Data: 2010-11-02 13:41:09

Od: "Adam" <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Andrzej Ćwikliński" napisał
> Witam!
> Na moim ogródku jest jesion - samosiejka.
> Jakie są wymogi, aby bez zezwolenia wyciąć takie drzewo?

A jesteś pewien, że gmina nie da Ci pozwolenia? Może warto wziąć i mieć
spokój.
Adam

6. Data: 2010-11-02 14:31:03

Od: "skryba ogrodowy" <s...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Adam" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
> Użytkownik "Andrzej Ćwikliński" napisał
>
> A jesteś pewien, że gmina nie da Ci pozwolenia? Może warto wziąć i mieć
> spokój.

Jeśli to samosiejka, to jest młode drzewko. Wyrwij, spal i po kłopocie

Pozdrawiam zwyczajnie
skryba

7. Data: 2010-11-03 19:50:31

Temat: Re: Wycięcie drzewa- pytanie zblizone
Od: "marek" <...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam przyłącze się

Moi rodzice na 600 metrowej działce nasadzili dookoła domu z setkę drzew
Jest fajnie dopuki drzewa są młode

jakie są praktyczne możliwości przerzedzenia tego lasu gdy się zrobi dżungla
?
Czy jest problem z wycieciem np brzozy jeśli obok rośnie coś
szlachetniejszego ?

pzdr

8. Data: 2010-11-04 19:17:00

Od: "Andrzej Ćwikliński" <a...@u...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> ujednolicony" i wyszukaj art.83
> Generalnie jeśli młodsze niż 10 lat - można ciąć!
> A poza mnóstwo aktów prawnych na ten temat:

Serdeczne dzięki KATZOWI , ale im więcej danych tym więcej wątpliwości.
Czytając ustawy dowiaduję się,że wycięcie drzewka o obwodzie 20 cm to kara ok
200 PLN ,a dodatkowa kara za różne rodzaje drzew.
Chyba jednak trzeba się udać do gminy do wydziału ochrony środowiska.

9. Data: 2010-11-05 16:23:03

Od: Jan <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-11-04 20:17, Andrzej Ćwikliński pisze:
> ,że wycięcie drzewka o obwodzie 20 cm to kara ok
> 200 PLN ,a dodatkowa kara za różne rodzaje drzew.
====================
Kary naliczane są za wycięcie drzewa objetego Ustawą. Drzewo do 10lat
tym rygorom nie podlega. Jest jednak pewien kłopot. Jesli inspektor z UG
(na skutek własnej inwencji lub donosu) zacznie Cię prześladować, to Ty
musisz udowodnić, że drzewo nie miało 10 lat. W przypadku jesionu jest
to łatwe, bo wytwarza on pierścienie przyrostów rocznych i łatwo
policzyć jego wiek. Olsza, brzosa, topola takich pierscini nie tworzy
(lub tworzy bardzo mało czytelne) i wtedy jest klops. Z powyższego
wynika, że bezpieczniej jest iść do Gminy i uzyskać zezwolenie na
wycinkę (musisz podać obwód pnia na wysokości 1 m). Przyjedzie pani
inspektor (najczęściej jest to pani), wypijecie kawę albo i nalewkę i...
:) zezwoli...
--
Pozdrowienia
Jan

10. Data: 2010-11-05 16:45:40

Od: Jan <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-11-03 20:50, marek pisze:
> jakie są praktyczne możliwości przerzedzenia tego lasu gdy się zrobi
> dżungla ?
> Czy jest problem z wycieciem np brzozy jeśli obok rośnie coś
> szlachetniejszego ?
==============================
Ustawa o Ochronie Przyrody to najgłupszy akt od czasów Jagiellonów.
- Jeśli Twoje drzewka (i krzewy!) mają ponad 10 lat, to musisz uzyskać
zezwolenie Gminy. Jest to kretyństwo do kwadratu: 10-letni dąb ma 3 cm
średnicy i możesz wykopać go szpadlem bez pozostawiania śladów "zbrodni".
- 10-cio letnia brzoza ma (u mnie) 20 cm i muszę uzyskiwać te idiotyczne
zezwolenia. Na szczęście p. insp. to brunetka przy kości, wielce
sympatyczna. Jest ekonomistką i nie odróżnia wierzby od jałowca...
- Krzewy też podlegają "ochronie" i - teoretycznie - powinieneś uzyskać
zgodę na ich usunięcie.
Na ogół nie ma problemów (poza stratą czasu) z uzyskaniem zgody.
Jak się wczytasz w ustawę to są tam jeszcze lepsze numery. Np. jeśli UG
stwierdzi, że wyciąłeś drzewo podlegające ochronie, to może ocenić jego
średnicę (a właściwie obwód, który jest podstawą do naliczenia kary) m.
in. na podstawie... zeznań sąsiadów...
Kary nalicza się z każdy cm obwodu, ale Ustawa nie podaje sposobu
pomiaru (rodzaj taśmy np.) Jednocześnie, jeśli kupujesz drewno, to przy
pomiarze obowiązują ścisłe normy.
Pisałem w tej sprawie do Pali... (szefa komisji Przyjazne Państwo).
Proponowałem, żeby kryterium wieku zastapić średnicą drzewa na wysokości
1 m (dla rożnych grup gatunków granica byłaby różna - w zależności od
szybkości wzrostu). Oczywiście pomiar tej średnicy musiałby odbywać się
w oparciu o istniejące normy. Np. ochronie podlegałyby gat.
szybkorosnące (olcha) od np. 30 cm. Gatunki pionierskie - nie
podlegałyby ochronie poza drzewami uznanymi za pomnik przyrody (brzoza,
topola). Ale oczywiście olał takie uwagi.
Aha, zapomniałem dodać, że jestem leśnikiem... i lektura Ustawy
przyprawia mnie o groźne dla zdrowia ataki śmiechu.
--
Pozdrowienia
Jan

jesienne grabienie lisci
Kosiarka Honda z napędem hydrostatycznym
Fotozagadka - wasza oko-pomoc
jak sie zachowa trawa
ciekawe fasolki...