Wyroki sadu najwyzszego

1. Data: 2004-11-25 21:00:04

Temat: Wyroki sadu najwyzszego
Od: "maciej" <f_r_e_n_z@o_2.p_l> szukaj wiadomości tego autora

Pogooglałem trochę, ale albo źle pytam, albo trudno o odpowiedzi. Gdzie mogę
znaleźć wyroki w.w. (lub zwykłego) sądu dotyczące nauczycieli i ich
domniemanych niedopatrzeń podczas opieki nad uczniami (i takie, gdzie
nauczyciela uniewinniono i ewentualnie takie, gdzie nauczyciela uznano
winnym). Hipotetycznie dla jasności: uczeń złamał rękę, lub uczeń wypił
alkohol, lub uczeń pobił innego ucznia, ..., a nauczycielowi zarzucono brak
właściwej opieki.

maciej

2. Data: 2004-11-25 22:09:53

Temat: Re: Wyroki sadu najwyzszego
Od: "Roman G." <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

maciej <f_r_e_n_z@o_2.p_l> napisał(a):

> uczeń złamał rękę, lub uczeń wypił alkohol, lub uczeń pobił innego
> ucznia, ..., a nauczycielowi zarzucono brak właściwej opieki.

Ja ci pomogę. Musisz jednak opisać dokładniej wszystkie okoliczności sprawy.

RG

3. Data: 2004-11-26 13:17:29

Od: "maciej" <f_r_e_n_z@o_2.p_l> szukaj wiadomości tego autora

Roman G. napisał:

> Ja ci pomogę. Musisz jednak opisać dokładniej wszystkie okoliczności
sprawy.

Nie ma dokładnych okoliczności :-) Ostatnio mocno dyskutujemy jak bardzo
nauczyciel jest odpowiedzialny za czyny ucznia i kiedy opieka sprawowana
jest właściwie, a kiedy nie. Za każdym razem (cokolwiek by się nie stało)
dyrektor obwinia tylko jedną stronę: nauczycieli. Raz dostało się mi za to,
że gdzieś za moimi plecami wypili piwo (te okoliczności opisywałem na
grupie,
może pamiętasz). Teraz na przerwie jeden z uczniów "wsadził" jakiegoś
malucha do kosza na przerwie i oczywiście, gdzie byłi nauczyciel
(dyżurowali, tylko, że nie udało im się być wszędzie równocześnie). No i
chciałbym przytoczyć w kolejnych dyskusjach jakieś solidne argumenty na to,
że prawo jednak nie zawsze czyni odpowiedzialnym nauczyciela za wszystko co
się zdarzy podczas sprawowania przez niego opieki (chyba, że się mylę).

maciej

4. Data: 2004-11-26 18:12:26

Od: "Roman Stachowiak" <r...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "maciej" <f_r_e_n_z@o_2.p_l> napisał w wiadomości

> [...]
> jest właściwie, a kiedy nie. Za każdym razem (cokolwiek by się nie stało)
> dyrektor obwinia tylko jedną stronę: nauczycieli.

Zajrzyj tutaj
http://www.szkola.nowemiasteczko.org/portal3/article
s.php?lng=pl&pg=20

--
RomanS
http://www.gimnazjum.pl/karta Karta rowerowa w szkole

5. Data: 2004-11-26 18:52:14

Od: "Roman G." <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

maciej <f_r_e_n_z@o_2.p_l> napisał(a):

> [...]
> jest właściwie, a kiedy nie. Za każdym razem (cokolwiek by się nie stało)
> dyrektor obwinia tylko jedną stronę: nauczycieli.

Dawno już obiecałem adminom tej grupy osobny artykulik na ten temat i wciąż
nie mam czasu, aby przysiąść i porządnie a zwięźle zebrać to wszystko do
kupy.

> Raz dostało się mi za to, że gdzieś za moimi plecami wypili piwo (te
> okoliczności opisywałem na grupie, może pamiętasz).

Nie pamiętam, ale być może pisałem Ci wtedy, dlaczego opiekuna nie można za
coś takiego obwiniać?

> Teraz na przerwie jeden z uczniów "wsadził" jakiegoś malucha do kosza na
> przerwie i oczywiście, gdzie byli nauczyciele (dyżurowali, tylko, że nie
> udało im się być wszędzie równocześnie).

No właśnie. Dzieci mają swój rozum i opieka nad nimi nie polega na trzymaniu
ich na łańcuchu, trzeba ich także wychowywać do samodzielności,
samodyscypliny, do odpowiedzialności za własne postępowanie, wyciągając w
razie nieposłuszeństwa lub lekkomyślnych czynów pedagogiczne konsekwencje.
Celestyn Freinet pisał: Życia uczy się poprzez życie.

Nauczyciela zawsze można porównać do osoby prowadzącej rodzinny dom dziecka,
bo to też placówka administracyjna i opieka sprawowana w rozumieniu prawa
administracyjnego. Jeżeli za to samo, za identyczny sposób sprawowania
opieki wychowawca w rodzinnym domu dziecka nie ponosiłby winy, może tak
również opiekować się nauczyciel.

Pod względem prawnym między sposobem sprawowania opieki przez nauczyciela na
przerwie, kiedy to nie może on być w każdym miejscu równocześnie,
a "wsadzeniem" malucha do kosza nie ma tzw. normalnego, przeciętnego,
adekwatnego związku przyczynowego - o tym związku szerzej poczytać możesz w
czytelni w "Prawie karnym" prof. Marka z 2000 r. Nauczyciel wykonuje swoje
obowiązki normalnie, a jedynym winnym w świetle prawa jest tu uczeń, który
do kosza wsadzał. Gdyby dorosły stał i się temu bezczynnie przyglądał, wtedy
dopiero byłby winny.

Niektóre orzeczenia sądowe i komentarze do przepisów kc odwołujących się do
przeciętnego związku przyczynowego masz tutaj (konkrety musisz sobie
wyłuskać z morza dygresji):
http://www.vulcan.edu.pl/forum/zpo/thread.php?t=5981
&fs=0&st=0

RG

6. Data: 2004-11-27 19:27:30

Od: "Roman G." <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> http://www.vulcan.edu.pl/forum/zpo/thread.php?t=5981
&fs=0&st=0

Nie wiem, czemu, ale wkleiłem inny link, a wyświetla się inny. I nie działa.
Próbuję jeszcze raz:

7. Data: 2004-11-27 19:30:41

Od: "Roman G." <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie wiem, czemu, ale wkleiłem inny link, a wyświetla się inny. I nie
> działa.

Co za cholera przykleja to "RG" na końcu linku? Wywal!

RG

[wyzsze] 3cia umowa o prace
Warto uczyć Linuksa
powstanie rady szkoły