Re: Zapalenie spojówek spowodowane przez pasożyta Demodex?

From: "andrzej głowacki" <f...@U...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Zapalenie spojówek spowodowane przez pasożyta Demodex?
Date: Fri, 12 Dec 2003 22:06:24 +0100
Sender: f...@p...onet.pl@pc72.bydgoszcz.sdi.tpnet.pl

> Użytkownik "wiaktor" napisał:
>
> witam, i dzięki za odpowiedź. Objawy pojawiły się u mnie ok. 2 tygodnie
temu
> i polegało to na dokuczliwym swędzeniu w okolicy powiek przechodzącym
> czasami w pieczenie oraz łzawienie. [...]

To chyba typowe objawy uczulenia. W załączeniu przesyłam fragment ciekawej
strony. Powinno się przydać ;-).

Pozdrawiam, andrzej

http://www.glowacki.art.pl

--------------------------------

Pasożyt: nużeniec ludzki - Demodex folliculorum

Parazytoza: nużyca = demodekoza Demodecosis

Dane ogólne. Jest robakowaty, białawy lub żółtawy, w tyle zwężony,
w przedniej części ma 4 pary odnóży, sztylecikowe chelicery oraz pedipalpy.
Dorasta do 0,4 mm długości (najczęściej 0,2-0,3 mm) i 45 um grubości.
Pasożytuje w mieszkach włosowych oraz w gruczołach łojowych. Jest
rozpowszechniony na całym świecie. Odżywia się łojem i przesączem osocza
krwi.

Objawy. Na ogół nie wywołuje poważnych objawów chorobowych.
Niekiedy może powodować zapalenie gruczoły łojowego lub mieszka włosowego,
uniemożliwiając wydzielenie łoju. Objawem jest wówczas miejscowa gorączka,
stan zapalny, ból i powstanie ropnia (pryszcz ropny). Wrażliwe osoby
(głównie kobiety) odczuwają lekkie swędzenie skóry w miejscach przebywania
nużeńców zwłaszcza, gdy te aktywnie wnikają w głąb mieszka lub gruczołu
łojowego. Przyczynia się do powstawania wągrów (zaskórników) - comedones.
Odchody nużeńca mogą u niektórych osób wywoływać uczulenie i podrażnienie
ujścia gruczołów łojowych. Sprzyja zakażeniom bakteryjnym, zwłaszcza w
przebiegu trądziku i zapalenia łojotokowego skóry.

Rozpoznanie. Nużeńca można zidentyfikować badaniem mikroskopowym
zaskórników lub całych torebek włosowych umiejętnie wyrwanych pęsetą,
zwłaszcza tych zaropiałych. Na końcówce (tej tkwiącej w skórze, po
wewnętrznej stronie) wągra niekiedy zaobserwować można poruszającego się
nużeńca. Jest trudno widoczny gołym okiem z powodu podobnej barwy pasożyta
do barwy masy rogowo-łojowej wągra.

Epidemiologia i profilaktyka. Częściej występuje u ludzi na wsiach
oraz z łojotokiem (do skóry tłustej łatwiej przywiera kurz). Przenoszony
jest wraz z kurzem, przez kontakt bezpośredni z osobą zarażoną, przez
stosowanie tych samych przyborów kosmetycznych, ręczników i ubrań.
Profilaktyka polega na utrzymywaniu w czystości skóry i ubrań oraz
oczyszczenie skóry z zaskórników za pomocą płynów odkażających i peelingu
enzymatycznego lub ziarnistego.

Leczenie. Miejscowo maść Viosept - tuby 15 g Jelfa (domiphen
bromide, kliochinol, chlorowodorek trypelenaminy) lub Chlorchinaldin - maść
3% tuby 5 g (Chema-Elektromet). Maście wciera się 2-3 razy dz.. Skórę należy
przmywać spirytusem z dodatkiem kamfory, tymolu lub kwasu salicylowego.
Skuteczny jest również preparat Adonis Afrodyta zawierający w składzie
etanolowy roztwór rezorcyny, tymolu i mentolu, który należy użyć przed
nałożeniem wybranej maści.

Ponadto polecamy w leczeniu preparaty z olejkami eterycznymi
dostępne na stronie: http://www2.pwsz.krosno.pl/~henroz/oleum2003.htm

Jeśli nużycy towarzyszy silny łojotok i nieznoszenie tłustych maści
(wazeliny w podłożu) zaleca się Crotamiton Farmapol - płyn 10% (analogiczne
leki to Eurax i Euraxil Novartis - emulsje, kremy 10%) - kilka razy dziennie
miejscowo wcierać.

Źródło:
http://www.parazyt.gower.pl/parazytologia2002.htm
http://www.parazyt.gower.pl/acneexpress2003.htm