Zgon po Diane-35

1. Data: 2004-10-05 19:22:32

Temat: Zgon po Diane-35
Od: d...@v...pl szukaj wiadomości tego autora

Kilka tygodni temu w Szwecji zmarła dziewczyna. Lekarze stwierdzili powikłania
zakrzepowo-zatorowe i powiązali to z pigułką antykoncepcyjną Diane-35, którą
przyjmowała. Wcześniej podobne zdarzenie miało miejsce w Wielkiej Brytanii.

Czy znacie więcej szczegółów tej historii. Interesują mnie linki do prasy
szweckiej i światowej (może niemieckiej) informującej o tym zdarzeniu.

Na jednej z grup dyskusyjnych dostałem następujący link

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,513
964,00.html

interesuje mnie jednak więcej szczegółów tej historii

Z góry dziękuję,

demo

2. Data: 2004-10-06 15:33:37

Temat: Re: Zgon po Diane-35
Od: Piotr Kasztelowicz <p...@r...am.torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

> http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,513
964,00.html

> interesuje mnie jednak więcej szczegółów tej historii

co do tej historii to nie wiem ale przeczytaj informacje
podana przez producenta Diane-35 przeslana dla kanadyjskiego
ministerstwa zdrowia

http://www.hc-sc.gc.ca/hpfb-dgpsa/tpd-dpt/diane-35_d
hpl_e.pdf

P.
--
Piotr Kasztelowicz <P...@r...am.torun.pl>
http://renata.am.torun.pl

3. Data: 2004-10-06 16:37:42

Od: "daśka" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Kilka tygodni temu w Szwecji zmarła dziewczyna. Lekarze stwierdzili
> powikłania
> zakrzepowo-zatorowe i powiązali to z pigułką antykoncepcyjną Diane-35, którą
> przyjmowała.

Nie trzeba szukać daleko - wystarczy poczytać możliwe "Działania niepożądane"
na przykład z ulotki przylekowej czy jakiegokolwiek innego źródła - pozwalam
sobie zacytować poniżej te dotyczące Diane-35:
"Działanie niepożądane: Układ nerwowy: ból głowy, migrena, zawroty głowy,
skurcze w kończynach dolnych, obniżenie nastroju, nerwowość, anoreksja,
zmniejszenie libido, reakcje agresywne. Układ krążenia: nadciśnienie lub
niedociśnienie tętnicze, zakrzepowe zapalenie żył, zakrzepica/zatorowość
płucna, tachykardia, krwiak, zaburzenia naczyniowe-mózgowe. Układ pokarmowy:
dolegliwości żołądkowe, nudności, wymioty, zwiększony apetyt, biegunka. Skóra:
trądzik, wysypka, wyprysk, ostudy, wypadanie włosów, rumień wielopostaciowy,
świąd, nadmierne owłosienie, wirylizacja. Układ rozrodczy i piersi: ból piersi,
nieregularne krwawienia, bolesne miesiączkowanie, powiększenie piersi, torbiel
jajnika, dyspareunia, zapalenie sromu i pochwy, zmiana wydzieliny pochwowej,
skąpe i krótkotrwałe krwawienia z odstawienia, zapalenie sutka, torbiele
piersi, wydzielina z brodawki sutkowej, mięśniaki, zapalenie endometrium. Układ
moczowy: zakażenie dróg moczowych. Układ oddechowy: zapalenie zatok, astma,
zakażenie górnego odcinka dróg oddechowych. Narząd wzroku: nieprawidłowe
widzenie, zapalenie spojówek. Narząd słuchu: zaburzenia słuchu. Ogólne: nagłe
zaczerwienienie twarzy, zmęczenie, ból pleców, kandydoza pochwy lub inne
zakażenia grzybicze, zmiana masy ciała, obrzęk kończyn dolnych, reakcje
nadwrażliwości, objawy grypopodobne. Ciężkie objawy działań niepożądanych:
zaburzenia zakrzepowo-zatorowe naczyń żylnych lub tętniczych, nadciśnienie
tętnicze krwi, nowotwory wątroby; wystąpienie lub nasilenie chorób, których
związek ze stosowaniem doustnych hormonalnych środków antykoncepcyjnych nie
został rozstrzygnięty: choroby Leśniowskiego i Crohna, wrzodziejącego zapalenia
okrężnicy, porfirii, tocznia rumieniowatego układowego, opryszczki ciężarnych,
zespołu hemolityczno-mocznicowego, żółtaczki cholestatycznej, ostudy. U kobiet
przyjmujących hormonalne środki antykoncepcyjne nieznacznie częściej jest
rozpoznawany rak sutka."

Ja już spotkałam się z takimi powikłaniami zakrzepowo-zatorowymi jak zawał
serca u przyjmującej piguki antykoncepcyjne 19 latki (ale najprawdopodobniej
obciążonej rodzinnie podwyższonym ryzykiem i dodatkowo palącej papierosy).
Ona, na szczęście, przeżyła.

Nie ma leków idealnych, niestety...
Pozdrawiam!
daśka

4. Data: 2004-10-06 19:33:19

Od: d...@v...pl szukaj wiadomości tego autora

Dzięki za podpowiedzi.

Ja natomiast grzebiąc się w tym temacie trafiłem na taki link:

http://www.schering.pl/pudelka.php

Widać w Polsce reklamują to jak cukierki, przynajmniej pudełeczko wygląda
słodko. Tylko tyle, że jego wygląd jest nieadekwatny do cytowanych tu linków.
Nie chcę być złośliwy, ale mała czarna trumienka byłaby chyba bardziej na
miejscu...

A tak na marginesie: zdaje się, że to lek refundowany. Tak więc wszysscy
płącimy (i popieramy) podwyższone ryzyko VTE skutkujące udokumentowanymi
przykłądami zgonów... PRZERAŻAJĄCE!

demo

5. Data: 2004-10-06 20:20:05

Od: Vlad <v...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

d...@v...pl wrote:

> A tak na marginesie: zdaje się, że to lek refundowany. Tak więc wszysscy
> płącimy (i popieramy) podwyższone ryzyko VTE skutkujące udokumentowanymi
> przykłądami zgonów... PRZERAŻAJĄCE!

Cieżkie uszkodzenie wątroby mozna zaliczyc po zażyciu paracetamolu na kaca.
Poczytaj sobie o salicylanach i ich związkach z zespolem Reya.
Czy to ,że zdarzają się sporadyczne zgony po lekach , także tych
powszechnie stosowanych , uzasadnia te posty od których włosy się jeżą
na głowach ?
Właściciele Renowek powinni natychmiast przesiąść się na inne wozki bo
we Francji w wyniku awarii elektroniki zablokował sie silnik i gostek
walczył przez godzine z pędzacym 120/godzinę autem ,którego nie dawało
się wyłączyć. Widzisz analogię?

Vlad

6. Data: 2004-10-06 21:23:56

Od: d...@v...pl szukaj wiadomości tego autora

Myślę, że nie do końca się rozumiemy! Oczywiście w zupełności masz rację. Jest
jednak jeszcze inna strona medalu. Pozwól, że Ci ją przedstawię:

Całą sprawa ma związek z MWI (Million Women Study) oraz WHI (World Health
Initiatve), pogoogluj!

Dowcip polega na tym, że te informacje są zatajene przed pacjentami. Nie ma
nic złego w wywlekaniu tych spraw. To prowokuje farmaceutów do poszukiwań
coraz to nowych i lepszych leków (i tu jest pełna analogia z przykładem
motoryzacyjnym, który podałeś).

A wiesz co by Ci odpowiedział dziennikarz w Szwecji?

- POWIEDZ TO RODZICOM TEJ DZIEWCZYNY!

Jak uważnie przejrzysz ten link, to zobaczysz, że błąd zrobił lekarz. A zrobił
ten błąd, bo nie wiedział o tym "od czego się włosy jeżą na głowach"

Pozdr.
demo

7. Data: 2004-10-06 22:20:19

Od: Vlad <v...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

d...@v...pl wrote:

> [...]
> ten błąd, bo nie wiedział o tym "od czego się włosy jeżą na głowach"

Sorki, szwedzkiego nie znam.
Każda terapia estrogenowa niesie ryzyko powikłań zakrzepowych. Nie mam
pod ręka danych statystycznych i , szczerze mówiąc nie chce mi sie ich o
tej porze szukać , ale AFAIR ryzyko zakrzpicy w ciąży jest u zdrowej
kobiety 60x wyższe niż u zdrowej niepalacej nie stosującej antkoncepcji.
Zdrowa paląca zażywająca pigułki ma to ryzyko większe 10x niż niepaląca
niezażywająca.
czy wobec tego kobiety nie powinny zachodzić w ciążę?
Vlad

8. Data: 2004-10-06 23:13:46

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@r...am.torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

> A tak na marginesie: zdaje się, że to lek refundowany. Tak więc wszysscy
> płącimy (i popieramy) podwyższone ryzyko VTE skutkujące udokumentowanymi
> przykłądami zgonów... PRZERAŻAJĄCE!

wszystko zalezy z jakich wskazan i jak sie to stosuje oraz czy
wszystkie czynniki ryzyka (np. zespol anytfosfolipidowy) byly
brane pod uwage

P.

9. Data: 2004-10-07 07:49:26

Od: d...@v...pl szukaj wiadomości tego autora

> czy wobec tego kobiety nie powinny  zachodzić w ciążę?

To oczywiście pytanie retoryczne, ale mimo to na nie odpowiem:

Tak! Powinny zachodzić w ciążę!

Tyle, że mamy XXI wiek i możemy oczekiwać by kobiety PODEJMUJĄCE TAKĄ DECYZJĘ
wiedziały o zagrożeniach z niej wynikających...

...i właśnie o tej wiedzy jest ten wątek.

Pozdr.
demo

P.S. Jeśli wolisz bardziej dosadnie, proszę bardzo: Lek, o którym ten wątek,
zażywa ok. 130 tys. kobiet rocznie (pomnóż to razy 13 otrzymasz liczbę
sprzedawanych opakowań rocznie, ile Ci wyszło?). Jest to wynik uwypukalania
jego działania antykoncepcyjnego, a to działanie nie jest zarejestrowane i
stanowi działanie uboczne leku (w tym przypadku działanie uboczne pozytywne bo
rozszerza liczbę wskazań). Jego zarejestrowanym wskazaniem jest działanie anty-
androgenne, co pozwala go stosować np. w trądziku. Czy w związku z cytowanymi
doniesieniami nie powinno stosować się go wyłącznie w PCO, trądzik natomiast
(lekki i umiarkowany) leczyć topicalnie, a w antykoncepcji stosować leki do
tego zarejestrowane, o niższych dawkach hormonów, o mniejszym wpływie na
metabolizm? - to ostatnie to też pytanie retoryczne i w związku z tym nie
musisz na nie odpowiadać, :-). Pzdr.

10. Data: 2004-10-09 17:33:38

Od: d...@v...pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> tego zarejestrowane, o niższych dawkach hormonów, o mniejszym wpływie na

Znalazłem, :-)

http://www.antykoncepcja.com.pl/ceny_oc.htm

Zresztą po dokładniejszym zapoznaniu się z linkiem nie wiem czy to nie
prowokacja... posłuchaj dźwięku przy załadowywaniu się strony, ciarki
przechodzą. O co chodzi?

Pozdr.
demo

Generyk Diane-35