Złamanie kości piszczelowej u małego dziecka

1. Data: 2002-10-04 09:58:37

Temat: Złamanie kości piszczelowej u małego dziecka
Od: "Nixe" <n...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Mój 20 miesięczny syn złamał przedwczoraj kość piszczelową (spiralnie). W
szpitalu założono mu opatrunek gipsowy, ale tylko do kolana tzn. staw
kolanowy jest ruchomy. Unieruchomiona jest jedynie kostka. Ponieważ wczoraj
dowiedziałam się z innych źródeł, że standardowo w takich przypadkach gips
zakłada się aż do połowy uda, chciałabym spytać, czy taki krótkie
unieruchomienie wystarczy, czy powinnam skonsultować to z innym chirurgiem?
Czy synowi wolno siedzieć ze zgiętym kolanem, czy też powinien tylko leżeć
(utrzymanie go w tej pozycji powyżej godziny graniczy z cudem)? W jaki sposób
powinnam go podnosić do góry i jak nosić - na biodrze, pod pupę, w pozycji
leżącej? Czy jest to nieistotne?
Słyszałam gdzieś (ale nie wiem, czy nie jest to mit), że przy złamaniach
dobrze jest stosować odpowiednią dietę wbogaconą w wapń, bo wtedy kości
szybciej się zrastają. Czy to prawda?
Dziękuję z góry za odpowiedzi i inne sugestie.

[post ten kieruję jednocześnie na pl.soc. dzieci i pl.sci.medycyna]

Maja

2. Data: 2002-10-04 10:55:33

Temat: Re: Złamanie kości piszczelowej u małego dziecka
Od: Slimaczek <s...@s...precz.interia.pl> szukaj wiadomości tego autora

Nixe wrote:

> Słyszałam gdzieś (ale nie wiem, czy nie jest to mit), że przy złamaniach
> dobrze jest stosować odpowiednią dietę wbogaconą w wapń, bo wtedy kości
> szybciej się zrastają. Czy to prawda?

Moj ortopeda mowil, ze z ta dieta wzbogacona w wapn to mit. Tylko sie
czlowiek galaretek naprodukuje, a tak naprawde to wcale sie od tego
szybciej kosci nie zrastaja. Mi proponowal przeszczep kosci, wlasnie
zeby pobudzic zrost.

No, ale ja nie mam 20 miesiecy (niestety) - nie wiem, jak to u dzieci.

slimaczek
i Krzys, 2.10.2001.

3. Data: 2002-10-04 11:30:14

Od: Basia Zygmańska <j...@s...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

A czy nie można młodemu założyć taki plastikowy gips (nie wiem
dokładnie jak to sie nazywa).
W niektórych szpitalach to oferują - za dopłatą, ale wg mnie warto,
jest lżejsze i nie zamaka.

Mój Michał jak w wieku 7 lat miał złamany obojczyk miał gips na całej
ręce i połowie tułowia. Była to katorga, bo było akurat b. gorące
lato.
Natomiast 5 lat później - tą datę dokładnie zapamiętam 9.9 1999 -
Maciek dokładnie w tym samycm wieku też sobie złamał obojczyk, tylko
ze wtedy wcale nie zakładano mu gipsu, a tylko taką opaskę
rozciągającą ramiona do tyłu.

Jak widać metody leczenia sie zmieniają.

Pozdrowienia.

Basia

4. Data: 2002-10-04 11:32:11

Od: "JoJo" <g...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Basia Zygmańska" <j...@s...gliwice.pl> napisał w wiadomości
> A czy nie można młodemu założyć taki plastikowy gips (nie wiem
> dokładnie jak to sie nazywa).
> W niektórych szpitalach to oferują - za dopłatą, ale wg mnie warto,
> jest lżejsze i nie zamaka.

jak już ma załozony normalny to po co znów męczyć dziecko? zrywanie na pewno
będzie bolało przecież to świeża sprawa
z plasykowym opatrunkiem się nie spotkałam i nawet nie wiem co to może być -
natomiast widziałam opatrunek żywiczny i opinie niezbyt pochlebne
słyszałam - ponoć często uczula, więc myśmy zrezygnowali z niego na rzecz
tradycji
zresztą u tak małego dziecka przy nieskomplikowanym pęknięciu dłużej jak
trzy-cztery tygodnie nie powinni go w gipsie trzymać

pozdr.Joanna

5. Data: 2002-10-04 12:14:14

Od: "Nixe" <n...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Slimaczek tak oto pisze:

> Mi proponowal przeszczep kosci, wlasnie
> zeby pobudzic zrost.

Matko, jaki przeszczep? W jaki sposób? Pierwszy raz o czymś takim słyszę.

Maja

6. Data: 2002-10-04 12:17:31

Od: "Nixe" <n...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Użytkownik "Basia Zygmańska" <

Już i tak po balu, bo ma założony normalny i niech tak zostanie. Podejrzewam
jednak, że w tym szpitalu, w którym byliśmy nawet nie dysponują niczym innym,
jak tylko gipsem.

[nie wiem dlaczego, ale nie widzę Twojego postu Basiu; dopiero w cytacie u
JoJo]

Maja

7. Data: 2002-10-04 12:24:34

Od: siwa <siwa@bez_tego.vege.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Nixe" <n...@p...onet.pl> rzecze tak w

> Matko, jaki przeszczep? W jaki sposób? Pierwszy raz o czymś takim słyszę.

Mnie robili. Czasami po wypadku (u mnie nie zlamanie, ale rozchlastanie
polowy łydki - miałam 6 lat) noga mi wolniej rosła. Jak miałam 12 lat
roznica byla 4 cm w długości i 2 numery w rozmiarze buta.
Zeby pobudzić nogę do regeneracji trzeba ją było "zepsuć" jeszcze bardziej.
Mam zamieniony kawałek piszczeli z pod kolana z kawałkiem kości udowej z
nad kolana. Żeby było smieszniej obie nogi mam teraz takie same, a różnica
nr w stopie - niecały numer. Pomogło.

--
| s i w a @ v e g e . p l |
| http://siwa.franolan.one.pl |

8. Data: 2002-10-04 13:10:28

Od: Slimaczek <s...@s...precz.interia.pl> szukaj wiadomości tego autora

Nixe wrote:

> Matko, jaki przeszczep? W jaki sposób? Pierwszy raz o czymś takim słyszę.

Spokojnie... :-) przeszczep tkanki kostnej, czy jak to sie tam nazywa. U
mnie chcieli pobrac troche z biodra, i wrzucic tam, gdzie sie nie
zrastalo (w udzie). Ale to bylo gdzies tak z pol roku po zlamaniu,
zlamanie bylo z przemieszczeniem, na ktoryms z kolei zdjeciu RTG widac
bylo brak postepu zrostu.
Bez obaw, jestem pewna, ze Jaskowi te trzy tygodnie wystarcza. :-)

slimaczek
i Krzys, 2.10.2001

oczy a komputer
Dystrofia miesniowa typu Duchenne (dla rodzicow i lekarzy)
katar
Problem! Wyrwany kleszcz
Zatarg z ZUS - dot. wypadku. Pomóżcie