Zmien sie czlowieku

1. Data: 2002-07-05 12:28:18

Temat: Zmien sie czlowieku
Od: m...@w...fr (Magdalena Nawrocka) szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Nawrocka

ZMIEŃ SIĘ CZŁOWIEKU

"Człowiecze biedny, chcesz wiedzieć, co w niebie I co ten
świat ma, a sam nie znasz siebie?"
- Jan Gawinski

Wszystko się zmienia. I otoczenie, i ja razem z nim. Jeszcze
przed chwilą byłam inna niż w tej chwili, bo zaszło słońce, bo
zanurzyłam bose stopy w wilgotnej trawie, bo spostrzegłam nagle
klucz lecących żurawi, bo uśmiechnęłam się do kociaków, które
właśnie zobaczyłam, bo ugryzłam kąsek pysznego ciastka, bo ktoś
podzielił się ze mną złą nowiną, itp.

Ktoś słusznie zauważył, że: ózmieniamy się od urodzenia po
kres własnego życia. Kiedy wiec jesteśmy sobą?" Nikt nie nauczy
nas życia. Nie ma jeszcze i pewnie nigdy nie będzie szkół, gdzie
by mógł uczyć się człowiek swego człowieczeństwa. "Dlatego też
długo jeszcze przyjdzie się uczyć, jak być samym sobą." - Fiodor
Dostojewski

Jedyną własnością człowieka jest to, co pozostaje w nim
samym. Ta pestka, to jądro, ten orzech. Bo cała reszta się
zmienia. Być człowiekiem to dążyć do nieustannego przerastania
siebie - Thomas Merton.

"Człowiek jest stworzony, aby przekraczać siebie. Ma przed
sobą drogę, która pozwala wyjść poza adaptację, poza indywidualną
śmierć, poza to, co już zdobył i co jest przeszłością. (...)
Dążenie do ciągłego postępowania naprzód, które zmusza człowieka
do wyjścia poza siebie, zobowiązuje go równocześnie do
nieustannego odnawiania się. (...)ó - Emmaneul Mounier.

I tu jest ważna samorealizacja. "Nie wiem, jaki jestem
naprawdę, ale cierpię, gdy mnie deformują, (...) Wbrew wszystkiemu
ja chce być sobą." - Witold Gombrowicz Ciągle możemy się zmieniać.
Człowiek może odrodzić się do prawdziwego - i godnego życia w
każdym momencie swojej egzystencji. Mamy niemal nieograniczoną
gamę możliwości. Ta wiara jest gwarantem zaangażowania się w
proces własnej przemiany. Przemiany pojętej bardzo szeroko. Bo bez
niej, kim jest człowiek? Zwykłym zjadaczem chleba, nie ustającym w
pogoni za dobrobytem, sukcesem, prestiżem, poparciem - wszystko,
co wydaje się konkretne, osiągalne, namacalne. Ktoś może pomyśleć,
po co mu więc złudna zmiana egzystencjonalna? Chociaż z drugiej
strony nie ma obowiązku żadnych przeobrażeń. Można żyć bez zmian,
a bez utraty szansy na życie równiej bogate, pełne.

Nie każdy zmieniać się będzie tak samo. Nie można zacierać
różnic indywidualnych miedzy poszczególnymi osobami. Każda
błyszczy pod inna gwiazdą. Natura człowieka nie zna jednolitości.
Ani "prawd" ogólnych pasujących jak ulał do wszystkich jednakowo.
Są "podporządkowanió - otwarci na możliwość zmian osobistych,
wynikających z biegu życia i własnych wysiłków. Ale są też i ci
"wyłamujący się", "rogaci", których jedynym celem jest
ustabilizowanie własnej egzystencji, zamrożenie kształtu własnej
osobowości, choćby drogą zakazów, nakazów i wszelkich ograniczeń.

Są przeciwnicy jakichkolwiek przeobrażeń: "Przekształcić
ludzi to óznaczy zniszczyć ludzkość. Zniszczyć w najobrzydliwszy,
najbardziej perfidny sposób. O człowieku nie decyduje jego
biologiczna postać. "Kto nie potrafi czuć jak człowiek, po ludzku
kochać i nienawidzić, po ludzku pragnąc i po ludzku cierpieć, po
ludzku czuć się szczęśliwym - ten nie jest człowiekiem?ó - Andrzej
Trepka

Ktoś podzielił ludzi na "żeglujących" i "zakotwiczonych".
Osoby óżeglujące" będą nawigować, będą zwiedzać nieznane wody,
odkrywać bezludne wyspy, nowe porty. To przygoda i ryzyko. Toteż
nic dziwnego, że są ludzie zamykający się na możliwości zmian,
boją się niepowodzeń i rozczarowania, bólu i cierpienia, jakie
mogą przynieść zmienione warunki życia. Rezygnują z szansy
przyjemnych czy korzystniejszych aspektów życia, by nie narażać
się na ewentualne rozczarowania i lęki.

Tak więc nie ma obowiązku zmian. Jeśli się lubisz, jeśli się
sobie podobasz, zostań takim, jakim jesteś. Ja tam się zmieniam.
Nie lubię zbytniej stabilizacji, marazmu. Walczę ze swoim trudnym
charakterem. Oby tylko na lepsze, do diabła!

Magdalena Nawrocka
www.geocities.com/magdanawrocka

1. Data: 2002-07-05 14:17:16

Temat: Re: Zmien sie czlowieku
Od: "amber" <a...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Nawrocka:

> ZMIEŃ SIĘ CZŁOWIEKU
>

> "Człowiecze biedny, chcesz wiedzieć, co w niebie I co ten
> świat ma, a sam nie znasz siebie?"
> - Jan Gawinski

"Kto pyta nie bładzi" (chyba staropolskie ;-)), a przynajmniej lepiej wie,
gdzie jest.

Kim jestem dla siebie?
Kim jestem dla innych?
Gdzie obecnie znajduje się w swoim życiu?
Co znaczy dla mnie miłość?
Co znaczy dla mnie seks?
Co znaczą dla mnie pieniądze?
Co znaczy dla mnie tolerancja?
Co znaczy dla mnie prawda?
Czym jest dla mnie przeszłość?
Czym jest dla mnie teraźniejszość?
Czym jest dla mnie przyszłość?
Kim była dla mnie mama?
Kim jest dzisiaj dla mnie mama?
Kim był dla mnie tata?
Kim jest dzisiaj dla mnie tata?
Kim jest dla mnie partner/ka?
Jakie znaczenie w moim życiu ma rodzina?
Jakie znaczenie w moim życiu ma praca?
Jakie znaczenie w moim życiu ma zdrowie?
Jakie znaczenie w moim życiu ma rozwój intelektualny?
Jakie znaczenie w moim życiu ma kariera zawodowa?
Czym są dla mnie pieniądze?
Co jest moja najmocniejsza strona?
Co jest moja najsłabsza strona?
Nad czym powinienem się zastanowić?
Czego brakuje mi w życiu?
Co powinienem w sobie docenić?
Czego nie chce w sobie zaakceptować?
Czego się boje?
Co ukrywam przed sobą?
Co ukrywam przed innymi?
Z czym powinienem się pożegnać?
Czego ma mnie nauczyć przeszłość?
Co jest moim bogactwem?
Czego unikam w życiu?
Co jest obecnie dla mnie ważne?
Czego nie widzę w przeszłości?
Czego nie widzę w teraźniejszości?
Czego nie widzę w przyszłości?
Jak powinienem zawrzeć pokój z przeszłością?
Do czego jest mi to potrzebne?
Jaka lekcje dala mi przeszłość?
Dokąd idę teraz?
Jaka droga prowadzi mnie do przyszłości?
Czego na niej doświadczam?
Co blokuje mnie w relacjach z ludźmi?
Co mam zrobić, aby być szczęśliwym?
Czego się wstydzę?
Co jest moim cieniem?
Czego żałuje?
Z czym związane są moje dolegliwości fizyczne?
Czym doprowadziłem do nich?
Jak mogę sobie pomoc?
Czy masz kontakt ze swoim dzieckiem wewnętrznym?
Czy umiesz się cieszyć w swoim życiu, bez względu na to jak ono wygląda?
Czy czujesz radość?
Jak pamiętasz siebie z dzieciństwa?
Jakie są najpiękniejsze wspomnienia z dzieciństwa
Jakie wartości były ważne w twojej rodzinie?
jakie z nich przejąłeś?
Jakie przekonania dotyczące milosci,pieniedzy, seksu, uczciwości, kobiety,
mężczyzny słyszałeś we własnym domu?
Jakie miałeś marzenia w dzieciństwie?
Kim chciałeś zostać?
Jakie marzenia zrealizowałeś, jakich nie?
Czy wiesz dlaczego?
Jakie marzenia chciałbyś jeszcze zrealizować?
Co mógłbyś zrobić, aby te marzenia zrealizować?
Czy lubisz dzieci?
Jak wychowujesz swoje, jeśli je masz?
Jak wychowujesz siebie?
Czy umiesz z nimi rozmawiać?
Czy umiesz ze sobą rozmawiać?
Czy akceptujesz siebie jakim jesteś?
Czy to Ty podejmujesz decyzje w swoim życiu?
Czy ponosisz odpowiedzialność za swoje decyzje?
Czy umiesz planować swoje życie, wyznaczać sobie cele i podejmnowac aktywne
działania aby je zrealizować?
Czym jest dla ciebie wolność?
Jaki masz kontakt ze sobą, ze swoim ciałem i ze swoimi potrzebami?
Jak korzystasz z intuicji i jak ja rozwijasz?
Czym jest twój cień i twoje światło?
Wypisz dualności w poczuciu tego, kim jesteś? (np. silny/bezradny,
dobry/zly, krolewicz/zebrak, madry/glupi, wolny/niewolnik...)
Kim jest dla ciebie mama?
Jeśli jesteś sama matka, jaka miłość matczyna dajesz swoim dzieciom?
Czy nie robisz tych samych błędów jakie robiła twoja mama?
Jakie poglądy i przekonania masz na temat mamy?
Jaka matka sama chciałabyś być?
Jakiej matki pragneles?
Jakiej matki pragniesz dla swoich dzieci?
Jaka matkę maja Twoje dzieci?
Dla kobiet:
Jak czujesz się w swoim ciele?
Czym jest dla ciebie seks?
Jakie przekonania na temat seksu słyszałaś w swoim domu?
Co mówiła twoja mama na temat seksu?
Jak realizujesz swoje potrzeby?
Jak chciałabyś je realizować, gdybyś nie musieala siebie ograniczać?
Dla mężczyzn:
Jakie kobiety podobają ci się?
Kim jest dla ciebie kobieta?
Z jaka kobieta chciałbyś być?
Co chciałbyś dać kobiecie swojego życia?
Co chciałbyś od niej dostać?
Kim dla Ciebie jest tata?
Jeśli sam jesteś ojcem jaka miłość ojcowska dajesz swoim dzieciom?
Czy nie robisz tych samych błędów jakie popełniał twój ojciec?
Jakie poglądy i przekonania masz na temat taty?
Jakim ojcem chciałbyś być?
W kim szukasz ojca?
Czy dążąc do zabezpieczenia bytu rodzinie, nie zaniedbujesz jej brakiem
czasu dla żony i dzieci?
Jak przyjmujesz bezpieczeństwo, które daje Ci państwo w którym żyjesz?
Czy jest dla ciebie bezpieczeństwem, czy nadużyciem?
Jak rozumiesz odpowiedzialność?
Czy jesteś odpowiedzialny za siebie i swoja rodzinę?
Jakie wartości jako ojciec przekazujesz swoim dzieciom?
Czy stosujesz ślepe posłuszeństwo czy raczej rozmowę?
Jak czujesz się w swoim ciele: czy podobasz się sobie, czy lubisz swój
wygląd?
Jakiego nauczyciela wspominasz ze wzruszeniem? Może to była nauczycielka z
przedszkola, ze szkoły podstawowej lub średniej? Co dobrego zrobił dla
ciebie? Czego ważnego nauczył cię na dalsze życie?
Jeśli jesteś sam nauczycielem wychowawca, pomagasz w jakiś sposób ludziom:
jakie wartości im przekazujesz, jak ich traktujesz? Czy kochasz nauczanie i
wychowywanie?
Jakiego nauczyciela szukasz?
Jaki jest twój stosunek do kościoła?
Jaki jest twój kontakt z Bogiem?
Czy jesteś gotowy dzielić się swoja wiedza i korzystać z wiedzy innych?
Czy pozwalasz innym podążać swoja droga gdy jest sprzeczna z Twoja?
Czy masz odwagę przyznać się do niewiedzy?
Czy wzbudzasz w innych zaufanie do siebie?
Czym dla Ciebie jest miłość?
W czym przejawiasz ja partnerce/partnerowi?
Jak chciałbyś ja okazywać, gdybyś nie czul się zablokowany?
Jaki stosunek masz do swojego ciała?
Czym dla ciebie jest twoja nagość?
Czy akceptujesz swoje ciało i seksualność?
Czy pozwalasz sobie na odczuwanie naturalnej przyjemności i rozkoszy
seksualnej?
Czy jesteś odpowiedzialny i samodzielny, czy mając 25-30-35 a nawet 40 lat
nadal mieszkasz z rodzicami?
Co łączy cię z rożnymi ludźmi?
czy pozostajesz sobą w kontaktach z innymi ludźmi, czy zmieniasz się,
starasz się zasłużyć na ich uwagę, przyjaźń, miłość, akceptacje?
Kogo kochasz?
Czy jesteś gotowy do odkrycia, czego pragniesz w życiu?
Czy jesteś gotowy do realizacji swoich celów życiowych?
Czy jesteś gotowy wytyczyć sam swoja drogę i postawić przy niej sam swoje
własne drogowskazy podejmując ryzyko, ze mogą się nie podobać innym?
Czy lubisz swoja prace?
Co jesteś w stanie zrobić, aby mieć taka prace, jakiej pragniesz?
Czy umiesz rozwiązywać konflikty konstruktywnie?
Jaka role w twoim życiu odgrywa sukces?
co jesteś w stanie zainwestować, by osiągnąć cel?
Czy zmieniasz swoje zachowanie, aby nie narazić się ludziom, od których
zależy twój sukces?
Czy umiesz zachować swój światopogląd powiedzieć "nie" w każdej sytuacji?
Czy chowasz honor, ambicje do kieszeni, jeśli dana osoba ma kontakty i
znajomości?
Czy potrafisz być dumny ze swoich sukcesów, czy wstydzisz się ich?
Czy sukcesy są ważne dla ciebie, czy udajesz, ze nie maja znaczenia?
Dla kobiet: Co pociąga cię w mężczyźnie?
Co wzmacnia cię, a co osłabia?
Czego wstydzisz się w swoim ciele?
Skąd czerpiesz swoja sile?
W jaki kontakt wchodzisz z innymi ludźmi?
Czy Twoja komunikacja opiera się tylko na słowach?
Czy jestesswiadom tego, jak mówisz, jak mówią inni?
Jaki język ciała towarzyszy tobie, jaki innym?
Jak ważna jest dla ciebie moc erotycznego przyciągania seksualnego?
Dla mężczyzn: Co pociąga cię w kobiecie?
Jakie emocje wzbudza w tobie bycie samym?
Czym zajmujesz się, gdy jesteś sam?
Czy spisz wystarczająco dużo?
Jak znosisz milczenie i cisze?
Kiedy ostatnie raz zastanawiałeś się nad wartością swojego życia?
Co masz za sobą i czego się nauczyłeś?
Jak przyjmujesz przekonanie, ze życie to ciągła zmiana?
Do jakiej stałości dozysz doświadczając niezmiennie tego samego
rozczarowania?
Jak wygląda rytm twojego życia?
Co myślisz o karmie?
Co robisz, jeśli dowiadujesz się ze w danej sprawie nic nie możesz zrobić?
Czy idziesz z nurtem życia, czy pod prąd?
Czym jest dla ciebie wolność i prawo?
Czy w swoim życiu stosujesz zasady i normy prawa sadowego i moralnego?
Gdzie twoim zdaniem spotykasz się z niesprawiedliwością i nie chcesz się z
tym pogodzić?
co możesz zrobić aby to zmienić?
Czy sam stosujesz w swoim życiu zasady, jakich wymagasz od innych?
Jakie uprzedzenia i do kogo masz?
Czym dla ciebie jest sprawiedliwość?
Czy myślisz, ze sady wydają sprawiedliwe wyroki?
Co jest powodem twoich krysysow?
Jak wychodzisz im na przeciw?
Czy potrafisz słuchać ludzi o innych poglądach, przekonaniach, wartościach?
Czy jesteś tolerancyjny dla innych ludzi?
Jak zareagowałbyś, gdybyś się dowiedział całej prawdy sobie?
Jak zareagowałbyś, gdyby cały świat zwariował?
Jak zareagowałbyś, gdyby wszystkie twoje wierzenia i poglądy okazały się
fałszywe?
Czym jest dla ciebie Śmierć?
Jak ja sobie wyobrażasz?
Jak chciałbyś umrzeć?
Kogo boisz się stracić?
Jakie przedmioty są w twoim życiu najważniejsze?
Jak podchodzisz do nieuchronności śmierci?
Czy gdybyś jutro miał umrzeć, byłbyś do tego przygotowany?
Co robisz, aby uczynić swoje życie pięknym?
W jakich zachowaniach, działaniach znajdujesz w sobie cechy Anioła?
Jakie uczucia budzi w tobie Anioł?
Czy twoje życie jest pełne harmonii?
Jak mógłbyś wprowadzić harmonie, równowagę tam gdzie jej nie ma?
Jakie masz uzależnienia?
Kogo uczynisz odpowiedzialnym za nieudane działania?
Co cię zniewala w życiu: jacy ludzie, zachowania, sytuacje, emocje...?
Czemu komu poddajesz się, rezygnując z siebie?
Czy znasz swoja ciemna stronę?
W jakim obszarze życia towarzysza ci negatywne emocje?
jak chciałbyś obudzić swoja dusze?
Kto może ci w tym pomoc?
Jak reagujesz na nagle zmiany?
Czy przyjmujesz je jako nieszczęście, karę czy nowe możliwości?
Gdzie inwestujesz wtedy swoja energie: w psychiczne niszczenie siebie czy
szukanie innych możliwości, uczenie się z zaistniałej sytuacji?
Co zastępuje ci miłość?
Jakie dziedziny twojego życia oczekują rewolucji?
jakie związki z ludźmi potrzebują gruntownych zmian?
Co jest twoim wiezieniem:rodzice, partner, partnerka, praca, ty sam?
Co uczyniłeś, ze tak się stało?
Co możesz zrobić już dzisiaj aby to zmienić?
W jakich sytuacjach, przy jakich sprawach towarzyszy ci obecnie nadzieja?
Czy działasz optymistycznie, podejmojac rożne decyzje, te duże i te małe?
Czy swoim postępowaniem dajesz nadzieje innym?
Jak wspierasz innych ludzi w ich drodze?
Czy umiesz w trudnych sytuacjach znalesc ich dobre stron?
Co robisz aby odzyskać nadzieje?
Czy widzisz sprawy/ludzi, jakimi są czy takimi jakimi chcesz ich widzieć?
Do czego jest ci potrzebne?
W jakich sytuacjach rozczulasz się nad sobą?
Co robisz, gdy się boisz?
Czy znieczulasz się na swoje problemy alkoholem, lekarstwami lub
narkotykami?
Czy wykorzystujesz swoja fantazje pozytywnie czy negatywnie?
Co ważne jest dla ciebie w twoim życiu?
Czy jesteś centrum swojego życia?
Jak przechodzisz kryzysy i trudne okresy w swoim życiu?
Jak rozpoczynasz nowe etapy?
Jaki masz stosunek do autorytetów?
Jakim autorytetem i dla kogo jesteś sam?
Jak odczuwasz dobroć?
Co pragniesz sobie wybaczyć?
Za co szanujesz się i cenisz?
Do czego potrzebujesz obecnie w swoim życiu wiary i nadziei?
Czy jesteś zadowolony z siebie?
Czy akceptujesz swój wygląd?
Czy dumny jesteś ze swojego wykształcenia, z tego jak się realizujesz się
zawodowo?
Co sprawia ci przyjemność w życiu?
Jak widzisz swoja przyszłość?
Czy przeszłość jest dla ciebie wsparciem czy ciężarem?
Czy umiesz patrzeć na trudne doświadczenia z dzieciństwa, jako na okresy,
które nauczyły cię ważnych rzeczy o świecie?
Czym jest dla ciebie szczęście? Jak umiesz o nie zadbać w swoim życiu?
Czy jesteś dla siebie autorytetem?
Czy kochasz siebie?

1. Data: 2002-07-05 14:17:16

Od: "amber" <a...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Nawrocka:

1. Data: 2002-07-05 14:29:30

Od: "Kis Smis" <k...@N...poczta.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

m...@w...fr (Magdalena Nawrocka) napisał(a):

> Magdalena Nawrocka
>
> ZMIEŃ SIĘ CZŁOWIEKU

Wszedłem na twoją stronę internetową i zrozumiałem że twoje teksty to
felietony a zamieszczanie ich tutaj traktujesz jako publikacje. Mam drobną
propozycje zmiany twoich nawyków, które być może ułatwią życie innym osobom w
tej grupie. Czy mogłabyś np zacząć nowy watek pt tytułem np Felietony Magdy
Nawrockiej?. A nastepnie zamieszczać tam swoje teksty. Możesz przeciez
zmieniać temat w ramach swojego wątku, tj dawać taki temat jaki jest tytuł
felietonu Osobiście przeszkadzało mi to że ciągle zaczynasz nowe wątki i to
czasem po kilka dziennie. Poza tym wydaje mi się że twoje teksty sa za długie
jak na artykuły wstępne nowych wątków. Jeżeli natomiast wszyscy będa wiedziec
że to twoje felietony, to nie bedziesz spotykac się z drobnymi złosliwościami
takimi jak moje z kodeksami prawnymi. Poza tym wydaje mi się że ciągłe
zaczynanie nowych watków prowadzi do ich szybkiej "inflacji". Niektórzy
ludzie którzy tu wchodza czytają tylko nowe rzeczy. Gdybyś natomiast miała
swój wątek, to ciągle byłby na topie, mając na uwadzę twoja produktywność a
ponadto zainteresowani mogliby łatwo dotrzeć do twoich straszych felietonów.
Mam nadzieje że nie potraktujesz mojego postu za wielka złośliwośc.

Pozdrawiam
kis

1. Data: 2002-07-05 16:36:37

Od: m...@w...fr (Magdalena Nawrocka) szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 5 Jul 2002 14:29:30 +0000 (UTC), Kis Smis wrote:

> [...]
>ponadto zainteresowani mogliby łatwo dotrzeć do twoich straszych felietonów.
>Mam nadzieje że nie potraktujesz mojego postu za wielka złośliwośc.

Dziekuje za rozwazne uwagi. Nie omieszkam sie zastosowac.
Sle pozdrowka,

Magda N

Jak tu zyc dorzecznie
nerwicowe napady zlosci