araukaria chilijska

1. Data: 2002-09-01 16:06:02

Temat: araukaria chilijska
Od: Włodzimierz Zając <w...@z...aries.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zobaczyłem bedąc w Belgii, imponujące nie spotykane u nas drzewo.
Dowiedziałem się, że jest to araukaria {igława) chilijska. Przywiozłem sobie
sadzonkę. Proszę o wymianę zdań na temat uprawy, czy można przesadzić do
ogrodu, odporność na niskie temperatury, czy można przycinać itp.
Pozdrowienia dla grupowiczów.
Włodek

2. Data: 2002-09-01 20:28:03

Temat: Re: araukaria chilijska
Od: "Piotr Siciarski" <p...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Włodzimierz Zając <w...@z...aries.com.pl> w wiadomości do grup dy
skusyjnych napisał:3d7257ad$1...@n...vogel.pl...
> [...]
> sadzonkę. Proszę o wymianę zdań na temat uprawy, czy można przesadzić do
> ogrodu, odporność na niskie temperatury, czy można przycinać itp.

Witaj Posiadaczu Araukarii!!!
Popełniłem kiedyś na http///:ogrody.agrosan.pl taki artykulik ntt.

Pozdrawiam
Piotr Siciarski
p...@r...pl

3. Data: 2002-09-01 21:59:52

Od: "Piotr Siciarski" <p...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jeszcze Rafał nie wyciął:-)
http://ogrody.agrosan.pl/piotr/araukaria.html

Pozdrawiam
p...@r...pl

4. Data: 2002-09-02 06:50:01

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Włodzimierz Zając <w...@z...aries.com.pl> wrote in

> [...]
> przesadzić do ogrodu, odporność na niskie temperatury, czy można
> przycinać itp. Pozdrowienia dla grupowiczów.

We Wro w ogrodzie Bot. rosna dwie sztuki. Na zewnatrz, ale w bardzo
zacisznym miejscu (razem z figa i cedrem). Gdyby nie popaprani zwiedzajacy,
ktorzy z uporem lamia galezie na pamiatke (bo chyba nie na sadzonki
jednak...) to bylyby juz calkiem ladne. Ciekawe, ile wytrzymaja...
Pozdrowienia - Ewa Sz.

5. Data: 2002-09-02 07:11:53

Od: "Ewa Nilsson" <j...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ewa Szczęœniak <e...@b...uni.wroc.pl> napisał(a):

> [...]
> ktorzy z uporem lamia galezie na pamiatke (bo chyba nie na sadzonki
> jednak...) to bylyby juz calkiem ladne. Ciekawe, ile wytrzymaja...

Przy okazji a.chilijskiej to mam takie pytanko: parę lat temu obdarowano mnie
dwoma nasionami tej rośliny. Niestety zadne nie wzeszło. Ciekawe co zrobiłam
źle? Pewno trzeba było stratyfikować, może też jakoś uszkodzić łupinę
(nasiona bardzo duże i twarde) Ma ktoś jakieś doświadczenia?
pozdr. Ewa

6. Data: 2002-09-02 08:52:02

Od: "Krzysztof Hajduk" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Proszę o wymianę zdań na temat uprawy, czy można przesadzić do
> ogrodu, odporność na niskie temperatury, czy można przycinać itp.

Mam araukarie juz 12 lat, ale dopiero od 5 lat rosnie sobie w ogrodzie.
Zaluje tego okresu, gdy rosla w doniczce, bo dopiero teraz widac roznice.
Obecnie ma ok. 1,8 m
Z moich doswiadczen moge powiedziec, ze bez wzgledu na temperature, okrywam
calosc w listopadzie agrowloknina i tak trzymam do marca-kwietnia, w czasie
wiekszych mrozow dokladam troche igliwia. Wole na zimne dmuchac, bo
widzialem juz przemarznieta araukarie, i to taka 2,5 metrowa. Dochowalem sie
sporo mlodych roslin, ale nie z koncowek galezi tylko z odrostow
przylodygowych.
Pozdrawiam
Krzysztof Hajduk

7. Data: 2002-09-02 09:09:56

Od: Anula <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 2 Sep 2002 07:11:53 +0000 (UTC), "Ewa Nilsson"
<j...@N...gazeta.pl> wrote:

> [...]
>źle? Pewno trzeba było stratyfikować, może też jakoś uszkodzić łupinę
>(nasiona bardzo duże i twarde) Ma ktoś jakieś doświadczenia?

Nic nadzwyczajnego nie musialam robic. Obydwa nasiona, ktorymi
mnie obdarowano :-) wetknelam w ziemie, jedno poziomo, drugie
ukosnie, chyba cienszym koncem w dol, ale tu moge klamac - nie
pomne.
Oba wzeszly, zyja, zniosly przesadzanie, dochodza dwoch lat.

Pozdrawiam, Anula :-)

8. Data: 2002-09-02 12:24:50

Od: "Ewa Nilsson" <j...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Anula <a...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
> pomne.
> Oba wzeszly, zyja, zniosly przesadzanie, dochodza dwoch lat.

No to zazdroszczę. Moze moje nasiona były jakieś felerne, albo włożyłam je
grubszym końcem? Na marginesie - chyba obdarowała nas ta sama "osoba"...
pozdr. Ewa

9. Data: 2002-09-02 22:34:29

Od: "Piotr Siciarski" <p...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Krzysztof Hajduk <p...@w...pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:akv8mo$ote$...@n...tpi.pl...

> Mam araukarie juz 12 lat, ale dopiero od 5 lat rosnie sobie w ogrodzie.
> Zaluje tego okresu, gdy rosla w doniczce, bo dopiero teraz widac roznice.
> Obecnie ma ok. 1,8 m

Gratuluję i podziwiam!
Czy mógłbyś podać w jakim rejonie kraju dokonujesz tego cudu? Może posiadasz
jakieś zdjęcie?
Przywiozłeś z Zapadu? czy sam powołałeś z nasiona? Jak ją traktowałeś przez
pierwszych siedem lat? może to będzie jakiś sposób hartowania?
A może to Cunninghamia? (ja ostatnio się pomyliłem, a o "odrostach
przyłodygowych" u araukarii akurat nigdy nie słyszałem).
Bardzo proszę o zdjęcie...

Niedowiarek:-) Piotr pozdrawia
p...@r...pl

10. Data: 2002-09-03 06:42:54

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Piotr Siciarski" <p...@r...pl> wrote in

> Czy mógłbyś podać w jakim rejonie kraju dokonujesz tego cudu?
> Niedowiarek:-) Piotr pozdrawia

Niedowiarku Piotrze! :-))
Nie wiem gdzie jest ogrod Krzyska, ale na przedgorzu sudeckim widzialam
osobiscie na wlasne galki chilijska wysoka na ok 2m, a moze i ciut wyzej.
Rosla w ogrodzie i trzymala sie przepieknie. Niestety nie wiem, czyj to
ogrod... Ja tam laze po kamieniolomach...
A co do Krzyskowych odrostow to rzeczywiscie ciekawe.
Pozdrowienia - Ewa Sz.

żywopłot
Szukam rabarbaru
nareszcie woda z nieba