badanie zatok: tomografia czy rezonans

1. Data: 2008-10-06 06:43:32

Temat: badanie zatok: tomografia czy rezonans
Od: Michal <r...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witajcie,

mam problem z zatokami. Lekarz skierowal mnie na badanie zatok przy
pomocy tomografii komputerowej. Mimo zapewnien lekarza, ze jest to
duzo mniejsza dawka niz zwyklym RTG, postanowilem poczytac troche o
tym w internecie. Tam jest napisane odwrotnie. Tomografia jest duzo
bardziej szkodliwa od zwyklego zdjecia RTG. Nie chce byc po raz
kolejny badany promieniami RTG, tym bardziej, ze w przeciagu sotatnich
5ciu lat mialem juz tomografie calego ciala, do tego z 5 razy zdjecia
RTG calego ciala.

Mam wiec pytanie, czy rezonans magnetyczny jest badaniem, ktore jest w
stanie zdiagnozowac przewlekle zapalenie zatok?

pozdrawiam serdecznie
michal

2. Data: 2008-10-06 14:07:48

Temat: Re: badanie zatok: tomografia czy rezonans
Od: "gargamel" <s...@d...na> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> tym w internecie. Tam jest napisane odwrotnie. Tomografia jest duzo
> bardziej szkodliwa od zwyklego zdjecia RTG.

tutaj nie chodzi jedynie o szkodliwosc, jesli chodzi o badanie zatok to
najlepszym badaniem jest rezonans magnetyczny (lepszy kontrast dla tych
tkanek), poza tym nie wiem czy do oceny jakosci sluzówki nie przyda sie
jakas laparoskopia zatok (nie wiem czy cos takiego wykonuja:O)

3. Data: 2008-10-06 15:33:06

Od: "siliana" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Michal" <r...@t...pl> napisal w wiadomosci

> [...]
>
> Mam wiec pytanie, czy rezonans magnetyczny jest badaniem, ktore jest w
> stanie zdiagnozowac przewlekle zapalenie zatok?

nie - zatoki diagnozuje sie tomografia - jest to najdokladniesze badanie. na
rtg widac tylko 2 z 4 zatok i widac tylko np. stan zapalny, ale nie widac
jego przyczyny. tk to pokaze. gdyby lekarz uznal, ze za duzo sie
naswietlales w tym roku, to przeciez nie dalby ci skierowania. jesli
dostales je panstwowo, to tym bardziej sie powinienes cieszyc, bo uzyskanie
takiego skier. graniczy z cudem - lekarze unikaja tego jak ognia, daja rtg
na "odwal sie".

4. Data: 2008-10-06 16:29:34

Od: "siliana" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "gargamel" <s...@d...na> napisal w wiadomosci

> [...]
> tkanek), poza tym nie wiem czy do oceny jakosci sluzówki nie przyda sie
> jakas laparoskopia zatok (nie wiem czy cos takiego wykonuja:O)

bardzo zaskakujace jest to, co piszesz. dziwne, ze lekarze, nawet ci
prywatni, mowili tylko o tk zatok. nie mam laparoskopii zatok, za to mozna
je obejrzec endoskopem u dobrego lekarza w gabinecie.

5. Data: 2008-10-06 18:05:12

Od: "gargamel" <s...@d...na> szukaj wiadomości tego autora

> bardzo zaskakujace jest to, co piszesz.

a co tak bardzo ciebie w mojej wypowiedzi dziwi?

> dziwne, ze lekarze, nawet ci prywatni, mowili tylko o tk zatok.

dziwne jest to że lekarze, nawet ci prywatni często nawet bladego pojęcia o
podstawach działania TK i MR nie mają, pewnie kierują się starymi
przyzwyczajeniami i tyle, ba kiedyś nawet osobiscie sie przekonałem że
działanie RTG jest medykom obce (gdy taki medyk chciał mi wcisnąć na zdjeciu
RTG że ta czarna plmka to zalana jakimś płynem jamka ciała, a to przecież
pustka powietrzna była:O)

> nie mam laparoskopii zatok, za to mozna je obejrzec endoskopem u dobrego
> lekarza w gabinecie.

mniejsza o nazwę, dokładnie o to mi chodziło, więc dzięki za info że coś
takiego wreszcie jest dostępne w naszej zacofanej medycynie:O)

6. Data: 2008-10-06 23:10:51

Od: "siliana" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "gargamel" <s...@d...na> napisał w wiadomości
> [...]
> działanie RTG jest medykom obce (gdy taki medyk chciał mi wcisnąć na
> zdjeciu RTG że ta czarna plmka to zalana jakimś płynem jamka ciała, a to

to ciekawe, bo mi wlasnie tk pokazala przyczyne niepowietrznosci zatoki
szczekowej, operacja ja zlikwidowala.

> mniejsza o nazwę, dokładnie o to mi chodziło, więc dzięki za info że coś
> takiego wreszcie jest dostępne w naszej zacofanej medycynie:O)

od lat.

7. Data: 2008-10-07 06:50:04

Od: Michal <r...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

"siliana" <t...@o...pl> writes:

> nie - zatoki diagnozuje sie tomografia - jest to najdokladniesze
> badanie. na rtg widac tylko 2 z 4 zatok i widac tylko np. stan
> zapalny, ale nie widac jego przyczyny. tk to pokaze.

a czy rezonans jest duzo gorszy?

> gdyby lekarz uznal, ze za duzo sie naswietlales w tym roku, to
> przeciez nie dalby ci skierowania.

w sumie to nie pytal ile razy bylem naswietlany, po prostu mi go dal,
i dlatego sie obawiam.

pozdrawiam serdecznie

8. Data: 2008-10-07 10:44:09

Od: "gargamel" <s...@d...na> szukaj wiadomości tego autora

> to ciekawe, bo mi wlasnie tk pokazala przyczyne niepowietrznosci zatoki
> szczekowej, operacja ja zlikwidowala.

ha ha ha, tk ci pokazała i operacyjnie zlikwidowała:O)

ok, ale kto mówi że tk nic nie pokaże?
tk jest do zatko o niebo lepsza niż rtg, ale mr jest znacznie lepszy od tk i
tyle,
dodatkowo przy mr nie jesteś napromieniowana sporą dawką promieniowania x

9. Data: 2008-10-07 20:07:07

Od: "siliana" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> ha ha ha, tk ci pokazała i operacyjnie zlikwidowała:O)

z czego sie smiejesz, bo nie rozumiem?

10. Data: 2008-10-12 16:26:00

Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@g...internetdsl.tpnet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Michal wrote:
> Mam wiec pytanie, czy rezonans magnetyczny jest badaniem, ktore jest w
> stanie zdiagnozowac przewlekle zapalenie zatok?
tak.

na jakim instrumencie grasz?
sk?d macie pewno?ć, że życie po życiu nadal trwa.
kim jest embrion.
Jak zastapic slonce?
Lunatykowanie i "zrywy" przy zasypianiu