biały nalot na pędach róż?

1. Data: 2004-02-10 16:26:08

Temat: biały nalot na pędach róż?
Od: "remina" <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam.
Jesienią posądziłam krzak róży pnącej. Kilka dni temu pojechałam na działeczkę i
zauważyłam, że wystające kikutki pędów tych róż są w całości pokryte buałym nalotem.
Nie jest to szron. Czy róże są chore? Czy przyjmą się i bądą się rozwijały?
Dziękuję za każdą odpowiedź i radę.
Pozdrawiam
Remina

2. Data: 2004-02-10 16:35:55

Temat: Re: biały nalot na pędach róż?
Od: "remina" <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Oczywiście POSADZIŁAM, nie posądziłam róży (jak jest w tekście wyżej).Pozdrawiam
Remina

3. Data: 2004-02-10 17:06:49

Od: "Marta Góra" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "remina" <r...@p...onet.pl> napisał w
wiadomości news:c0b0to$hbq$1@nemesis.news.tpi.pl...
[...]

Mączniak prawdziwy?

O tej porze roku?
W sumie było ciepło to mogło mu pomóc jak róże sa mocno
opatulone.

Jeśli to mączniak to musisz opryskać fungicydami,
przemiennie Dithane, Topsin, Bravo. Nie wiem tylko czy można
to zrobić o tej porze roku. Pewnie Dirko dopisze coś
wiecej:-)

Ewentualnie bardziej ekologicznymi środkami jak Bioczos lub
Biosept.

Pozdrawiam
Marta

4. Data: 2004-02-10 20:30:17

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:c0b0to$hbq$1@nemesis.news.tpi.pl remina
<r...@p...onet.pl> napisał(a):

> ... zauważyłam, że wystające kikutki pędów tych róż są w całości
> pokryte buałym nalotem. Nie jest to szron. Czy róże są chore? Czy przyjmą
> się i bądą się rozwijały?
> Dziękuję za każdą odpowiedź i radę.

Hejka. Na wstępie należy sprawdzić, czy róża żyje. Uciąć sekatorem
kawałeczek pędu i sprawdzić, czy jest we środku zielony, a wiązki
przewodzące nie są brunatne. Jak róża padła, to na niej może rozwijać się
wszelkie tałatajstwo. Krzew trzeba usunąć i najlepiej spalić.
Gdy róża jest żywa a nalot jest śnieżnobiały jak mąka, to może być
mączniak prawdziwy (cholera wie jakim prawem w zimie) i należałoby go
prysnąć Siarkolem. Gdy nalot nie jest taki biały, lecz może z lekkim chociaż
odcieniem szaro-beżowym, to może być szara pleśń, a ją najlepiej zwalczać
Sumilexem lub Euparenem Multi. Trzeba pamietać, że opryski w/w fungicydami
zadziałają tylko w temperaturze dodatniej: minimum +8 st.C.
Pozdrawiam nietypowo Ja...cki

5. Data: 2004-02-11 02:34:17

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"Dirko" <d...@w...pl> wrote in message

> [...]
> przewodzące nie są brunatne. Jak róża padła, to na niej może rozwijać się
> wszelkie tałatajstwo. Krzew trzeba usunąć i najlepiej spalić.

A moze poczekac z tym do wiosny?

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

6. Data: 2004-02-11 07:03:17

Od: "losiek" <l...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

A może to jakaś warstwa ochronna, zabezpieczająca przed wyschnięciem. Ja
spotkałem się z takimi różami, których pędy były maczane w wosku!!! Teraz to
dosyć częsty zabieg w szkółkach produkujących krzewy różane.Być może po zimie
ten wosk zmienił kolor!

7. Data: 2004-02-11 07:59:11

Od: "calvi" <c...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> dosyć częsty zabieg w szkółkach produkujących krzewy różane.Być może po zimie

Jestem w 100% przekonany, że to mączniak. Opis całkiem jak na moich
dzikich różach - gałązki wyglądają w pewnych miejscach jak powleczone
białym lukrem.

Dirko, czy środki, które wymieniłeś, są najskuteczniejsze, czy też
masz coś jeszcze mniej ekologicznego, ale działające?:) - pytam poważnie!
(tu zapewne ktoś np. na b... napisałby coś o napalmie:)

Pozdrawiam calvi

8. Data: 2004-02-11 10:29:17

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:4254.000003fe.4029e0ce@newsgate.onet.pl calvi
<c...@b...pl> napisał(a):

> Jestem w 100% przekonany, że to mączniak. Opis całkiem jak na moich
> dzikich różach - gałązki wyglądają w pewnych miejscach jak powleczone
> białym lukrem.

Hejka. Lukier? Przy mączniaku prawdziwym powinna być mąka. :-)

> Dirko, czy środki, które wymieniłeś, są najskuteczniejsze, czy też
> masz coś jeszcze mniej ekologicznego, ale działające?:) - pytam poważnie!
> (tu zapewne ktoś np. na b... napisałby coś o napalmie:)

A co masz przeciwko fungicydom opartym na siarce? Trudno pryskać nimi
kwitnące rośliny bez obawy poparzeń, a teraz jak najbardziej. Tylko proszę
pamiętać: minimalna temperatura podczas zabiegu to + 8 st.C!
Ale mogę Ci podać inne na mączniaka prawdziwego: Afugan 30 EC, Bayleton
5 WP czy Saprol 190 EC.
Ciekawa sprawa, że w programie ochrony IOR do zwalczania na różach
gruntowych zarówno maczniaka prawdziwego, jak i szarej pleśni zaleca się
Euparen Multi 50 WG.
Pozdrawiam mączyście Ja...cki

9. Data: 2004-02-11 12:10:19

Od: "calvi" <c...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dirko napisał:

>    Hejka. Lukier? Przy mączniaku prawdziwym powinna być mąka. :-)

Oglądając tak z dalsza - ten nalot ma jednak pewną swoją grubość,
więc mi przypomina lukier:)
Czy może jest jakaś inna choroba, która pokrywa łodygi róż białą cienką
warstewką jakby delikatnej waty?

> A co masz przeciwko fungicydom opartym na siarce? Trudno pryskać nimi
> kwitnące rośliny bez obawy poparzeń, a teraz jak najbardziej. Tylko proszę
> pamiętać: minimalna temperatura podczas zabiegu to + 8 st.C!
Nie mam nic przeciwko żadnym fungicydom, byle były jak najbardziej
skuteczne. Nie mam w pobliżu żadnych cieków wodnych, żadnych pasiek, it.p.
więc zamierzam dać temu mączniakowi mocno popalić.

Pozdrawiam buńczucznie calvi

10. Data: 2004-02-11 13:18:58

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:4254.00000545.402a1baa@newsgate.onet.pl calvi
<c...@b...pl> napisał(a):

>... zamierzam dać temu mączniakowi mocno popalić.

Hejka. I słusznie. Porażone części roślin najlepiej wyciąć i spalić. :-)
Pozdrawiam radykalnie Ja...cki

Ogrod dla niepelnosprawnych i niewidomych
Roze - klimbingi
Były sobie pestki :-)
Fejhoa
Atak szkodników