Re: cholesterol - wysoki poziom

From: "Mariusz Maksiński" <m...@w...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: cholesterol - wysoki poziom
Date: Fri, 9 Aug 2002 17:22:05 +0200

Użytkownik "Monika" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
news:aj0b5c$mk5$1@news.tpi.pl...
> Zastanawiam się co mogło wywołać takie oto wyniki:
> norma
> cholesterol całkowity 262 mg/dl do 239
> cholesterol HDL 48 mg/dl pow 205
> trójglicerydy 234 mg/dl do 165
>
> Mam 21 lat, jestem kobietą, 62kg, 170cm. Od początku wakacji żywię sie
> głównie letnimi warzywami (pomidorki, papryka, cebula, kabaczek, kapusta
> itp), czarnym chlebem, ryżem. Nie używam żadnych smarowideł do chleba
(masła
> czy margaryny). Z mięs tylko piersi kurze. Nie piję alkoholu ani kawy.
> Codziennie w pracy zjadam jednego czekoladowego batonika.
> [...]

Witam.

Chciałbym nieco wypowiedzieć się na temat tych norm. To laboratorium ma
chyba jeszcze stare wartości referencyjne (czyli normy), gdyż według
najnowszych badań Organizacji Zdrowotnych zajmujących się badaniami
zależności poziomu cholesterolu od miażdżycy i od śmierci, pożądany poziom
cholesterolu wynosi poniżej 200 mg/dl (5,2 mmol/l). Warto zwrócić uwagę, że
przy stężeniu poniżej 200 mg/dl, zależność śmiertelności i wywołanych chorób
od poziomu cholesterolu jest stosunkowo mała, natomiast, szybko rośnie w
miarę wzrostu poziomu cholesterolu, szczególnie przy poziomach powyżej 250
mg/dl (6,5 mmol/l). Również prawidłowa wartość frakcji całkowitego
cholesterolu (cholesterolu HDL), oscyluje w wartościach 35-80 mg/dl
(0,9-2,1 mmol/l). To, co powyżej przy HDL Pani pisze ("norma HDL: pow. 205"
i to jeszcze bez jednostek) jest jakimś błędem!.

Cholesterol HDL jest lipoproteiną (czyli coś w rodzaju białka zawierającego
tłuszcz) o wysokiej gęstości 1,06-1,2 g/ml zawierającego ok. 17 %
cholesterolu i aż do ok. 50 % białka, która bierze udział w transporcie
powrotnym cholesterolu do wątroby a tam, z niej następuje synteza hormonów
sterydowych, kwasów żółciowych. Spadek stężenia cholesterolu HDL poniżej 35
mg/dl, związany jest ze zwiększonym ryzykiem choroby niedokrwiennej
serca(miażdżyca). To samo odnosi się do TG ( trójglicerydów). Wartością
pożądaną jest poniżej 200 mg/dl (<2,3 mmol/l). Za łagodną
hipertrójglicerydemię uważa się poziom TG w surowicy krwi 200-500 mg/dl
(2,3-5,6 mmol/l). Stężenie TG powyżej 500 mg/dl (>5,6 mmol/l) oznacza
znaczną hipertrójglicerydemię, co przy wartości powyżej 1000 mg/dl stanowi
zagrożenie ostrego zapalenia trzustki (potocznie OZT). Poziom Mg nie
wykracza poza normę.

Według standartowych norm laboratoryjnych (Z. Jakubowski. J. Kabata),
prawidłowy poziom Mg wynosi: 0.8-1.0 mmol/l (1.9-2.5 mg/dl).

Zarówno stosunek masy ciała do wysokości, jak i wskaźnik BMI (Body Mass
Index) wynoszący u Pani 21,5 kg/m2 mieści się w normie. Wskaźnik ten dobrze
oddaje relację pomiędzy masą ciała a wzrostem.

Z tego co tu wynika, odżywa się Pani raczej prawidłowo ( owoce, warzywa,
ciemne pieczywo... itp.). Nie sądzę żeby jeden batonik mógł być powodem
takich wyników. Z wyników wynika, że ma Pani podwyższony poziom cholesterolu
i TG. Takie zaburzenia w gospodarce lipidowej nazywamy dyslipoproteinemią
( w tym przypadku mamy odczynienia z hiperlipoproteinemią- podwyższenie
poziomu Cholesterolu całkowitego i TG). Takie zaburzenia mogą mieć charakter
zarówno pierwotny, ( czyli wrodzone, genetycznie zaburzenia gospodarki
lipidowej,[które mogą, ale nie muszą wywoływać groźnych skutków] często
(genetycznie) występujące u całej rodziny: tzw. "rodzinna hiperlipidemia"),
jak i wtórne (nabyte).

Tak, więc, aby określić przyczynę takiego zaburzenia. Należy najpierw
stwierdzić, czy to zaburzenie ma charakter pierwotny czy nabyty (czy
wcześniej miała Pani też taki wysoki poziom CH (cholesterolu) i TG?, czy po
raz pierwszy robi Pani sobie takie badania?).

Ponieważ wiele ludzi od zawsze ma podwyższony poziom cholesterolu
całkowitego, inni trójglicetydów, co nie zawsze musi wywoływać groźne skutki
uboczne, (ale na pewno należą do grupy podwyższonego ryzyka wystąpienia u
nich wielu chorób serca).

Zaburzenia gospodarki lipidowej mogą być również wynikiem innych chorób. Np:
hipoalbuminemia pochodzenia nerkowego lub jelitowego (spadek poziomu białka
albuminy we krwi), co prowadzi do wzrostu CH i TG. Wszelkie zespoły
nerczycowe, cukrzyca, choroby wątroby (zapalenie wątroby, holestaza),
trzustki. Przyjmowanie doustnie środków antykoncepcyjnych może powodować
zaburzenia w katabolizmie cholesterolu ( głównie frakcji LDL i IDL).

Należy udać się do lekarza i rozpocząć leczenie. Na rynku jest wiele leków
obniżających cholesterol i TG. Bez recepty dostępny jest np.: Trienyl,
Cynarein. Inne są na receptę.

Mariusz Maksiński - Technik Analityki med.