co to jest trufla?

1. Data: 2002-03-07 12:43:21

Temat: Re: co to jest trufla?
Od: AgataW <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Mapet" <m...@p...onet.pl> wrote:

>Matko!!!! Ile????? Zemdlalam! Zamiast nowego komputera (ktory z takim bolem
>kupilam) moglabym kuipc kilo grzybkow na obiadek. A smak chociaz to
>rekompensuje?

Jest tak...trufla pachnie podobno lekko waniliową
czekoladą...(?) Tak opowiadali Francuzi w restauracji (telewizor) i jak
zdobędzie sie pudelko czekoladek Merci to tam jest czekoladka o
smaku truflowym - moze to jest lekka namiastka tego, jak smakuje
trufla...:)

AgataW (w maju zapraszam na trufle na pogranicze
Slowensko-chorwackie, a w sezonie do Polski - grupowicze wiedza gdzie - i
Francji na targ)

1. Data: 2002-03-07 12:57:42

Od: "zosia" <z...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> zdobędzie sie pudelko czekoladek Merci to tam jest czekoladka o
> smaku truflowym - moze to jest lekka namiastka tego, jak smakuje

to chyba nieporozumienie. trufle - czekoladki nazywaja sie tak, bo wygladaja
jak trufle - grzyby, a nie dlatego, ze tak smakuja. myle sie?

1. Data: 2002-03-07 13:40:45

Od: AgataW <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

"zosia" <z...@m...pl> wrote:

>to chyba nieporozumienie. trufle - czekoladki nazywaja sie tak, bo wygladaja
>jak trufle - grzyby, a nie dlatego, ze tak smakuja. myle sie?

..no jakby Ci tu odpowiedziec na zadane pytanie :)...

Jest tak...opowiadalam kiedys o targu trufli, na ktorym raz do
roku spotykaja sie najlepsi kucharze z calej Francji tylko po
to, by braczac w kaloszach wsrod tutejszych sprzedawcow,
wygrzebywac z zwiniatek i koszykow pojedyncze sztuki tego zacenego
grzyba. Nosem, palcami i wzrokiem wylapuja najlepsze
okazy...Nastepnie autorzy programu powedrowali do restauracji slynacej z
wyrafinowanych smakow. Danie z truflami to droga przyjemnosc ale
ilosc tego rarytasu uzyta w jednej porcji jest symboliczna.
Wlasne tam kucharz opowiadal o walorach i specyfice dobrej trufli -
trufli powtarzam jako grzyb. Miala miec smak i zapach lekko
czekoladowy. Niech uzupelnieniem bedzie fakt, ze podaje sie
plasterek truflowy zarowno do wykwintnych dan miesnych, do sosow jak
i deserow....

A co do slodyczy. Smak czekoladki merci truflowej jest
pomyslany jako smak wlasnie truflowego grzyba. I nie ma tutaj znaczenia
ksztalt ani to ze o dziwo jest to czekoladka i kojarzyc sie
moze z trufla jako slodyczem. Nawet jezeli producent uzyl
zastepczych aromatow truflowo podobnych to chyba z namiastke tamtego
zywego smaku mozemy (z przymruzeniem oka ja potraktowac). A
wszystkim zycze aby dane im bylo sprobowac najprawdziwszego,
najdrozszego na swiecie grzyba...:))

Pozdrawiam

AgataW.

1. Data: 2002-03-07 14:01:58

Od: "zosia" <z...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

<ciach, bo długie>
a, no to przepraszam. i dzięki za wyjaśnienie.
pozdro,

1. Data: 2002-03-07 19:27:33

Od: "B.Caccia" <c...@w...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> czekoladowy. Niech uzupelnieniem bedzie fakt, ze podaje sie
> plasterek truflowy zarowno do wykwintnych dan miesnych, do sosow jak

??? Grzyb trufla do deserów? Nie wyobrażam sobie tego smaku z czymś
słodkim. Od lat przywożę trufle. Jest to moja ulubiona "potrawa". Raz byłam
nawet w restauracji, która specjalizuje się w potrawach tylko i wyłącznie z
dodatkiem trufli ( Boże co za uczta dla podniebienia: przystawka, pierwsze
danie i danie główne - wszystko z truflami). Mąż śmieje się, że dostaję
ekstazy po zjedzeniu tego przysmaku.

> [...]
> pomyslany jako smak wlasnie truflowego grzyba. I nie ma tutaj znaczenia
> ksztalt ani to ze o dziwo jest to czekoladka i kojarzyc sie

Smak czekoladki w niczym nie przypomina smaku grzyba. Radzę spróbować w
jakiejś restauracji (np. włoskiej - dodają do makaronu lub mięsa).

A cena musi być droga zważywszy na to, jak się je szuka (przy pomocy
specjalnie wyćwiczonych psów lub świń). Kilku moich znajomych trudni się
zbieractwem trufli i wiem jak to jest. Ponadto termin przydatności do
spożycia świeżych trufli jest bardzo krótki.

Pozdrawiam

Beata
wielbicielka trufli

1. Data: 2002-03-07 20:07:57

Od: AgataW <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

"B.Caccia" <c...@w...onet.pl> wrote:

>??? Grzyb trufla do deserów? Nie wyobrażam sobie tego smaku z czymś
>słodkim. (ciach)

..nic nie poradze..tak wlasnie robili...;)

AgataW.

1. Data: 2002-03-07 21:13:09

Od: "Kasia L." <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "AgataW" <a...@g...com.pl> napisał w wiadomości
> "zosia" <z...@m...pl> wrote:

(ciach)
> [...]
> czekoladowy. Niech uzupelnieniem bedzie fakt, ze podaje sie
> plasterek truflowy zarowno do wykwintnych dan miesnych, do sosow jak
(ciach)

Mialam kiedys oliwe aromatyzowana trufla ( w srodku plywal maly kawaleczek
tego grzyba ) smak i zapach byly bardzo wyrazne i przypominaly mi ser
plesniowy, dobrego gatunku, swiezo rozpakowany, z delikatna biala "wata" na
skorce. Trufle maja bardzo intensywny zapach i sa bardzo ciezkostrawne,
dlatego uzywa sie ich w tak niewielkich ilosciach. Z tego co ja czytalam o
truflach to wynikalo, ze ich aromat doceniany jest tylko przez koneserow,
dla wielu ludzi te grzyby sa... no powiedzmy nie pachna zachecajaco. Ciekawi
mnie czy sama wyczulas ten aromat czekolady? Tak jak pisalam moje doznania
byly calkiem inne.

Kasia L

1. Data: 2002-03-07 21:50:24

Od: "Rena" <r...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

>Z tego co ja czytalam o
> truflach to wynikalo, ze ich aromat doceniany jest tylko przez koneserow,
> dla wielu ludzi te grzyby sa... no powiedzmy nie pachna zachecajaco.

ale sery tez nie pachna zachecajoco, a sa rozkosza dla mojego podniebienia:)

1. Data: 2002-03-07 21:58:55

Od: "Kasia L." <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Rena" <r...@p...pl> napisał w wiadomości

> ale sery tez nie pachna zachecajoco, a sa rozkosza dla mojego
podniebienia:)

To mialam wlasnie na mysli:-) Ja tez je bardzo lubie, a moj maz ich nie
znosi. Mamy na tym tle konflikt w domu:-)

Kasia L

1. Data: 2002-03-07 22:31:41

Od: <o...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> co to sa trufle? raz czytam o grzybach, raz o slodyczach?... i dlaczego one
> takie drogie?
Może ja podam coś wiecej na ten temat:
tekst z internetu:
Trufle fascynowały ludzi przez tysiące lat. Ich atrakcją jest uwodzący smak i
aromat, którego nie da się zapomnieć. Smak i aromat komercjalnie zebranych
trufli jest tak silny, że są one używane tylko jako przyprawy, a nie jako
oddzielne dania. Truflom przypisywano nawet magiczne siły i właściwości.
Zbierane są przynajmniej od 3600 lat. Rosną pod ziemią, są trudne do
znalezienia i w związku(związku) z tym bardzo drogie. Co wiosnę, zbieracze
trufli w Europie przeczesują lasy mając nadziejęe, że bardzo czułe nosy ich
świń i psów doprowadzą ich do tego ukrytego skarbu. W 1994 roku funt czarnych
trufli kosztował $350 do $500.
więcej na stronie http://www.herb.lsa.umich.edu/kidpage/Polish/Truffac
tPL.htm
Więcej o ciekawostach na temat grzybów znaleść można na stronie
http://www.kki.pl/zenit/grzyby_spyt/ciekawostki.htm
Polecam teksty o smardzach (drogie grzybki już niebawem zobaczyć je będzie
można wiosna za pasem)http://www.kki.pl/zenit/grzyby_spyt/hodowla.ht

Zenit
www.grzybypdhala.prv.pl

czarna rzepa