cyklosparyna?

1. Data: 2002-06-15 16:32:20

Temat: cyklosparyna?
Od: "adrin" <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

czy ktos z szanownych grupowiczow wie co to za lek i jakie ma dzialania
uboczne?
nie wiem dokladnie jak pisze sie jego nazwe
cyk(p)losparyna
za ewentualna odpowiedz dziekuje

2. Data: 2002-06-15 17:49:34

Temat: Re: cyklosparyna?
Od: "Klara" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "adrin" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> uboczne?
> nie wiem dokladnie jak pisze sie jego nazwe
Hmm, może chodzi o cykloserynę?
Cykloseryna to bardzo silny antybiotyk stosowany w ciężkiej gruźlicy albo
zakażeniu dróg moczowych.
Jest silnie toksyczny, działania uboczne to m.in. stany depresyjne,
nudności, senność, czasem nawet zanik pamięci.
K.

3. Data: 2002-06-15 18:11:12

Od: "adrin" <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Klara" <k...@o...pl> wrote in message

> [...]
> Jest silnie toksyczny, działania uboczne to m.in. stany depresyjne,
> nudności, senność, czasem nawet zanik pamięci.
Raczej to nie jest antybiotyk ale dzieki za odpowiedz

4. Data: 2002-06-15 18:24:43

Od: "Sajmon Templer" <d...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

CYKLOSPORYNA,
To jest selektywny, silny lek immunosupresyjny. Osłabia odpowiedź odpornościową
organizmu.
Najczściej stosowany po przeszczepianiu albo chorobach z autoagresji.
Trudno jest podać jednoznacznie jego działania uboczne, to zależy od organizmu.
Może być ich
cała gama. Faktem jest jednak, że stosować go powinny tylko ośrodki specjalistyczne,
a nie lekarz
POZ.
pozdrawiam,
--
Sajmon Templer
d...@i...pl

5. Data: 2002-06-15 18:25:09

Od: Artur Drzewiecki <d...@n...poczta.cierpie.onet.spamu.pl.qvx> szukaj wiadomości tego autora

Cyklosporyna A - lek immunosupresyjny.
Nefro- i hepatotoksyczny, inne skutki uboczne to przerost dziąseł,
drżenie, zaburzenia ze strony przewodu pokarmowego.
Zwolennik przyznania Ekspertowi Antynobla.

6. Data: 2002-06-15 19:07:18

Od: "Marek Bieniek" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Hej,

> czy ktos z szanownych grupowiczow wie co to za lek i jakie ma dzialania
> uboczne?
> nie wiem dokladnie jak pisze sie jego nazwe
> cyk(p)losparyna

Pisze sie cyklosporyna, a o dzialania uboczne i cala reszte trzeba spytac
lekarza, ktory to zalecil.
Nie jest to lek obojetny dla zdrowia, na pewno jest lekiem silnie
dzialajacym i nie zleca sie go bez przyczyny. Jest sporo jednostek
chorobowych w ktorych mozna go stosowac.
Odpowiadam niekonkretnie, ale mam w tym cel. Oczywicie jesli zechcesz, to
znajdziesz wszelkie informacje o leku chocby w internecie, jednak mimo to
serdecznie zalecam w tych sprawach kontakt ze zlecajacym leczenie.

m.

7. Data: 2002-06-15 19:54:26

Od: "Marek Bieniek" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Hej,

Użytkownik "Sajmon Templer" <d...@i...pl> napisał w wiadomości
> CYKLOSPORYNA,
[...]
> Faktem jest jednak, że stosować go powinny tylko ośrodki specjalistyczne,
a nie lekarz
> POZ.

A skad pewnosc, ze zlecil go POZ? Moze neurolog? A moze dermatolog? Jak
najbardziej daje sie prowadzic pacjentow ambulatoryjnie na cyklosporynie - a
takie wypowiedzi jak Twoja moga spowodowac, ze chory odstawi lek i nie wroci
do lekaza, ktory go zlecil, nieprawdaz?...

Pozdrawiam i tak,

m.

8. Data: 2002-06-15 20:06:11

Od: "Sajmon Templer" <d...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A skad pewnosc, ze zlecil go POZ? Moze neurolog? A moze dermatolog? Jak
> najbardziej daje sie prowadzic pacjentow ambulatoryjnie na cyklosporynie

Trochę opacznie zrozumiałeś moje słowa. Pisząc, iż powinny go stosować tylko
środki
specjalistyczne miałem na myśli o rozpoczęciu leczenia immunosupresyjnego, a nie o
kontynuacji.
Wiadomo, że jak człowiek wyjdzie z kliniki, to nie będzie biegał po każde opakowanie
leku na
oddział, w którym leżał, nieprawdaż ?
pozdrawiam i tak...

9. Data: 2002-06-15 20:49:30

Od: "Marek Bieniek" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Hej,

> [...]
a nie o kontynuacji.
> Wiadomo, że jak człowiek wyjdzie z kliniki, to nie będzie biegał po każde

OK, rozumiem:)
Zgadzam sie, ale bede polemizowal:)
Nie zawsze trzeba klasc czlowieka do kliniki, zeby wlaczyc leczenie
cyklosporyna. Na przyklad dermatolodzy czasem prowadza tak chorych z
luszczyca - wystarczy, ze pacjent jest 'przytomny i w kontakcie'. Neurolodzy
czasem prowadza tak przewlekle polineuropatie, czasem SM... Da sie.

Ale to juz dywagacje i czepiactow, i chyba powinienem przestac:)

Pozdrawiam bez zastrzezen:))

m.

10. Data: 2002-06-15 22:01:00

Od: " :) julia" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik adrin <a...@g...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:aefq67$847$...@n...tpi.pl...
> [...]
> uboczne?
> nie wiem dokladnie jak pisze sie jego nazwe

Mam nadzieje że o to chodziło. Cyclosporyna to jedyne co mi sie nasówało...

Działanie
Cyklosporyna jest cyklicznym polipeptydem złożonym z 11 aminokwasów, o
silnym działaniu immunosupresyjnym. Hamuje rozwój odczynów odporności
komórkowej, w tym reakcji na alloprzeszczep, opóźnionej nadwrażliwości
skórnej, reumatoidalnego zapalenia stawów, reakcji przeszczep przeciw
gospodarzowi (GVHD), a także zależne od limfocytów T wytwarzanie
przeciwciał. Na poziomie komórkowym hamuje wytwarzanie i uwalnianie
limfokin, w tym interleukiny 2. Wydaje się, że cyklosporyna blokuje
limfocyty w stanie spoczynku w fazie G0 lub G1 cyklu komórkowego i hamuje
stymulowane przez IL1 uwalnianie limfokin. Działanie to jest swoiste i
odwracalne. Nie tłumi czynności mielopoetycznej szpiku. Nie hamuje
fagocytozy. W organizmie znajduje się głównie poza łożyskiem naczyniowym. We
krwi 33-47% dawki leku znajduje się we krwi, 4-9% w limfocytach, 5-12% w
granulocytach i 41-58% w erytrocytach. W 90% wiąże się z białkami osocza,
głównie z lipoproteinami. Jest metabolizowana w wątrobie do bardzo wielu
(ponad 15) metabolitów. Wydalana jest głównie z żółcią, tylko w 6% z moczem,
z czego 0,1% w postaci nie zmienionej. Końcowy okres eliminacji wynosi 19 h.

Wskazania
Przeszczepianie narządów: zapobieganie odrzuceniu przeszczepu po
allogenicznej transplantacji nerek, wątroby, serca, serca i płuc, płuc lub
trzustki; leczenie odrzucania przeszczepu u chorych uprzednio leczonych
immunosupresyjnie. Przeszczepianie szpiku: zapobieganie odrzuceniu
przeszczepu po transplantacji szpiku, zapobieganie lub leczenie choroby
przeszczep przeciw gospodarzowi (GVHD).

Przeciwwskazania
Nadwrażliwość na cyklosporynę lub na polioksyetylowany olej rycynowy. Ciąża
(kat. C) i okres karmienia piersią. Nie należy podawać z innymi lekami
immunosupresyjnymi, poza kortykosteroidami. Ostrożnie stosować w połączeniu
z lekami o znanym działaniu nefrotoksycznym.

Działanie niepożądane
Zależą od dawki i ustępują po jej zmniejszeniu. Ze względu na osobniczą
zmienność w przyswajaniu, rozmieszczeniu w organizmie i metabolizmie leku,
terapia zawsze wymaga monitorowania. Najczęściej obserwowano: nadmierne
owłosienie, drżenie, upośledzenie czynności nerek, nadciśnienie tętnicze
szczególnie u biorców przeszczepu serca), zaburzenia czynności wątroby,
zmęczenie, przerost dziąseł, zaburzenia żołądkowo-jelitowe (brak apetytu,
nudności, wymioty, biegunka, bóle brzucha), uczucie pieczenia stóp i rąk
(zwłaszcza w pierwszym tyg. leczenia). Niekiedy mogą wystąpić: ból głowy,
wysypka, łagodna niedokrwistość, hiperkaliemia, zwiększenie stężenia kwasu
moczowego we krwi, zmniejszenie stężenia magnezu we krwi, zwiększenie masy
ciała, obrzęki, zapalenie trzustki, parestezje, napady drgawkowe,
przemijające zaburzenia miesiączkowania lub ustanie miesiączkowania. Rzadko
opisywano skurcze mięśni, osłabienie mięśni i miopatie. Zwłaszcza u biorców
przeszczepów wątroby spotykano objawy encefalopatii, zaburzenia widzenia,
czynności ruchowych i świadomości. W pojedynczych przypadkach obserwowano
wystąpienie zespołu hemolityczno-mocznicowego. Rzadko występują odczyny
alergiczne - od skórnych do nawet wstrząsu anafilaktycznego (nadwrażliwość
na cyklosporynę lub na polioksyetylowany olej rycynowy, będący składnikiem
preparatu). Nieustalony jest wpływ leku na powstawanie chłoniaków. W czasie
leczenia chorych nie można szczepić atenuowanymi szczepionkami.

Interakcje
Stężenie cyklosporyny we krwi zwiększają: ketokonazol, niektóre antybiotyki
makrolidowe (erytromycyna, josamycyna), doksycyklina, doustne środki
antykoncepcyjne, propafenon, antagoniści wapnia (diltiazem, nikardypina,
werapamil). Stężenie cyklosporyny we krwi zmniejszają: barbiturany,
karbamazepina, fenytoina, metamizol, rifampicyna, trimetoprim (podany i.v.).
Aminoglikozydy, amfoterycyna B, cyprofloksacyna, melfalan, trimetoprim
(podany doustnie) nasilają nefrotoksyczność cyklosporyny. Cyklosporyna może
nasilać potencjalnie szkodliwe działanie lowastatyny i kolchicyny na
mięśnie. Leki z grupy NLPZ mogą niekorzystnie wpływać na czynność nerek,
dlatego przy łącznym podawaniu z cyklosporyną należy zachować ostrożność i
kontrolować czynność nerek.

Dawkowanie
Przeszczepianie narządów: leczenie należy rozpocząć w ciągu 12 h przed
transplantacją, zalecana dawka wynosi około 3-5 mg/kg m.c. na dobę (tj.
około 1/3 odpowiedniej dawki preparatu doustnego); dawkę tę należy utrzymać
przez 1-2 tyg. po operacji i stopniowo zmniejszać odpowiednio do
stwierdzanego stężenia we krwi. Zaleca się możliwie szybkie przejście na
leczenie doustne, które w leczeniu podtrzymującym wynosi około 2-6 mg/kg
m.c. na dobę w 2 dawkach.
Przeszczepianie szpiku: dawkę początkową należy podać w dniu poprzedzającym
transplantację w postaci wlewu dożylnego w dawce 3-5 mg/kg m.c. na dobę,
który jest kontynuowany przez okres do 2 tyg. po transplantacji, po tym
okresie można przejść na doustne leczenie podtrzymujące w dawce około 12,5
mg/kg m.c. na dobę w 2 dawkach. Dożylne podanie leku może być potrzebne w
przypadku występowania zaburzeń żołądkowo-jelitowych, które mogą zmniejszać
wchłanianie leku. Koncentrat należy rozcieńczyć w stosunku 1:20 do 1:100
izotonicznym roztworem NaCl lub 5% roztworem glukozy i podać w powolnym
wlewie dożylnym przez 2-6 h.

Preparat: Sandimmun...
Pozdrawiam!! :)

Bardzo rzadka choroba - POTRZEBNA PILNA POMOC !!!
Sorry... troche dlugie - refluks...
OT (?) - Expertyza (kopia), czyli opis Jacka golfmastera (dla tych którzy go nie znają - inni czytać nie muszą).
Czy bieganie jest naprawde zdrowe?
antykoncepcja