czy jest mozliwe podwojne zaplodnienie u czlowieka?

11. Data: 2004-07-08 14:36:53

Temat: Re: czy jest mozliwe podwojne zaplodnienie u czlowieka?
Od: "Goha" <g...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

>A to jak, w takim razie, powstają bliżnięta jednojajowe?

Jedna komorka jajowa zostaje zaplodniona przez jednego plemnika.
Potem w bardzo poczatkowym okresie podzialow, zanim dotrze i zagniezdzi sie
w macicy, pod wplywem nie poznanych do konca czynnikow dzieli sie na dwie
czesci. Na tym etapie komorki ludzkie sa tak "wszechmocne", ze moze sie z
nich rozwinac kazda tkanka, jeszcze nie zaczely sie roznicowac. No i dlatego
bliznieta beda identyczne pod wzgledem genetycznym.
Zaleznie od tego jak pozno nastapi ten proces podzialu, blizniaki w macicy
maja wiecej wspolnego. Np jesli do czwartego dnia po zaplodnieniu to kaze z
blizniat wyksztalci swoj wlsny worek owodniowy (czyli ten worek, w ktroym w
macicy plywa dzidzus) i wlasne lozysko. A np jesli po 7 dniu to beda oba w
jednym worku owodniowym. Jesli do podzialy dochodzi b pozno - moga powstac
tzw zroslaki, czyli bliznieta syjamskie.
Mam nadzieje, ze Ci wyjasnilam ta kwestie :o)
Myszka + Ziarenko ( ~wrzesien 2004 )

12. Data: 2004-07-08 14:41:26

Od: Dunia <d...@n...o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Kriepa wrote:

> A to jak, w takim razie, powstają bliżnięta jednojajowe? Bo myślałam zawsze,
> że wtedy jak 2 plemniki wnikną do jednej kom. jajowej...

Nie uwazalas na lekcjach biologii ;)

Dunia
--
All our science, measured against reality, is primitive and childlike -
and yet it is the most precious thing we have. | Albert Einstein

13. Data: 2004-07-08 14:57:23

Od: "Kriepa" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Goha" <g...@o...pl> napisał w wiadomości

> Mam nadzieje, ze Ci wyjasnilam ta kwestie :o)
> pozdrawiam

Bardzo dziękuję... I pomyśleć, że tyle lat trwałam w błędzie...:)))
Pozdrawiam, Marta

14. Data: 2004-07-08 16:46:03

Od: "Iwona" <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Goha" <g...@o...pl> napisał w wiadomości
> Jedna komorka jajowa zostaje zaplodniona przez jednego plemnika.

Przepraszam, że się wtrące, ale mam wobec tego pytanie: co z teorią - którą
kiedyś słyszałam - że jest możliwośc jednoczesnego wniknięcia 2 plemników do
komórki jajowej?

Pozdrawiam

Iwona

15. Data: 2004-07-08 20:23:08

Od: "Goha" <g...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> możliwośc jednoczesnego wniknięcia 2 plemników do
> komórki jajowej?

przejrzyj caly watek, pisalam o tym
pozdrawiam serdecznie

--
Myszka + Ziarenko ( ~wrzesien 2004 )

16. Data: 2004-07-09 08:22:23

Od: "Szachysta" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> przeciez nawet trisomia pojedynczego chromosomu daje wady

Kiedy i dlaczego dochodzi do trisomii?
Rozumiem, ze osobnik taki ma dodatkowy chromosom plciowy (np. XYY), tak?

pozdrawiam
Szachysta

17. Data: 2004-07-10 13:37:08

Od: "elle" <v...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

>znalazles gdzies dane o narodzinach dziecka rozwinietego z triploidalnej
> zygoty?!!!

Zdarza się, że dochodzi do narodzin takiego dziecka, dzieci te umierają
wkrótce po narodzinach...
Jest trochę w sieci na ten temat pod hasłem "triploidy syndrome"
Pozdrawiam, Gosia

18. Data: 2004-07-10 13:50:19

Od: "elle" <v...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Szachysta" <s...@p...onet.pl> napisał w
wiadomości news:cclkok$ilv$1@nemesis.news.tpi.pl...

> Kiedy i dlaczego dochodzi do trisomii?
> Rozumiem, ze osobnik taki ma dodatkowy chromosom plciowy (np. XYY), tak?

Niezupełnie - ma dodatkowy cały zestaw chromosomów, może to być zestaw
ojcowski lub matczyny, w zależności od tego czy przyczyną problemu są
zaburzenia mejozy po stronczy oogenezy, czy też właśnie wniknięcie 2
plemników, jak w omawianym przypadku.

19. Data: 2004-07-10 13:55:07

Od: "elle" <v...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "elle" <v...@p...fm> napisał w wiadomości

> Niezupełnie - ma dodatkowy cały zestaw chromosomów, może to być zestaw
> ojcowski lub matczyny, w zależności od tego czy przyczyną problemu są
> zaburzenia mejozy po stronczy oogenezy,

Sorry, wysłało mi się niechcący przed zakończeniem edycji
Miało być - po stronie spermatogenezy czy oogenezy
Pozdrawiam :-)
Gosia

20. Data: 2004-07-10 18:29:39

Od: "Goha" <g...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

>Niezupełnie - ma dodatkowy cały zestaw chromosomów

ale Ty piszesz o triploidii a pytanie dotyczylo trisomii
Myszka + Ziarenko ( ~wrzesien 2004 )

opuchlizna
noszenie okularow
Do lekarzy - prosze o odp.