Re: czy pluca bola?

From: "Marek Li" <M...@o...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: czy pluca bola?
Date: Sun, 8 Oct 2006 13:23:49 +0200

Użytkownik "Kaja" <k...@n...ma.wp.pl> napisał w wiadomości
news:eg9dhc$lqa$1@news.interia.pl...

> Pulmonolog jest od gruźlicy? Myślałam, że od astmy. Moja koleżanka
> mówi,
> że chodzi do pulmologa, bo ma napady kaszlu/astma.
>
> Pulmonolog jest od wszystkiego co z płucami związane:-) Internista ze
> specjalizacja lekarza chorób płuc (bo tak ona brzmi po polsku:)

Dzięki.
A ja myślałam, że astma to od oskrzeli, a nie płuc.

Gdyby rozdrabniać się na składowe, to jest moment, w którym proces
dotyczy jedynie dróg doprowadzających powietrze. Ale jest oczywiste, że
ma to wpływ na wentylację, a zmiany w wentylowaniu pęcherzyków płucnych
odruchowo zmieniają przepływ krwi przez te pęcherzyki a jeśli obszary
zmniejszonej wentylacji są duże (a w astmie są, bo nie ma miejscowej
astmy), to i duży jest obszar niedokrwienia pęcherzyków. Tak więc
zdarzenie dotyczyć zaczyna całego układu oddechowego i wywiera wpływ na
krążenie - po latach trwania tego teoretycznie pierwotnie oskrzelowego
procesu są widoczne zmiany rozejmowe i w wyglądzie serca (serce płucne)
Są poradnie chorób płuc często sprofilowane i pewnie dlatego wydaje się,
w zależności od tego z czym mieliśmy do czynienia, że takim specjalistą
jest pulmonolog. A jest to jak widać odpowiedzialna działka, gdzie z
zastanowieniem trzeba się zająć przynajmniej_tym_co_w_klatce_piersiowej.